Gå til innhold

Nozinan på blå resept - NHD

Gjest liker å være anonym

Anbefalte innlegg

Gjest liker å være anonym

Skulle teste ut om nozinan er en grei erstatning for zopiclone, etter avtale med en psykiater på DPS. Der fikk jeg en hvit resept siden det bare skulle testes. Det viste seg at det funker bra.

Så sendte jeg en sms til fastlegen når resepten skulle fornyes og fikk også da på hvit resept? Kan jeg ikke få det på blå?

Jeg var kun innom DPS for medisinvurdering. Går ikke der. Årsaken til at jeg ikke får sove er Efexor som gjør meg konstant lys våken. Søvnmangel utløser også epilepsianfall.

Hva skal til for å få denne med på blå resept?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Nozinan skal kun gis på blå resept når en behandler:

Kroniske, sterke smerter. Palliativ behandling i livets sluttfase. Behandlingskrevende psykotiske eller psykosenære symptomer ved psykisk lidelse. Behandlingskrevende angstsymptomer ved psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra felleskatalogen:

''Refusjonsberettiget bruk:

Psykotiske lidelser preget av eksitasjon, uro, angst, spenning og irritabilitet. Kroniske, sterke smerter med betydelig redusert livskvalitet og funksjonsevne. Palliativ behandling i livets sluttfase

''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Nozinan skal kun gis på blå resept når en behandler:

Kroniske, sterke smerter. Palliativ behandling i livets sluttfase. Behandlingskrevende psykotiske eller psykosenære symptomer ved psykisk lidelse. Behandlingskrevende angstsymptomer ved psykisk lidelse.

''Nozinan skal kun gis på blå resept når en behandler:

Kroniske, sterke smerter.''

Kan fastlegen skrive ut dette på blå resept eller må en til spesialist?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fastlegen kan nok skrive ut, men det er satt et vilkår for utskrivelse:

''111 Smerteanalyse skal være utført, og dokumenteres i journal. Det skal brukes et validert verktøy for diagnostikk, vurdering av smertegrad og evaluering av effekt av legemiddeltiltak.

''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Fastlegen kan nok skrive ut, men det er satt et vilkår for utskrivelse:

''111 Smerteanalyse skal være utført, og dokumenteres i journal. Det skal brukes et validert verktøy for diagnostikk, vurdering av smertegrad og evaluering av effekt av legemiddeltiltak.

''

Det lyder meget avansert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er en del forskjell på leger og hvilken resept de velger å skrive det på. Jeg har selv fått det på blå, uten å ha vært psykotisk eller hatt andre av kriteriene som nevnes.Vel, kroniske smerter har jeg, men det var ikke derfor jeg fikk prøve Nozinan. Kanskje en del tøyer "betydelig angst i forbindelse med psykisk sykdom" - siden denne angsten definitivt kan gi søvnproblemer.

Uansett så er nå dette et ganske billig medikament da. Det er jo og et regelverk på at man kan få dekket store kostnader til hvit-resept medikamenter etter et visst samlebeløp, så lenge man kan dokumentere disse grundig. For deg er det jo veldig viktig med søvn siden du har epilepsi. Har det selv, så jeg vet hva akkurat det handler om. Før jeg fikk riktig medisinering både mot sykdommen og psykdommen, var langvarig stress og søvnmangel anfallstrigger nr.1.

Håper nå uansett du får en ordning på dette som du trives med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke nevnt at det må forskrives av spesialist. Det betyr at fastleen kan skrive det på blå resept forutsatt det som frosken nevner i sitt innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nozinan kunne de ikke betalt meg for å ta, maken til drittmedisin. Var en stakkar som var innlagt da jeg var, som måtte få 1000mg om dagen. Jeg bestrider sterkt de "angstmildende sidene av den typen medisin".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lyder meget avansert.

Det trenger ikke være så avansert, men hvis fastlegen ikke er vant til å gjøre denne formen for dokumentasjon, så vil han kanskje foretrekke å henvise til smertespesialist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...