Gå til innhold

NHD - ungdom og cipralex

Gjest Pårørende til tenåring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Datteren min på 17 år har stått på cipralex i 2-3 mnd. Hun sier hun føler seg mindre trist, og jeg synes at hun er "lettere", at de følelsesmessige utbruddene ikke er like intense. Jeg synes også det ser ut til at hun har fått noe bedre konsentrasjon på skolen. Problemet - i følge henne selv - er at hun føler seg mer likegyldig, og at hun ikke bryr seg om seg selv. Hun driver og selvskader en del, har mange tilfeldige sexualpartnere og det går nok med en del alkohol. Sier at hun føler seg mer agressiv. Alt dette er noe som har utviklet seg siden i vår, og det til min store fortvilelse. Før dette var hun en skoleflink og "skikkelig" jente. Bakgrunnen for medisineringen er at hun har hatt tilbakevendende perioder med angst siden hun var liten, i de siste årene også deprimert. +++

Kan det, som hun sier, være at likegyldighet til seg selv kan være en bivirkning av medisinene? Jeg synes jo det blir vanskelig å forsvare bruken av medisiner hvis det fører til selvdestruktuv atferd. Hun tar 10 mg.

Skrevet

Ja, dette kan være bivirkninger. Særlig det å føle seg avflatet er vanlig på den type antidepressiva.

Men slet datteren din med selvskading f.eks. før hun begynte på Cipralex? Har hun noen gang virket "høyt oppe/oppstemt" etter hun startet med det? I så fall bør man utrede for noe eventuell bipolaritet.

Det kan være vanskelig å si om den destruktive atferden skyldes psykdom eller medisin, men det kan være bivirkninger etter hvordan jeg har forstått informasjon jeg har lest .

NHD har nok bedre råd enn jeg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hun trenger helt klart antidepressiva. På den annen side er denne typen (SSRI) kjent for å kunne gi likegyldighet som bivirkning. Summen av dette må bli at en må vurdere en annen type/gruppe antidepressiva.

Skrevet

Hvilke andre grupper medisiner finnes for depresjon / angst? Eller mener du en annen type SSRI?

Jeg synes jo i grunnen hun var selvdestruktiv før hun begynte på medisiner også, og tenkte kanskje hun sto på for lav dose Cipralex??? Hun sa nemlig en gang at hun følte seg likegyldig før hun begynte på medisiner også, men som sagt - hun opplever det slik selv at dette er bivirkninger av Cipralex.

Skrevet

17åringer burde ikke fores med antidepressiva, det står da til og med ettertrykkelig på pakken...

Skrevet

17åringer burde ikke fores med antidepressiva, det står da til og med ettertrykkelig på pakken...

Det er alltid fornuftig og ufornuftig bruk av medisiner. Depresjoner er i seg selv svært destruktivt .

Skrevet

Hvilke andre grupper medisiner finnes for depresjon / angst? Eller mener du en annen type SSRI?

Jeg synes jo i grunnen hun var selvdestruktiv før hun begynte på medisiner også, og tenkte kanskje hun sto på for lav dose Cipralex??? Hun sa nemlig en gang at hun følte seg likegyldig før hun begynte på medisiner også, men som sagt - hun opplever det slik selv at dette er bivirkninger av Cipralex.

Dette viser hvor viktig det er å notere hvordan ting er før en begynner på medisin. Uten det blir god evaluering svært vanskelig. Jeg opplever ofte at symptomer pasienten beskriver før medisinering blir omdøpt til bivirkninger etter at medisinering er startet.

Jeg tror som deg at de selvdestruktive handlingene er en del av sykdommen og ikke en følge av noe følelsesflathet en kan få på SSRI.

Jeg tenke på andre grupper AD enn SSRI - ikke en annen SSRI.

Wellbutrin, Efexor og Remeron tilhører en annen gruppe.

Skrevet

Dette viser hvor viktig det er å notere hvordan ting er før en begynner på medisin. Uten det blir god evaluering svært vanskelig. Jeg opplever ofte at symptomer pasienten beskriver før medisinering blir omdøpt til bivirkninger etter at medisinering er startet.

Jeg tror som deg at de selvdestruktive handlingene er en del av sykdommen og ikke en følge av noe følelsesflathet en kan få på SSRI.

Jeg tenke på andre grupper AD enn SSRI - ikke en annen SSRI.

Wellbutrin, Efexor og Remeron tilhører en annen gruppe.

Takk NHD. Jeg får diskutere det veidere med henne og fastlegen. Heldigvis har jeg fulgt henne så pass tett at jeg tror jeg har ganske god oversikt på både før og etter medisiner.

Skrevet

Det er langt fra korrekt. Du bør avstå fra slike kommentarer som kun er basert på dine egne emosjoner.

Fra 16 år er en i denne sammenheng som voksen å regne.

Skrevet

Det er langt fra korrekt. Du bør avstå fra slike kommentarer som kun er basert på dine egne emosjoner.

Pakningsvedlegget sier jo dette:

"Bruk hos barn og ungdom under 18 år: Cipralex bør normalt ikke brukes av barn og ungdom under 18 år. Du bør også vite at pasienter under 18 år har en økt risiko for bivirkninger som selvmordsforsøk, selvmordstanker og fientlighet (særlig aggresjon, opposisjonell adferd og sinne) når de tar denne typen legemidler."

Skrevet

#Bruk hos barn og ungdom under 18 år:

Cipralex bør normalt ikke brukes av barn og ungdom under 18 år. Du bør også vite at pasienter under 18 år har en økt risiko for bivirkninger som selvmordsforsøk, selvmordstanker og fiendtlighet (særlig aggresjon, opposisjonell adferd og sinne) når de tar denne typen legemidler. Legen kan likevel forskrive Cipralex til pasienter under 18 år dersom han/hun vurderer at dette er til deres eget beste. Dersom legen har forskrevet Cipralex til en pasient under 18 år og du ønsker å diskutere dette, ta kontakt med legen. Du bør informere legen dersom noen av symptomene ovenfor utvikler eller forverrer seg dersom en pasient under 18 år tar Cipralex. Det er ennå ikke tilgjengelig sikkerhetsdata for langtidsbehandling med Cipralex vedrørende vekst, modning samt kognitiv- og adferdsutvikling hos denne aldersgruppen.

Informasjon fra kliniske studier har vist en økt risiko for selvmordsrelatert oppførsel hos voksne under 25 år som led av psykiske sykdommer og som ble behandlet med antidepressiva. #

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=29917

Tror ikke da er bare mine emosjoner som syns det betenkelig..

Skrevet

#Bruk hos barn og ungdom under 18 år:

Cipralex bør normalt ikke brukes av barn og ungdom under 18 år. Du bør også vite at pasienter under 18 år har en økt risiko for bivirkninger som selvmordsforsøk, selvmordstanker og fiendtlighet (særlig aggresjon, opposisjonell adferd og sinne) når de tar denne typen legemidler. Legen kan likevel forskrive Cipralex til pasienter under 18 år dersom han/hun vurderer at dette er til deres eget beste. Dersom legen har forskrevet Cipralex til en pasient under 18 år og du ønsker å diskutere dette, ta kontakt med legen. Du bør informere legen dersom noen av symptomene ovenfor utvikler eller forverrer seg dersom en pasient under 18 år tar Cipralex. Det er ennå ikke tilgjengelig sikkerhetsdata for langtidsbehandling med Cipralex vedrørende vekst, modning samt kognitiv- og adferdsutvikling hos denne aldersgruppen.

Informasjon fra kliniske studier har vist en økt risiko for selvmordsrelatert oppførsel hos voksne under 25 år som led av psykiske sykdommer og som ble behandlet med antidepressiva. #

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=29917

Tror ikke da er bare mine emosjoner som syns det betenkelig..

Det har skjedd mye siden denne felleskatalogteksten ble laget.

Sammendrag:

SSRI prescriptions for youths decreased by approximately 22% in both the United States and the Netherlands after the warnings were issued.

In the Netherlands, the youth suicide rate increased by 49% between 2003 and 2005 and shows a significant inverse association with SSRI prescriptions.

In the United States, youth suicide rates increased by 14% between 2003 and 2004, which is the largest year-to-year change in suicide rates in this population since the Centers for Disease Control and Prevention began systematically collecting suicide data in 1979.

Hele artikkelen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17728420

Skrevet

Det har skjedd mye siden denne felleskatalogteksten ble laget.

Sammendrag:

SSRI prescriptions for youths decreased by approximately 22% in both the United States and the Netherlands after the warnings were issued.

In the Netherlands, the youth suicide rate increased by 49% between 2003 and 2005 and shows a significant inverse association with SSRI prescriptions.

In the United States, youth suicide rates increased by 14% between 2003 and 2004, which is the largest year-to-year change in suicide rates in this population since the Centers for Disease Control and Prevention began systematically collecting suicide data in 1979.

Hele artikkelen:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17728420

''Det har skjedd mye siden denne felleskatalogteksten ble laget.''

Såvidt jeg vet står dette med 18 år fortsatt i pakningsvedlegget - så da er det jo ikke så rart om folk gjerne vil følge det? Det er liksom ikke bagatellmessige bivirkninger det snakkes om her.

Godt mulig at trådstarters tenåring virkelig trenger det, men det skrives jo ut relativt ukritisk etter det jeg hører.

Skrevet

''Det har skjedd mye siden denne felleskatalogteksten ble laget.''

Såvidt jeg vet står dette med 18 år fortsatt i pakningsvedlegget - så da er det jo ikke så rart om folk gjerne vil følge det? Det er liksom ikke bagatellmessige bivirkninger det snakkes om her.

Godt mulig at trådstarters tenåring virkelig trenger det, men det skrives jo ut relativt ukritisk etter det jeg hører.

Håper du fikk med deg den enorme økningen i suicid etter at disse advarslene førte til nedgang i SSRI-bruken. 47% økning på et år er ganske mange unødvendig tapte liv.

Skrevet

Håper du fikk med deg den enorme økningen i suicid etter at disse advarslene førte til nedgang i SSRI-bruken. 47% økning på et år er ganske mange unødvendig tapte liv.

Jeg leste det du skrev, men jeg vet jo ikke med sikkerhet at det kun var denne advarslen som forårsaket det.

Synes uansett fakta at det er unødvendig å skrive så ovenfra-og-ned når man henviser til det som står i pakningsvedlegget. (ref. "basert på egne emosjonelle....")

Skrevet

Jeg leste det du skrev, men jeg vet jo ikke med sikkerhet at det kun var denne advarslen som forårsaket det.

Synes uansett fakta at det er unødvendig å skrive så ovenfra-og-ned når man henviser til det som står i pakningsvedlegget. (ref. "basert på egne emosjonelle....")

På generelt grunnlag skal en være reservert til psykofarmaka hos meget unge personer.

På individnivå bør en avholde seg fra å så kategorisk å fordømme medisinering, spesielt når en ikke kjenner hvor grundige vurderinger som ligger bak samt konsekvensene ved _ikke_ å medisinere.

Skrevet

På generelt grunnlag skal en være reservert til psykofarmaka hos meget unge personer.

På individnivå bør en avholde seg fra å så kategorisk å fordømme medisinering, spesielt når en ikke kjenner hvor grundige vurderinger som ligger bak samt konsekvensene ved _ikke_ å medisinere.

Ja, ja - jeg for min del er ikke i tvil om at hun har nytte av medisiner. Som hun sa selv i går kveld: "men jeg vil ihvertfall ikke slutte med medisiner, for jeg har det bedre nå enn før jeg begynte på dem". Så det så.

Skrevet

Syns du drar enkle sluttnininger, selvmordstall hos barn og unge går mye opp og ned, det er mange faktorer som spiller inn her.

Det er passe frekkt å påstå at jeg kommenterer ut fra egne emosjoner, da det står i pakningsvedlegget som forøvrig ble sist godkjent 2010-07-15. I tilegg har både amerikanske,europeiske og norske myndigheter advart mot bruk av ssri og snri hos barn og unge.

Så nei det er ikke kun mine egne emosjoner.

Ja det er fryktelig leit om det viser seg at advarslene fra nevnte myndigheter er fullstendig skivebom, og at unge liv har gått tapt på grunn av dette.

En annen ting som også ville vært synd, er om denne 17åringen ikke oppsøker lege med mulig alvorlige bivirkninger, fordi en psykiater betalt av legemiddelindustrien annså medikamentell behandling som helt nødvendig etter noe få linjer skrevet av hennes mor over nett...

hidi, the scorpion
Skrevet

Syns du drar enkle sluttnininger, selvmordstall hos barn og unge går mye opp og ned, det er mange faktorer som spiller inn her.

Det er passe frekkt å påstå at jeg kommenterer ut fra egne emosjoner, da det står i pakningsvedlegget som forøvrig ble sist godkjent 2010-07-15. I tilegg har både amerikanske,europeiske og norske myndigheter advart mot bruk av ssri og snri hos barn og unge.

Så nei det er ikke kun mine egne emosjoner.

Ja det er fryktelig leit om det viser seg at advarslene fra nevnte myndigheter er fullstendig skivebom, og at unge liv har gått tapt på grunn av dette.

En annen ting som også ville vært synd, er om denne 17åringen ikke oppsøker lege med mulig alvorlige bivirkninger, fordi en psykiater betalt av legemiddelindustrien annså medikamentell behandling som helt nødvendig etter noe få linjer skrevet av hennes mor over nett...

'' fordi en psykiater betalt av legemiddelindustrien annså medikamentell behandling som helt nødvendig etter noe få linjer skrevet av hennes mor over nett...''

Og jeg som trodde at hver pasient ble behandlet individuelt....

Skrevet

Det respektløse er å starte inflasjon av tråder om samme tema, da tråder vil forsvinne ut av "rekka" omtrent før de er opprettet.

Jeg ser ikke helt hva det er jeg gjør, som hindrer trådstarter i å få svar på det hun lurer på av Nils Håvard?

''Det respektløse er å starte inflasjon av tråder om samme tema, da tråder vil forsvinne ut av "rekka" omtrent før de er opprettet.''

Det er åpenbart ikke samme tema, beate. Ikke engang i nærheten.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...