Gå til innhold

Sykefravær

Anbefalte innlegg

Gjest segunda
Skrevet

Hva definerer dere som mange sykedager for en i full jobb? Når begynner det å skurre med en som er mye borte, dvs. ikke lang periode, men hyppig fravær?

For å presiserer bedre så tenker jeg ikke på en som brekker beinet eller noe annet og er borte i flere måneder.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker at en medarbeider som har hyppigere fravær enn en sykedag hver annen måned er en utfordring.

Gjest bølger
Skrevet

Jeg tenker at en medarbeider som har hyppigere fravær enn en sykedag hver annen måned er en utfordring.

Mener du at det er en utfordring hvis en person har mer enn 6 dagers fravær i året. Har du influensa kommer du fort opp i det.

Gjest Sånn er det med den saken
Skrevet

Mener du at det er en utfordring hvis en person har mer enn 6 dagers fravær i året. Har du influensa kommer du fort opp i det.

Han mener nok det, ja, så en med en kronisk sykdom blir nok ikke ansatt hos han.

Skrevet

Han mener nok ikke det. Han snakker vel om _hyppighet_, ikke om antall dager...

Skrevet

''Hva definerer dere som mange sykedager for en i full jobb?''

Sjukefraværet ligger for tida på 7%, hvorav ca 1% er egenmeldinger. Det har faktisk gått ned det siste året.

''Når begynner det å skurre med en som er mye borte, dvs. ikke lang periode, men hyppig fravær?''

Det kommer veldig an på årsaken (ikke diagnosen, altså), vil jeg tro. En arbeidstaker med en kronisk sjukdom er noe annet enn en med "mandagssyken"....

Gjest bølger
Skrevet

Han mener nok ikke det. Han snakker vel om _hyppighet_, ikke om antall dager...

Han skrev 1 sykedag annenhver mnd. og det blir jo 6 dager

Skrevet

Jaja, hvordan man tolker det får NHD selv svare på.

Skrevet

Folk som er borte en dag eller to hver måned er det irriterende å jobbe sammen med. Slike føler jeg meg aldri trygg på at jeg kan regne med. Jeg beklager å si det men det spiller liten rolle for meg hva det er som feiler dem, selv om de har aldri så gode grunner for fraværet. Om det er psyken, dårlig immunforsvar eller sløvhet, de er borte fra jobb, det skaper masse krøll og det blir mer jobb på meg.

En gang annenhver måned er lettere å godta, i alle fall dersom vedkommende har syke barn, men jeg synes i grunnen det også er litt i meste laget. Mulig jeg hadde sett annerledes på det dersom det var snakk om en større arbeidsplass der det finnes flere som kan rykke inn der det trengs.

Vi har hatt noen personer i arbeidspraksis hos oss som har hatt fravær nesten hver måned. De blir ikke ansatt. Selv tror jeg at jeg ville karret meg på jobb med brukket bein dersom jeg jeg var i praksis på et sted jeg kunne tenke meg å jobbe, men noen av disse har ringt og informert om at de ikke kommer på jobb fordi de for eksempel har sovet dårlig. Det er jo nesten imponerende slapt. *S*

Men nå snakket jeg meg bort. Hvor mye som er mye er ikke så lett å gi et klart svar på. Det kommer kanskje litt an på hvor man jobber? Jeg vet ikke om det finnes noe fasitsvar her.

Gjest ikke i dag kanskje
Skrevet

Enig med tonie. har en kollega som har vært EKSTREMT mye borte og pga dette har jeg og de fleste store problemer med dette mennesket. Noen ganger kan jeg med sikkehet si at h*n ikke kommer, h*n er sikkert sykmeldt til den tid osv. Det stemmer som oftest. Hadde h*n fortalt oss hva det er som feiler så ville vi kanskje vært mer tolerante? I enkelte sykemeldingsperioder svinser h*n rundt på arbeidsplassen og da skjøenner vi ingenting. Noen ganger er h*n sykmeldt i feks 70% og da er det selvsagt fra de kjedelige arbeidsoppgavene... Andre ganger har h*n tatt på seg arbeid (morsomt arbeid) andre steder og tjent dobbelt i sykemeldingsperioden....

Pga at det kan være lett å gjenkjenne personen i dette innlegget velger jeg å være anonym.

Gjest Elextra
Skrevet

Folk som er borte en dag eller to hver måned er det irriterende å jobbe sammen med. Slike føler jeg meg aldri trygg på at jeg kan regne med. Jeg beklager å si det men det spiller liten rolle for meg hva det er som feiler dem, selv om de har aldri så gode grunner for fraværet. Om det er psyken, dårlig immunforsvar eller sløvhet, de er borte fra jobb, det skaper masse krøll og det blir mer jobb på meg.

En gang annenhver måned er lettere å godta, i alle fall dersom vedkommende har syke barn, men jeg synes i grunnen det også er litt i meste laget. Mulig jeg hadde sett annerledes på det dersom det var snakk om en større arbeidsplass der det finnes flere som kan rykke inn der det trengs.

Vi har hatt noen personer i arbeidspraksis hos oss som har hatt fravær nesten hver måned. De blir ikke ansatt. Selv tror jeg at jeg ville karret meg på jobb med brukket bein dersom jeg jeg var i praksis på et sted jeg kunne tenke meg å jobbe, men noen av disse har ringt og informert om at de ikke kommer på jobb fordi de for eksempel har sovet dårlig. Det er jo nesten imponerende slapt. *S*

Men nå snakket jeg meg bort. Hvor mye som er mye er ikke så lett å gi et klart svar på. Det kommer kanskje litt an på hvor man jobber? Jeg vet ikke om det finnes noe fasitsvar her.

''men noen av disse har ringt og informert om at de ikke kommer på jobb fordi de for eksempel har sovet dårlig''

Jeg har også opplevd å få hakeslepp av kolleger som har oppgitt dette som begrunnelse for sykefravær. Har periodevis hatt ganske store søvnproblemer selv, men det har ikke falt meg inn å være borte av den grunn.

Tror at dersom jeg virkelig var HELT utenfor grunnet søvnmangel og ute av stand til å gå på jobb, ville jeg latt være å oppgi årsaken.

Gjest Elextra
Skrevet

Forstår du ikke forskjellen mellom seks sykedager i strekk og seks enkeltdager?

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tenker at dersom man er borte en dag eller to hver eneste måned er det hyppig fravær. I hvertfall om årsaken til fravær ikke er klar.

Dersom jeg selv stadig var småsyk og borte fra jobb ville jeg tatt en prat med lederen min og forklart årsaken. Stadig fravær uten klar årsak fører fort til mistenkeliggjøring, og en kan fort tenke sitt om kollger som er hyppig borte.

Skrevet

Der jeg har jobbet frem til nå, var vi ti ansatte (kontorarbeid). Ser en bort fra langvarig sykemelding pga svangerskapsplager eller hjerteattakk, så lå sykefraværet hos de ansatte på 0-3/4 dager pr år.

Dersom en person var jevnlig borte en dag i måneden eller oftere, uten noen spesiell grunn, hadde jeg syntes det var merkelig....

Gjest bølger
Skrevet

''noen av disse har ringt og informert om at de ikke kommer på jobb fordi de for eksempel har sovet dårlig''

Jeg er syk selv nå, og satt akkurat å tenkte på det. Jeg sitter oppe hele nettene og hoster, så jeg lurer på om det er forsvarlig av meg å kjøre til jobb nesten uten søvn. Jeg tar sovetablett i kveld så jeg håper på å sove så jeg er klar til arbeidsdagen i morgen.

Du har ingen grunn for å irritere deg når folk er skikkelig syke, men du kan synes at det setter deg i en vanskelig situasjon Jeg har sett mange av de som holder seg hjemme for hver enkle ting, og det er irriterende. Jeg har også opplevd enkelte som nesten ser på egenmeldingsdagene som feriedager.

Gjest bølger
Skrevet

Forstår du ikke forskjellen mellom seks sykedager i strekk og seks enkeltdager?

Unnskyld at jeg spurte

Gjest segunda
Skrevet

Jeg skrev et innlegg om en venninne som jobber som vikar om nettene av og til. De siste fire månedene har hun hatt fire sykemeldinger - til sammen fem netter. Før det hadde hun ingen sykemelding på et år. Det er veldig varierende hvor mye hun jobber, og jeg ser ikke på dette som noe problem. Hun fortalte meg at hun er vettskremt pga. dette selv om hun har jobbet slik i åresvis.

Jeg har jobbet samme sted som vikar om natta. I en slik jobb holder du deg hjemme hvis du ikke er frisk. Ingen tar ansvaret for andre mennesker uten å være klar i hode og kropp. Å gå på en slik jobb og risikere å smitte andre gjør man ikke. Hun fortalte at hun hadde vært svimmel og kvalm og vurdert det slik at hun måtte være hjemme selvom hun kunne jobbe på kontoret hvor hun også jobber innimellom. Hun fikk støtte både av meg og legen.

En lærer går ikke på jobb når h*n hangler, men jeg kan godt gå til kontoret mitt ikke minst fordi jeg kan gå hjem når jeg vil. Jeg kan forsåvidt også holde meg hjemme uten at noen legger merke til det.

Jeg ville reagert på en som hadde konsekvent en sykedag i måneden over lengere tid, men ikke på en som tilfeldigvis hadde en sykedag i måneden i en kort periode.

Skrevet

''noen av disse har ringt og informert om at de ikke kommer på jobb fordi de for eksempel har sovet dårlig''

Jeg er syk selv nå, og satt akkurat å tenkte på det. Jeg sitter oppe hele nettene og hoster, så jeg lurer på om det er forsvarlig av meg å kjøre til jobb nesten uten søvn. Jeg tar sovetablett i kveld så jeg håper på å sove så jeg er klar til arbeidsdagen i morgen.

Du har ingen grunn for å irritere deg når folk er skikkelig syke, men du kan synes at det setter deg i en vanskelig situasjon Jeg har sett mange av de som holder seg hjemme for hver enkle ting, og det er irriterende. Jeg har også opplevd enkelte som nesten ser på egenmeldingsdagene som feriedager.

Jeg blir kjempeirritert samme hva som feiler dem, jeg. Ikke dermed sagt at jeg ikke føler med dem dersom de er syke.

Det er forferdelig irriterende når det skjer ofte og jeg må rokkere om på hele dagen min, ikke får tid til å spise, må jobbe over og organisere barnepass for mitt eget barn dessuten fordi det går over tida. Jeg synes jeg har lov til å bli irritert. Jeg sier det jo ikke til dem da, med mindre det er veldig god grunn til det, men irrrende? JA.

Gjest segunda
Skrevet

Jeg forsto det slik at det var en enkelt sykedag gjennomsnittlig annenhver måned, ikke en ukes fravær pga. influensa.

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg skrev et innlegg om en venninne som jobber som vikar om nettene av og til. De siste fire månedene har hun hatt fire sykemeldinger - til sammen fem netter. Før det hadde hun ingen sykemelding på et år. Det er veldig varierende hvor mye hun jobber, og jeg ser ikke på dette som noe problem. Hun fortalte meg at hun er vettskremt pga. dette selv om hun har jobbet slik i åresvis.

Jeg har jobbet samme sted som vikar om natta. I en slik jobb holder du deg hjemme hvis du ikke er frisk. Ingen tar ansvaret for andre mennesker uten å være klar i hode og kropp. Å gå på en slik jobb og risikere å smitte andre gjør man ikke. Hun fortalte at hun hadde vært svimmel og kvalm og vurdert det slik at hun måtte være hjemme selvom hun kunne jobbe på kontoret hvor hun også jobber innimellom. Hun fikk støtte både av meg og legen.

En lærer går ikke på jobb når h*n hangler, men jeg kan godt gå til kontoret mitt ikke minst fordi jeg kan gå hjem når jeg vil. Jeg kan forsåvidt også holde meg hjemme uten at noen legger merke til det.

Jeg ville reagert på en som hadde konsekvent en sykedag i måneden over lengere tid, men ikke på en som tilfeldigvis hadde en sykedag i måneden i en kort periode.

Generelt enig i det du skriver, men tror det ville bli mye fravær om en skulle bli borte hver gang en hanglet (eks. en lærer) eller anså det å være en viss risiko for å smitte noen. Tror de fleste både lærere og sykepleiere kreker seg på jobb selv om de hangler litt og det således vil være en potensiell fare for å smitte noen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...