Gå til innhold

Redusere stress

Anbefalte innlegg

nitty-gritty
Skrevet

Mye har skjedd den siste tiden. Jula med det den medfører, mer uvanlige og desto mer ekstreme hendelser og andre eksterne ting. I morgen skal vi igjen delta på noe som er en belastning for meg.

Jeg har PTSD og reagerer svært dårlig på stress. Kroppslig får jeg stiv nakke, stive skuldre og hodepine. Jeg får klump i halsen på grunn av muskler som strammer seg og jeg sover dårlig. Psykisk får jeg flashbacks og mareritt, selv om stresset ikke er forårsaket av situasjonen som originalt ga meg PTSD.

Jeg tar meg svært nær av det meste nå. Disse følelsene, i tillegg til marerittene og flashbackene, holder jeg for meg selv, da jeg fremdeles klarer å skille hva som rasjonelle følelser og hva som er irrasjonelt. Problemet er at jeg blir sliten av å "kjempe mot mitt eget hode".

I dag har jeg forsøkt å komme tilbake til treningen, men jeg synes ikke det har hjulpet spesielt ennå. Så nå ser jeg ute etter deres beste tips for å takle stress, enten dere har en psykiatrisk diagnose eller ikke (vi blir vel alle ekstra stresset nå og da).

Kan nevne at jeg allerede har foreslått at jeg blir hjemme i morgen, men det var ikke aktuelt for resten av familien.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Da foreslår jeg at du slutter med å foreslå i slike saker.

Heretter bestemmer du!

Skrevet

Hold deg hjemme, insister på det. Du er syk, du må være hjemme. Sånn er det med den saken.

nitty-gritty
Skrevet

Da foreslår jeg at du slutter med å foreslå i slike saker.

Heretter bestemmer du!

Det er en utopi, føler jeg. Men jeg skal tenke på det. Takk for svar.

nitty-gritty
Skrevet

Hold deg hjemme, insister på det. Du er syk, du må være hjemme. Sånn er det med den saken.

Jeg tror ikke det går. Det er snakk om en etterpå-julefeiring med svigerfamilie og barn. For å være ærlig vil det skape konflikter i ettertid som i alle fall vil øke stressnivået ytterligere.

Skrevet

Jeg tror ikke det går. Det er snakk om en etterpå-julefeiring med svigerfamilie og barn. For å være ærlig vil det skape konflikter i ettertid som i alle fall vil øke stressnivået ytterligere.

En av ungene kan jo plutselig få feber. Var ikke den minste litt varm da h*n la seg?

nitty-gritty
Skrevet

En av ungene kan jo plutselig få feber. Var ikke den minste litt varm da h*n la seg?

Det blir vanskelig å overbevise samboeren min om at minsten var varm, når det var han som sto for leggingen ;)

Og for han er det helt uaktuelt at jeg eller alle blir hjemme. Han ser selvfølgelig ikke problemet. Jeg har advart om at jeg kommer til å være slem mot noen om jeg blir tvunget til sosialisering med folk jeg ikke utstår akkurat nå, men da ble han bare ytterligere fornærmet.

Jeg mistenker dog at faren er helt reell, da jeg er rimelig irritabel, sint og lei.

Skrevet

Det er en utopi, føler jeg. Men jeg skal tenke på det. Takk for svar.

Hva med å se etter mellomløsninger? Jeg kan forstå om sambo forventer at du blir med til hans familie, men kanskje du kan få fri noen timer midt på dagen for å gjøre noen ærender mens dere er der? Eller at du drar hjem før de andre dersom det går an i forhold til transport?

Hvis det finnes et ledig soverom/gjesterom hos svigerfamilien, så kan du kanskje også si at du ikke føler deg i form, og be om å få hvile deg litt?

Skrevet

Det blir vanskelig å overbevise samboeren min om at minsten var varm, når det var han som sto for leggingen ;)

Og for han er det helt uaktuelt at jeg eller alle blir hjemme. Han ser selvfølgelig ikke problemet. Jeg har advart om at jeg kommer til å være slem mot noen om jeg blir tvunget til sosialisering med folk jeg ikke utstår akkurat nå, men da ble han bare ytterligere fornærmet.

Jeg mistenker dog at faren er helt reell, da jeg er rimelig irritabel, sint og lei.

Æsj, jeg har ingen gode råd å komme med. Hold ut, prøv å komme unna og si 6-7 Ave Maria'er før sengetid for at en av ungene spyr i løpet av natta ;)

nitty-gritty
Skrevet

Hva med å se etter mellomløsninger? Jeg kan forstå om sambo forventer at du blir med til hans familie, men kanskje du kan få fri noen timer midt på dagen for å gjøre noen ærender mens dere er der? Eller at du drar hjem før de andre dersom det går an i forhold til transport?

Hvis det finnes et ledig soverom/gjesterom hos svigerfamilien, så kan du kanskje også si at du ikke føler deg i form, og be om å få hvile deg litt?

Takk for forslag, men vi skal kun være der i fire timer ;) Nå høres jeg sikkert helt håpløs ut som ser på disse fire timene som noe problem, men det er snakk om mennesker jeg ikke kan utstå (med god grunn) og som konstant kommer med skjulte stikk i siden. Vanligvis takler jeg dette helt fint. Vi overser kommentarene, går aldri inn i diskusjoner om noe som helst (da det ikke har noen hensikt) og holder ut. Men siden jeg er nærtaken og sliten allerede er jeg redd strategien vil gå dårlig i morgen, i tillegg til at jeg vil returnere hjem enda mer sliten.

nitty-gritty
Skrevet

Æsj, jeg har ingen gode råd å komme med. Hold ut, prøv å komme unna og si 6-7 Ave Maria'er før sengetid for at en av ungene spyr i løpet av natta ;)

Haha, takk :)

Jeg holder nok ut. Skulle bare ønske jeg hadde en god strategi for å begrense stresset før leggetid i morgen og for å ikke fornærme svigerfamilien. Jeg tror en fornærmelse eller fem vil redusere stresset på kort sikt, men det vil neppe gagne meg på lang sikt ;)

Skrevet

Takk for forslag, men vi skal kun være der i fire timer ;) Nå høres jeg sikkert helt håpløs ut som ser på disse fire timene som noe problem, men det er snakk om mennesker jeg ikke kan utstå (med god grunn) og som konstant kommer med skjulte stikk i siden. Vanligvis takler jeg dette helt fint. Vi overser kommentarene, går aldri inn i diskusjoner om noe som helst (da det ikke har noen hensikt) og holder ut. Men siden jeg er nærtaken og sliten allerede er jeg redd strategien vil gå dårlig i morgen, i tillegg til at jeg vil returnere hjem enda mer sliten.

Prøv å få en rolig morgen før dere skal dra.

Når du er der, så kan du kanskje lage en form for mental avstand til det som foregår. Tillat deg å være i egen kropp, fokusere på å slappe av i ben og armer, og ikke legg opp til å være altfor responsiv i forhold til de andre. Bruk den tiden du måtte trenge (og litt ekstra tid om du ønsker) på ting som gjelder barna, som f.eks. mating, dobesøk etc - sånn at du får tiden til å gå fortest mulig.

Jeg tror det viktigste er om du kan få til en slik mental avstand som jeg prøver å beskrive. Du kan kanskje gjøre en variant av autogen trening mens du sitter ved bordet.

nitty-gritty
Skrevet

Prøv å få en rolig morgen før dere skal dra.

Når du er der, så kan du kanskje lage en form for mental avstand til det som foregår. Tillat deg å være i egen kropp, fokusere på å slappe av i ben og armer, og ikke legg opp til å være altfor responsiv i forhold til de andre. Bruk den tiden du måtte trenge (og litt ekstra tid om du ønsker) på ting som gjelder barna, som f.eks. mating, dobesøk etc - sånn at du får tiden til å gå fortest mulig.

Jeg tror det viktigste er om du kan få til en slik mental avstand som jeg prøver å beskrive. Du kan kanskje gjøre en variant av autogen trening mens du sitter ved bordet.

Det var et godt tips. Takk :)

Jeg skal også forsøke å fokusere mye på barna, som du nevner. De er ofte i 2. etasje og leker, så da har jeg en god grunn til å holde meg der i perioder.

Skrevet

Det var et godt tips. Takk :)

Jeg skal også forsøke å fokusere mye på barna, som du nevner. De er ofte i 2. etasje og leker, så da har jeg en god grunn til å holde meg der i perioder.

Lurt! Bygg en imaginær rustning rundt deg sjøl og la alt prelle av. Se for deg svigergjengen med klovneneser og apeører hver gang de snakker til deg.

Skrevet

Hei, jeg har bra effekt av å "nullstille" meg. Dvs. at jeg på en måte kobler ut fortid og framtid og forholder meg til det som skjer nå.

Fortiden kan du ikke endre og framtiden har ikke skjedd enda :-). Du har aldri kontroll over hva som kommer til å hende, som regel blir det ikke så ille som du tror?

Skrevet

Jeg har også PTSD - og har endlig begynt å lært og ta ansvar for mitt eget julestressnivå i år. Denne julen har jeg tatt "timeout" et par timer om dagen - selv om huset har vært fullt av barn, barnebarn, venner og dyr. Det har vært viktig for meg å innse at julen blir hyggeligere for alle dersom sjefshusmora ikke blir for stresset. Det kan også være viktig å tørre og slippe kontrollen ;-) Andre kan gjøre en god nok jobb.

Det å sette seg ned og forklare for familie og andre nære at også positivt stress kan slite for mye kan også være viktig. De rundt deg er tross alt ikke tankelesere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...