Gå til innhold

Angst og smerte

Anbefalte innlegg

Gjest Herr Kanin
Skrevet

Hei, jeg er for tiden under diagnostikk for et eventuelt mageproblem, og når jeg var inne til undersøkelse sist mente sykepleierne at jeg muligens utviste sterke tegn på angst når jeg hadde sterke smerter, dvs at om smerten ikke var intens nok, så gjorde jeg det ti ganger verre for meg selv ved å hyperventilere ukontrollert slik at jeg for det første mistet følelsen i så og si alle ledd eller kanskje heller stivnet og ikke minst klarte å tenke sammenhengende. På et tidspunkt ble det så ille at de måtte gi meg noe beroligende som jeg er utrolig glad for at slo meg ut. Jeg går på antidepressiva, p.g.a sosial angst, men strekker angst seg nødvendigvis til fysisk smerte?

Skrevet

Angst kan i seg selv gi fysisk smerte.

Angst kan også forverre/forsterke en smerteopplevelse av fysisk og/eller psykisk årsak.

Lærer man seg gode mestringsstrategier for å takle smerte, blir smertene mer håndterbare og ofte også opplevelsen av smerte dempet.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...