Gå til innhold

Facebooketikk

Babette

Anbefalte innlegg

Bruk av facebook ser ut til å være et hett tema for tida. Og det er bra. Noen tenker seg ikke om før de forteller detaljert om dødsfall, ulykker og sykdom, andre bruker fb til å rapportere om alt de konsumerer av mat og drikke.

En bevisst holdning er bra. Men jeg synes det er en tendens til at noen overreagerer.

En hjelpepleier kom hjem fra nattevakt på sykehjemmet og skrev på facebook at natta hadde forløpt rolig, bortsett fra et dødsfall. Dette fikk hun en del kritikk for, enkelte mente endog at hun brøt taushetsplikten.

Men hun sa jo ikke hvem det var, og de pårørende hadde selvsagt fått beskjed. Dessuten ble flagget heist på halv stang omtrent samtidig som hun skrev på fb.

Så hva er forskjellen? Reagerer vi sterkere på "offentliggjøring" på fb enn via andre kanaler? Jeg bruker bevisst anførselstegn, for vi må ikke glemme at fb er et lukket nettsamfunn. Rett nok har enkelte fryktelig mange venner, men likevel.

Noen sier også at man bør være forsiktig med hva man legger ut, fordi framtidige arbeidsgivere kan befinne seg blant vennene.

Og det kan de jo. Men ville jeg gitt minuspoeng til en jobbsøker som stønnet på facebook over håpløse sjefer og kjedelige arbeidsdager? Jeg tror ikke det. Facebook er stedet der folk skriver det man før bare tenkte.

Det blir jo ikke annerledes enn at man kjenner folk personlig. Som jobbsøker kan jeg like godt møte sjefsmobberen fra barneskolen eller hun som la an på eksen min. Eller han som stjal karameller på Coopen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er nokså bevisst om hva jeg gjør på facebook, og hvilke privacy-innstillinger jeg har. Jeg tenker faktisk litt på hva som er søkbart på meg på nett, i forhold til f.eks fremtidige arbeidsgivere. Jeg skriver bare uskyldige ting, og tenker meg også om hvilke bilder jeg eventuelt legger ut og av hva.

Har hørt om folk som har hatt mobbegrupper mot seg på facebook og syns det høres jævlig ut. Jeg ville helt klart satt pris på å fått en telefon om dødsfall til venn eller familie i forhold til å oppdaget det på facebook. Så jeg mener man bør vente litt med å legge ut den type sensitiv informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nokså bevisst om hva jeg gjør på facebook, og hvilke privacy-innstillinger jeg har. Jeg tenker faktisk litt på hva som er søkbart på meg på nett, i forhold til f.eks fremtidige arbeidsgivere. Jeg skriver bare uskyldige ting, og tenker meg også om hvilke bilder jeg eventuelt legger ut og av hva.

Har hørt om folk som har hatt mobbegrupper mot seg på facebook og syns det høres jævlig ut. Jeg ville helt klart satt pris på å fått en telefon om dødsfall til venn eller familie i forhold til å oppdaget det på facebook. Så jeg mener man bør vente litt med å legge ut den type sensitiv informasjon.

Jeg er helt enig i det siste du skriver, men i det eksemplet jeg nevnte ble det selvsagt ikke oppgitt navn på avdøde. Alt vi fikk vite var at en pasient på sykehjemmet døde i løpet av natta. Og gitt alder og helsetilstand hos beboerne er vel ikke dette unormalt.

Poenget mitt er: Hva er forskjellen mellom flagg på halv stang og en slik melding på facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det siste du skriver, men i det eksemplet jeg nevnte ble det selvsagt ikke oppgitt navn på avdøde. Alt vi fikk vite var at en pasient på sykehjemmet døde i løpet av natta. Og gitt alder og helsetilstand hos beboerne er vel ikke dette unormalt.

Poenget mitt er: Hva er forskjellen mellom flagg på halv stang og en slik melding på facebook.

Vet ikke. Facebook er mer gossip. Flagg på halv stang mer verdig. Settingen. På facebook får du det rett i tryne. Facebook er mer underholdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...