Gå til innhold

DHEA - mot aldringsprosssen

Anbefalte innlegg

Jeg er over 60 år. Jeg har fått mange lidelser/sykdommmer i de senere år.

Høyt blodtrykk, for mye kolesterol, benskjørhet, urinveisinfeksjoner og lekkasje.Ofte bronkitt.

Det blir piller og piller. Huff og huff.

Nå så jeg et TV-program om vidunderbehandling med DHEA. Fant også stoff om det her på DOL. Kunne det være noe for meg tro? Forresten er det i bruk her i landet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35858-dhea-mot-aldringsprosssen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

DHEA er et forstadium til det mannlige hormonet testosteron. Foreløpig vet man lite om hvilken selvstendig rolle DHEA har i kroppen. Produksjonen avtar imidlertid med årene og det er årsaken til at enkelte mener tilskudd kan motvirke aldring. Selv om det ikke finnes skikkelige bevis for en slik påstand, blir middelet markedsført intenst i en del land. Hvorvidt det er tilgjengelig i Norge, vet jeg dessverre ikke.

Den testosteronlignende effekten av DHEA er svak, og for en mann vil den trolig være meget beskjeden sammenlignet med hans eget testosteron. For kvinner er det mulig at middlet vil ha kraftigere virkning i form av endringer i seksuallyst og gunstig effekt på rynker.

• 3 år senere...

Hei Birgitte

Kom over innlegget ditt fra 2001.Jeg undersøkte også rundt DHEA for ca 3-4 år siden. Jeg fikk tatt prøver som påviste manglel. Jeg var da 48år. hadde verdier som tilsvarte en 90 årig. Den gangen og fremdeles tror jeg,får man ikke tilskudd av dette hormonet før man har fått binyresvikt.Fikk tak i ekte DHEA i Sverige. prøvde det i flere perioder. Ble mye sprekere en stund,mindre deprimert og bl.a ny seks lyst.Men også en bivirkning, mer hårvekst i ansiktet. Verdiene gikk opp, så det virket jo. lenge siden jeg sluttet nå, på anbfaling fra endokrinolog. han sa at jeg ville slutte å produser selv. Følger med på nivåene med gjevne mellomrom. det går opp og ned. 16.08.04 var det nede i,DHEA-sulfat:1,3 og DHEA:3,0. Ble da mistanke om binyresvikt og ble sjekket for det. Negativt. Jeg prøver fortsatt å finne ut hva som er galt med meg. er nemlig unormalt sliten, trett, deprimert og ofte helt utmattet. Har diagnosen fibromyalgi. Mener det bare er en sekk de putter oss i, når man ikke finner noen annen årsak.

Hilsen friskere

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...