Gå til innhold

NHD: Beste behandling for tilbakevendende depresjon

Anbefalte innlegg

Gjest Gir jeg opp nå?
Skrevet

Hei! Jeg er ei jente på 28 år som sliter med tilbakevendende depresjon. Jeg går på 150 mg efexor og 150 mg Wellbutrin men likevel kommer depresjonen med jevne mellomrom.Sog blir de mye verre uten efexor og wellbutrin Jeg har vært til utredning for bipolar hos en psykiater, og han sier jeg ikke har bipolar. Nå skal det sies at han bare stillte meg noen få spørsmål muntlig før han konkluderte. Jeg skal prøve litt lamictal for sikkerhetsskyld. Det skal sies at samme psykiater sier at han tror de fleste som har virkning av AD har det pga placeboeffekt, samt at han prøver å finne forklaringer på min tilbakevendende depresjon ut fra barndommen min! Jeg har hatt en helt vanlig, bra barndom og klarer ikke finne noen forklaring på min tilbakevendende depresjon.Noen slektninger av meg har vært plaget av tilbakevendende depresjon. SPørrsmål: Gitt at dette er en unipolar , tilbakevendende depresjon: Hva er beste behandlingen? Hva er den best behandlingen om det mot frmodning skulle være en bipolar depresjon? Har jeg rett til å bytte psykaiter? JEg begynner å tro at jeg er et håpløst tilfelle siden jeg har slitt med dette siden jeg var 14. JEg er aldri helt "normal" men heller litt nede til vanlig og VELDIG langt nede i depresjonsperioder. Ingen synlige maniske episoder

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at dette er innenfor det bipolare spekter. Da er du på rett vei med Lamictal. Når du har kommet opp på 200 mg og vært der i minst en uke, skal du ta en serumkonsentrajonsmåling for å sjekke at du har korrekt dose.

Om du skulle fortsatt på AD, er nåværende doser alt for lave.

Dette har dessuten ingenting med barndommen din å gjøre. Ja, det er mulig og anbefalt at du bytter psykiater.

Ikke slå deg til ro før du har fått god behandling.

Skrevet

I går så jeg et kort program på TV der søstrene Hemsing og Leif Ove Andsnes spilte sammen.

Da kom jeg på at både Andsnes og en musikkskolelærer kan kalle seg profesjonelle pianister. Det er vel slik også med tittelen spesialist i psykiatri/psykiater.

Skrevet

Noen psykiatere liker å leke Freud i stedet for å holde seg til nyere vitenskap og at psykiATRI er noe annet enn psykOLOGI som spesialitet. Hadde antidepressiva vært som placebo, tror jeg ikke bruken ville vært som den er idag. Vi har hatt medisin mot depresjon betydelig lengre enn SSRI-preparatene. At noen ikke har effekt av slik medisin betyr virkelig ikke at de som har effekt opplever placebo. Fy for en påstand! Krev å få bytte behandler om psykiateren du nå har ikke følger NHD's råd! Dette er da kunnskaper enhver fornuftig psykiater burde sitte inne med nå. Jeg likte assosiasjonen til NHD, for det er klart ulike måter å utøve en profesjon på. Det er bare det at når det kommer til psykiater/spes. i psykiatri (eller i det hele tatt lege), så kan det gi veldig uheldige konsekvenser. Psykiske lidelser er ikke bare psykoanalyse, men en god del kjemi også.

Skrevet

Noen psykiatere liker å leke Freud i stedet for å holde seg til nyere vitenskap og at psykiATRI er noe annet enn psykOLOGI som spesialitet. Hadde antidepressiva vært som placebo, tror jeg ikke bruken ville vært som den er idag. Vi har hatt medisin mot depresjon betydelig lengre enn SSRI-preparatene. At noen ikke har effekt av slik medisin betyr virkelig ikke at de som har effekt opplever placebo. Fy for en påstand! Krev å få bytte behandler om psykiateren du nå har ikke følger NHD's råd! Dette er da kunnskaper enhver fornuftig psykiater burde sitte inne med nå. Jeg likte assosiasjonen til NHD, for det er klart ulike måter å utøve en profesjon på. Det er bare det at når det kommer til psykiater/spes. i psykiatri (eller i det hele tatt lege), så kan det gi veldig uheldige konsekvenser. Psykiske lidelser er ikke bare psykoanalyse, men en god del kjemi også.

Hehe, Så alle behandlere som ikke følger Nils Håvard sine råd skal kastes mener du?

Skrevet

Hehe, Så alle behandlere som ikke følger Nils Håvard sine råd skal kastes mener du?

Du tar feil når du beskriver det som "Nils Håvard sine råd".

Jeg er kun en videreformidler av råd gitt i internasjonalt anerkjente behandlingsveiledere.

marlenexxx27
Skrevet

I går så jeg et kort program på TV der søstrene Hemsing og Leif Ove Andsnes spilte sammen.

Da kom jeg på at både Andsnes og en musikkskolelærer kan kalle seg profesjonelle pianister. Det er vel slik også med tittelen spesialist i psykiatri/psykiater.

Noen føler veldig sterkt at de er i kategorien Andsnes. Det må kjennes godt å ha en slik oppfatning av seg selv.

Jeg hørte nylig på radio noen politikere som uttalte seg om statsministerens feil i nyttårstalen. Det var ganske tydelige at de følte seg som Andsnes. Politikere er dog ikke de eneste.

Jeg blir kvalm og misunnelig samtidig, en eiendommelig følelse. Heldigvis kan man jo bare uføretrygde seg hvis man føler at man selv er på musikklærernivå (og ikke Andsnesnivå) i sin egen jobb. Så kan heller eliten ta hånd om de oppgavene i samfunnet som virkelig har betydning.

Skrevet

Noen føler veldig sterkt at de er i kategorien Andsnes. Det må kjennes godt å ha en slik oppfatning av seg selv.

Jeg hørte nylig på radio noen politikere som uttalte seg om statsministerens feil i nyttårstalen. Det var ganske tydelige at de følte seg som Andsnes. Politikere er dog ikke de eneste.

Jeg blir kvalm og misunnelig samtidig, en eiendommelig følelse. Heldigvis kan man jo bare uføretrygde seg hvis man føler at man selv er på musikklærernivå (og ikke Andsnesnivå) i sin egen jobb. Så kan heller eliten ta hånd om de oppgavene i samfunnet som virkelig har betydning.

Det er ikke vanskeligere for psykiatere enn at en finner behandlingsveiledere på nett og følger dem :-)

Det greier selv jeg.

Gjest gir jeg opp nå?
Skrevet

Jeg er rimelig sikker på at dette er innenfor det bipolare spekter. Da er du på rett vei med Lamictal. Når du har kommet opp på 200 mg og vært der i minst en uke, skal du ta en serumkonsentrajonsmåling for å sjekke at du har korrekt dose.

Om du skulle fortsatt på AD, er nåværende doser alt for lave.

Dette har dessuten ingenting med barndommen din å gjøre. Ja, det er mulig og anbefalt at du bytter psykiater.

Ikke slå deg til ro før du har fått god behandling.

Hei

Tusen takk for svar.

Hvordan går en fram for å bytte psykiater? Hvem kontakter jeg og hvordan

begrunner jeg det?

Når min nåværende psykiater er overbevist om at jeg ikke er bipolar, hvordan

skal jeg klare å få noen andre til å tro noe annet?

Jeg er avhengig av å få en dyktig psykiater nå, men det er visst

ikke så lett. Kan du anbefale noen dyktige i Oslo? + komme med råd til hvordan

jeg skal klare å få behandling av disse?

Er det eventuelt noen private psyk i Oslo som er dyktige?

Jeg går nå på Tøyen DPS!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...