Gå til innhold

Privatlivets fred

Anbefalte innlegg

Gjest selvforsvar
Skrevet

Hvodan forsvare seg når skolehelsetjenesten vil vite min diagnose, det er veldig privat. Kan jeg la det stå blankt?

Orker ikke førdømmelse igjen. Hvorfor må de vite min diagnose?

Ble urolig da ungdommen min kom hjem med dette papiret, vet ikke hva jeg skal skrive for har flere diagnoser.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

19

• laban

9

• Mirabell

6

• Angustia

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva slags skjema er det? Jeg har aldri fått noe gjennom skolen som spør om foreldrenes helse i detalj, og min eldste er ferdig med vgs.

Skrevet

Hvorfor i all verden skal de vite det? Nekter å tro at skolen har lov å etterspørre slike opplysninger. Har sjøl hatt fleire barn i grunnskole og vgs, den yngste går nå i 3. klasse, men har til gode å se et slikt skjema.

Skrevet

Vet de at du har noen diagnose? I så fall hvordan/hvorfor?

Er dette et skjema som blir gitt til alle elevene eller kun i spesielle tilfeller?

Har du fått informasjon om hvorfor skolehelsetjenesten ønsker denne informasjonen? Hva opplysningene skal brukes til, hvor/hvordan/hvor lenge de skal lagres og hvem som får tilgang til dem?

Om det kun deles ut i spesielle tilfeller, har du informasjon om hvorfor din ungdom har fått det?

Kan ikke skolehelsetjenesten redegjør for dette, ville jeg droppet hele skjemaet.

Skolehelsetjenesten er et _tilbud_, ikke et påbud.

mvh

Skrevet

Et slikt skjema har jeg aldri sett.!? Og mine barn går nå på ungdomsskolen.

Hvis dette er en undersøkelse e.l som deles ut til "alle", så synes jeg ikke du trenger å ta det så seriøst, og du kan la være å opplyse om diagnoser du ikke ønsker å dele.

Men hvis dette er gitt ham/henne FORDI du har en diagnose, (hvis skolehelsetjenesten allerede vet dette?) så tenker jeg at det gitt i den hensikt å tilrettelegge helsetilbudet til barnet ditt, hvis f.eks dine diagnoser kan angå barnet med tanke på arvelige sykdommer, eller andre ting som påvirker barnet ditt.

Gjest selvforsvar
Skrevet

Et slikt skjema har jeg aldri sett.!? Og mine barn går nå på ungdomsskolen.

Hvis dette er en undersøkelse e.l som deles ut til "alle", så synes jeg ikke du trenger å ta det så seriøst, og du kan la være å opplyse om diagnoser du ikke ønsker å dele.

Men hvis dette er gitt ham/henne FORDI du har en diagnose, (hvis skolehelsetjenesten allerede vet dette?) så tenker jeg at det gitt i den hensikt å tilrettelegge helsetilbudet til barnet ditt, hvis f.eks dine diagnoser kan angå barnet med tanke på arvelige sykdommer, eller andre ting som påvirker barnet ditt.

Alle har fått skjemaet, ble mer skeptisk nå når også dere reagerte på det. Da var min uro sikkert legitim. Det er i forbindelse med helseundersøkelse i 8 klasse. På skjemaet står det "Helseopplysninger fra hjemmet", det skal vi fylle ut. Går mye ut på barnets helse, vaksine og sykdommer. Det står spørsmål om foreldre og familiens helse, skal jeg bare hoppe over det?

Gjest selvforsvar
Skrevet

Vet de at du har noen diagnose? I så fall hvordan/hvorfor?

Er dette et skjema som blir gitt til alle elevene eller kun i spesielle tilfeller?

Har du fått informasjon om hvorfor skolehelsetjenesten ønsker denne informasjonen? Hva opplysningene skal brukes til, hvor/hvordan/hvor lenge de skal lagres og hvem som får tilgang til dem?

Om det kun deles ut i spesielle tilfeller, har du informasjon om hvorfor din ungdom har fått det?

Kan ikke skolehelsetjenesten redegjør for dette, ville jeg droppet hele skjemaet.

Skolehelsetjenesten er et _tilbud_, ikke et påbud.

mvh

''Vet de at du har noen diagnose? I så fall hvordan/hvorfor?

Er dette et skjema som blir gitt til alle elevene eller kun i spesielle tilfeller? ''

Vi flyttet fra en plass til en ny, hvilke papirer de har på meg vet jeg ikke. Alle i klassen fikk skjemaet. Stolte på helsesøsteren på min "gamle plass", var åpen om min sykdom. Skuffelsen var derfor stor da alt jeg hadde sakt ble brukt mot meg, hun fortalte også om min sykdom til skolen. Så hun brøt helt klart taushetsplikten.

Her har jeg fått fred, og jeg klarer meg bra. Godt sammarbeid med skole, og barna har det bra. Men fikk nerver av dette skjemaet, orker ikke i lupen igjen...

Skrevet

Alle har fått skjemaet, ble mer skeptisk nå når også dere reagerte på det. Da var min uro sikkert legitim. Det er i forbindelse med helseundersøkelse i 8 klasse. På skjemaet står det "Helseopplysninger fra hjemmet", det skal vi fylle ut. Går mye ut på barnets helse, vaksine og sykdommer. Det står spørsmål om foreldre og familiens helse, skal jeg bare hoppe over det?

Er dette en annonym undersøkelse eller opplysninger som skal journalføres? Jeg ville ikke svart på noe som helst før jeg visste noe om hva opplysningene skal brukes til.

Det er meget mulig jeg hadde latt være å levere inn skjemaet. Helsesøster er et tilbud, ikke et påbud. Har barnet ikke bruk for helsesøster, trenger man ikke ha kontakt med dem.

mvh

Skrevet

''Vet de at du har noen diagnose? I så fall hvordan/hvorfor?

Er dette et skjema som blir gitt til alle elevene eller kun i spesielle tilfeller? ''

Vi flyttet fra en plass til en ny, hvilke papirer de har på meg vet jeg ikke. Alle i klassen fikk skjemaet. Stolte på helsesøsteren på min "gamle plass", var åpen om min sykdom. Skuffelsen var derfor stor da alt jeg hadde sakt ble brukt mot meg, hun fortalte også om min sykdom til skolen. Så hun brøt helt klart taushetsplikten.

Her har jeg fått fred, og jeg klarer meg bra. Godt sammarbeid med skole, og barna har det bra. Men fikk nerver av dette skjemaet, orker ikke i lupen igjen...

Brudd på taushetsplikten bør rapporteres til fylkeslegen.

Om tidligere helsesøster har journalført opplysninger om din helse, vil disse bli overført til ny helsesøster om du har gitt en blankofullmakt til journaloverføring. Noe man ofte blir bedt om å skrive under ved første møte med helsestasjonen.

Det er ikke sikkert at ny helsesøster leser dette.

mvh

Skrevet

Slenger inn en til tanke.

Om dette ikke er en annonymisert undersøkelse, men opplysninger som skal journalføres på den enkelte elev, bør man stille seg følgende spørsmål.

På hvilken måte vil denne informasjonen gi en forbedret helsetjeneste til elevene både på gruppe- og individnivå? Står denne forbedringen i så fall i forhold til ulempen med å utlevere så mange personlige opplysninger? Hvis ikke kan skjemaet rolig makuleres.

Det må være flere som har reagert på dette? Har du forsøkt å ta det opp med FAU? Du kan også forhøre deg hos fastlegen, om du har et greit forhold til henne/han.

Vil du vite hva som står i journalen hos ny helsesøster kan du be om komplett journalutskrift. Men du risikerer da at journalen blir lest. Du kan også henvende deg til tidligere helsesøster for å finne ut hva som har blitt overført.

mvh

Gjest selvforsvar
Skrevet

Er dette en annonym undersøkelse eller opplysninger som skal journalføres? Jeg ville ikke svart på noe som helst før jeg visste noe om hva opplysningene skal brukes til.

Det er meget mulig jeg hadde latt være å levere inn skjemaet. Helsesøster er et tilbud, ikke et påbud. Har barnet ikke bruk for helsesøster, trenger man ikke ha kontakt med dem.

mvh

Det er ikke anonymt, de skal bruke det. Det er i forbindelse med helseundersøkelse: synstest,høyde,vekt og hørsel. I tilegg: trivsel/venner, kosthold,søvn, fritidsaktiviteter,kropp,utvikling og hygiene. Kanskje det er noe nytt?

Gjest selvforsvar
Skrevet

Brudd på taushetsplikten bør rapporteres til fylkeslegen.

Om tidligere helsesøster har journalført opplysninger om din helse, vil disse bli overført til ny helsesøster om du har gitt en blankofullmakt til journaloverføring. Noe man ofte blir bedt om å skrive under ved første møte med helsestasjonen.

Det er ikke sikkert at ny helsesøster leser dette.

mvh

''Brudd på taushetsplikten bør rapporteres til fylkeslegen.''

Da har jeg mange å rapportere...

Ser nå at ting skal ikke fungere som de gjorde på plassen jeg kommer fra, har lurt på å få advokat.

Skrevet

Det er ikke anonymt, de skal bruke det. Det er i forbindelse med helseundersøkelse: synstest,høyde,vekt og hørsel. I tilegg: trivsel/venner, kosthold,søvn, fritidsaktiviteter,kropp,utvikling og hygiene. Kanskje det er noe nytt?

Det høres ut som noe akkurat denne skolehelsetjenesten har funnet på. Det er ingen offentlig innsamling av slike data på ungdomstrinnet for statistikkformål eller noe sånt.

Finn ut det PieLill skriver om - hvem skal ha tilgang til det, hvordan skal det lagres osv. Det å samle inn helseopplysninger er faktisk underlagt svært streng kontroll her i landet. Det er på ingen måte lovlig å be noen legge ut om sine diagnoser, problemer eller uvaner bare fordi det kan være interessant å ha det i bakhodet når de kommer på foreldremøte. Lag gjerne litt rabalder hvis det virker som om dette bare er nysgjerrighet.

Det er alltid "lov" å la et spørsmål stå ubesvart, spesielt hvis man ikke får en god begrunnelse for hvorfor det blir stilt.

Gjest selvforsvar
Skrevet

Det høres ut som noe akkurat denne skolehelsetjenesten har funnet på. Det er ingen offentlig innsamling av slike data på ungdomstrinnet for statistikkformål eller noe sånt.

Finn ut det PieLill skriver om - hvem skal ha tilgang til det, hvordan skal det lagres osv. Det å samle inn helseopplysninger er faktisk underlagt svært streng kontroll her i landet. Det er på ingen måte lovlig å be noen legge ut om sine diagnoser, problemer eller uvaner bare fordi det kan være interessant å ha det i bakhodet når de kommer på foreldremøte. Lag gjerne litt rabalder hvis det virker som om dette bare er nysgjerrighet.

Det er alltid "lov" å la et spørsmål stå ubesvart, spesielt hvis man ikke får en god begrunnelse for hvorfor det blir stilt.

Får bare la det spørsmålet stå åpent.

Dere har virkelig greie på ting, skulle visst alt dette før. Vi har alle lover å forholde oss til, offentligheten og. Er statlige regler for ting, en kan ikke ha anarki i sin egen kommune.

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Har lest tråden, og kjenner at jeg blir sint på deres vegne.

Jeg kan ikke skjønne at SKOLEN kan ha lov til å samle inn slike opplysninger. Personlig, og helt uten diagnoser overhode, ville jeg slett ikke godtatt å gi fra meg slike opplysninger, og jeg synes faktisk ikke dere foreldre skal godta det heller.

Ta kontakt med FAU. Dette er en helt typisk FAU-sak.

Skrevet

Har lest tråden, og kjenner at jeg blir sint på deres vegne.

Jeg kan ikke skjønne at SKOLEN kan ha lov til å samle inn slike opplysninger. Personlig, og helt uten diagnoser overhode, ville jeg slett ikke godtatt å gi fra meg slike opplysninger, og jeg synes faktisk ikke dere foreldre skal godta det heller.

Ta kontakt med FAU. Dette er en helt typisk FAU-sak.

''Ta kontakt med FAU. Dette er en helt typisk FAU-sak.''

Et glimrende forslag! Dette er jo en prinsippsak, og jeg antar at det er fleire foreldre / foresatte som er skeptiske i denne saken. Dessuten slipper trådstarter å ta "kampen" aleine.

Gjest FAU-lederen
Skrevet

''Ta kontakt med FAU. Dette er en helt typisk FAU-sak.''

Et glimrende forslag! Dette er jo en prinsippsak, og jeg antar at det er fleire foreldre / foresatte som er skeptiske i denne saken. Dessuten slipper trådstarter å ta "kampen" aleine.

''Dessuten slipper trådstarter å ta "kampen" aleine''

Nemlig, for det er søren ikke lett. :-(

Skrevet

Får bare la det spørsmålet stå åpent.

Dere har virkelig greie på ting, skulle visst alt dette før. Vi har alle lover å forholde oss til, offentligheten og. Er statlige regler for ting, en kan ikke ha anarki i sin egen kommune.

Jeg synes faktisk ikke dere skal levere det spørreskjemaet i det hele tatt.

Helsesøster er et tilbud, ikke et påbud.

Blir barna syke tar man de til lege. Ingen vits i å brette ut slikt så detaljert. Du har jo selv erfart at ting kan vris og vrenges på og brukes mot deg i neste sving.

Jeg synes det du beskriver virker useriøst. Nekt og være med på noe slikt. Da er du også et godt forbilde i kritisk sans for ungdommen det gjelder.

Husker forresten moren min freste godt over et opplegg vi hadde på ungdomsskolen... Gikk i noe av det samme.

mvh

Skrevet

''Brudd på taushetsplikten bør rapporteres til fylkeslegen.''

Da har jeg mange å rapportere...

Ser nå at ting skal ikke fungere som de gjorde på plassen jeg kommer fra, har lurt på å få advokat.

Ta gjerne først kontakt med Norsk Pasientforening.

http://www.pasient.no/

Før man starter en slik prosess er det best å ha en formening om hva som er realistisk å oppnå og hva de personlige kostnadene vil kunne bli. Er man nesten garantert å få døra i trynet en gang til kan man være mer tjent med å la saken ligge, samme hvor rett man har.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...