Gå til innhold

Årebrokk og få sædceller

Anbefalte innlegg

Min mann på 30 år fikk analysert en sædprøve, og det viser seg at det er 11 mill sædceller per ml. Dette forsto jeg at var lavt. Han fikk en kjapp undersøkelse av testiklene, og legen konstaterte årebrokk. Han mente dette forårsaket det lave antallet sædceller, og anbefalte å operere for å unngå forverring. Det kunne ikke forbedres ved operasjon.

Vi ønsker oss barn, har ingen fra før, og sitter igjen med mange spørsmål etter dette.

1) Hva er egentlig årebrokk?

2) Hvorfor reduseres sædcelleantallet av dette?

3) Hva går en operasjon ut på?

4) Er det noe poeng å ta en operasjon hvis det ikke gir forbedring? Hvorfor kan det ikke forbedres? Er det stor sannsynlighet for forverring?

Håper du kan gi oss noen svar på dette.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35860-%C3%A5rebrokk-og-f%C3%A5-s%C3%A6dceller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er en artikkel hvor du finner noe om årebrokk hvis du blar nedover til 'Utposninger på testiklene' :

http://www.fub.no/artikler/behandling/mannliginf.html

Mannen min har tatt slik operasjon. Den ble gjort med lokalbedøvelse, og han kom hjem samme dag. Skulle ta det litt pent fysisk de første dagene, unngå f.eks. skigåing, men han hadde ikke smerter eller ubehag.

Noen mnd senere tok de ny sædprøve, men konkluderte med at operasjonen ikke hadde hjulpet. Men jeg ble gravid allikevel et drøyt år etter operasjonen. Dessverre spontanaborterte jeg. Historien har likevel en lykkelig slutt, for etter enda et drøyt år var jeg gravid nok en gang. Og denne gangen lyktes vi. Resultatet er nå 2 1/2 år gammelt.

Før operasjonen hadde vi prøvd i årevis å lage barn nr. 2. Første barn ble til uten det minste strev, så vi visste ikke noe om verken sædkvaliteten eller årebrokken før vi begynte å søke hjelp etter flere år uten resultat. Vi har ikke tatt sædprøver etter operasjonen bortsett fra den ene som var nedslående. Vi fikk beskjed om at vi antakelig måtte ha ICSI-behandling (avansert prøverør hvor sæden tvinges inn i egget) for å få barn. Vanlig prøverør ga ingen befruktning da vi forsøkte privat (én gang).

Men altså, jeg ble gravid to ganger på 13 mnd etter operasjonen, mot null ganger på ca. 4 år inkl. IVF ('prøverør') FØR operasjonen. Og jeg var nesten 40 år. Så hvem vet hva som egentlig hjalp!

Det jeg vel egentlig vil fortelle deg, er at dere har ingenting å tape på denne enkle operasjonen. Lykke til!

På Forum for Ufrivillig Barnløshet finner du forøvrig 'eksperter' på både sædkvalitet og andre emner.

Trygve Talseth, Urolog

Utvidete blodårer rundt sædstrengen i lysken/pungen er oftest på venstre side. Mange menn har det. De fleste merker ikke noe til det, mens andre kjenner et ubehag og tyngdefølelse når det har stått og gått lenge. - Når man undersøker menn med nedsatt sædkvalitet, er det flere som har åreknuter i pungen enn hos menn med normal sæd.

Disse blodårene fører til at det blir varmere i testikkelen enn det bør være (det skal være noen grader lavere temperatur enn i påroppen). Dette gjør at kvaliteten av sæden blir dårligere (men ikke hos alle, og det vet vi ikke årsaken til). Selv om åreknutene bare er på den siden, påvirker det også den andre testikkelen.

Ved en operasjon skal man sørge for at det blir færre blodårer rundt sædstrengen, og lavere trykk av blodårene ned mot testikkelen. Enten gjøres operasjonen litt høyt oppe i lysken, eller den gjøres i øvre del av pungen. Det kan også gjøres ved at blodårene tettes igjen innvendig.

Noen får stor forbedring av sædkvaliteten, mens andre ikke får noen bedring. Vi kan ikke på forhånd vite hvem som har nytte av operasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...