Gå til innhold

Privatlivets fred

Anbefalte innlegg

Gjest selvforsvar
Skrevet

Har lest tråden, og kjenner at jeg blir sint på deres vegne.

Jeg kan ikke skjønne at SKOLEN kan ha lov til å samle inn slike opplysninger. Personlig, og helt uten diagnoser overhode, ville jeg slett ikke godtatt å gi fra meg slike opplysninger, og jeg synes faktisk ikke dere foreldre skal godta det heller.

Ta kontakt med FAU. Dette er en helt typisk FAU-sak.

''Ta kontakt med FAU. Dette er en helt typisk FAU-sak.''

Tror jeg heller la det stå åpent det spørsmålet om diagnoser, vil ikke lage bråk heller. Men var litt rart hele greia.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

19

• laban

9

• Mirabell

6

• Angustia

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest selvforsvar
Skrevet

Jeg synes faktisk ikke dere skal levere det spørreskjemaet i det hele tatt.

Helsesøster er et tilbud, ikke et påbud.

Blir barna syke tar man de til lege. Ingen vits i å brette ut slikt så detaljert. Du har jo selv erfart at ting kan vris og vrenges på og brukes mot deg i neste sving.

Jeg synes det du beskriver virker useriøst. Nekt og være med på noe slikt. Da er du også et godt forbilde i kritisk sans for ungdommen det gjelder.

Husker forresten moren min freste godt over et opplegg vi hadde på ungdomsskolen... Gikk i noe av det samme.

mvh

''Jeg synes faktisk ikke dere skal levere det spørreskjemaet i det hele tatt.''

Men hva tror de da, at jeg har noe å skjule?

Var slik på plassen jeg bodde før, og selv om jeg sa sannheten trodde de jeg skjulte noe. Begynte å granske meg selv. Vet enda ikke hva de trodde jeg skjulte, bare tenker at hele skolen må ha vært paranoid. Kanskje hele offentligheten der, en veldig spesiell plass. Og folk her er sjokkert over måten vi ble behandlet på, mener vi bør gå til sak. Mot en hel plass?

Så er vel derfor jeg reagerer så sterkt på spørsmålet om diagnoser, har blitt sterkt krenket fordi jeg var syk. Men ingen tenkte på at jeg valgte ikke å bli syk.

Gjest selvforsvar
Skrevet

Ta gjerne først kontakt med Norsk Pasientforening.

http://www.pasient.no/

Før man starter en slik prosess er det best å ha en formening om hva som er realistisk å oppnå og hva de personlige kostnadene vil kunne bli. Er man nesten garantert å få døra i trynet en gang til kan man være mer tjent med å la saken ligge, samme hvor rett man har.

mvh

Vet ikke hva jeg ville oppnå med advokat, men skulle ønske at de sluttet å behandle folk slik de gjør. De gjør som det passer dem, og hvis ikke du er som dem har du ingenting du skulle sakt. Da bestemmer de, i hele livet ditt. Føler med dem som bor der som er ingenting, taushetspliktbrudd er en ting..men det er så mye mer.

Eldre, psykisk syke og narkomane er de laveste på rangstigen. Er du nede får du ingen hjelp til å komme opp, tvert imot.

Skrevet

Tror jeg heller la det stå åpent det spørsmålet om diagnoser, vil ikke lage bråk heller. Men var litt rart hele greia.

Drop hele skjemaet!

mvh

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Vel, jeg hadde ikke gjort det slik. Jeg hadde bedt FAU ta saken, og jeg hadde ikke levert noe skjema overhode før jeg fikk klarhet i alt det PieLill påpeker i sitt første svar til deg.

Det kan godt hende dette er helt greit, men hvis dere ikke aner noe som helst om oppbevaring og bruk og hvem som står bak osv, så hadde jeg bare ikke levert fra meg et spørsmålstegn engang.

Hvis du leverer skjemaet så utleverer du ditt barn uten å vite hva opplysningene skal brukes til. Og leverer du med tom rute på dine diagnoser, så ser det i alle fall merkelig ut.

Man lager ikke bråk om man påpeker urett. Man er derimot feig om man alltid bare følger strømmen selv om det strider mot ens egen overbevisning.

Gjest selvforsvar
Skrevet

Vel, jeg hadde ikke gjort det slik. Jeg hadde bedt FAU ta saken, og jeg hadde ikke levert noe skjema overhode før jeg fikk klarhet i alt det PieLill påpeker i sitt første svar til deg.

Det kan godt hende dette er helt greit, men hvis dere ikke aner noe som helst om oppbevaring og bruk og hvem som står bak osv, så hadde jeg bare ikke levert fra meg et spørsmålstegn engang.

Hvis du leverer skjemaet så utleverer du ditt barn uten å vite hva opplysningene skal brukes til. Og leverer du med tom rute på dine diagnoser, så ser det i alle fall merkelig ut.

Man lager ikke bråk om man påpeker urett. Man er derimot feig om man alltid bare følger strømmen selv om det strider mot ens egen overbevisning.

Ble usikkert nå, får tenke på hva som er best å gjøre. Vil ikke være feig men har dårlig erfaring med å si ifra.

Skrevet

''Jeg synes faktisk ikke dere skal levere det spørreskjemaet i det hele tatt.''

Men hva tror de da, at jeg har noe å skjule?

Var slik på plassen jeg bodde før, og selv om jeg sa sannheten trodde de jeg skjulte noe. Begynte å granske meg selv. Vet enda ikke hva de trodde jeg skjulte, bare tenker at hele skolen må ha vært paranoid. Kanskje hele offentligheten der, en veldig spesiell plass. Og folk her er sjokkert over måten vi ble behandlet på, mener vi bør gå til sak. Mot en hel plass?

Så er vel derfor jeg reagerer så sterkt på spørsmålet om diagnoser, har blitt sterkt krenket fordi jeg var syk. Men ingen tenkte på at jeg valgte ikke å bli syk.

Derfor er det kanskje lurt å ta dette opp med FAU.

Si at du var i stuss over å få slike spørsmål og at du lurer på både nytteverdien og legitimiteten av et slikt sprørreskjema. Da blir FAU nødt til å reflektere over dette i plenum og det vil ikke dreie seg om din person.

Jeg ville av prinsipp latt være å levere hele skjemaet. For det første spør de om mange ting de ikke har noe med. For det andre har de vel heller ikke tilstrekkelig godtgjort nødvendigheten av denne detaljerte informasjonssankingen. For det tredje har de ikke opplyst hvordan denne informasjonen vil bli lagret og brukt.(?)

Alt i alt virker det useriøst og lite gjennomtenkt.

En annen grunn til å droppe hele skjemaet er at da slipper du hele kalibalien med å forklare hvorfor du ikke vil svare på enkelte av spørsmålene. Summen av hele spørresmørja blir så feil at du/dere rett og slett dropper hele greia.

Om jeg ikke gjetter helt feil er det en del spørsmål der rettet mot å avdekke psykiske plager. Slike spørmål kan gi festlige utslag. Hva skal f.eks. en med astma eller andre store luftveisplager svare på spørsmål om kvelningsfornemmelse/pusteproblemer. Nei er usant. Ja vil bli tolket som angst.

Skolehelsetjenesten er et _tilbud_. Dere står fullstendig fritt til å benytte det og i hvilken grad. Personlig mener jeg at mye av kontrollene hos helsesøster er komplett bortkastet om man har en fungerende fastlege.

mvh

Skrevet

''Man lager ikke bråk om man påpeker urett. Man er derimot feig om man alltid bare følger strømmen selv om det strider mot ens egen overbevisning.''

Vel talt!

PS: Godt det finnes ildsjeler som deg i skolen :-)

Skrevet

''vil ikke lage bråk heller.''

Du lager ikke bråk ved å melde en sak inn til FAU. De er der for din og elevens skyld, og som nevnt tror jeg det må være fleire som har reagert på dette skjemaet. Har du lufta det med andre foreldre / foresatte?

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Derfor er det kanskje lurt å ta dette opp med FAU.

Si at du var i stuss over å få slike spørsmål og at du lurer på både nytteverdien og legitimiteten av et slikt sprørreskjema. Da blir FAU nødt til å reflektere over dette i plenum og det vil ikke dreie seg om din person.

Jeg ville av prinsipp latt være å levere hele skjemaet. For det første spør de om mange ting de ikke har noe med. For det andre har de vel heller ikke tilstrekkelig godtgjort nødvendigheten av denne detaljerte informasjonssankingen. For det tredje har de ikke opplyst hvordan denne informasjonen vil bli lagret og brukt.(?)

Alt i alt virker det useriøst og lite gjennomtenkt.

En annen grunn til å droppe hele skjemaet er at da slipper du hele kalibalien med å forklare hvorfor du ikke vil svare på enkelte av spørsmålene. Summen av hele spørresmørja blir så feil at du/dere rett og slett dropper hele greia.

Om jeg ikke gjetter helt feil er det en del spørsmål der rettet mot å avdekke psykiske plager. Slike spørmål kan gi festlige utslag. Hva skal f.eks. en med astma eller andre store luftveisplager svare på spørsmål om kvelningsfornemmelse/pusteproblemer. Nei er usant. Ja vil bli tolket som angst.

Skolehelsetjenesten er et _tilbud_. Dere står fullstendig fritt til å benytte det og i hvilken grad. Personlig mener jeg at mye av kontrollene hos helsesøster er komplett bortkastet om man har en fungerende fastlege.

mvh

Jeg er veldig enig i det du skriver, en slik undersøkelse skal ALDRI gå gjennom skolen helsetjeneste!

Vedder på at de fleste foreldrene er særdeles skaptiske til dette, og jeg mener at FAU er absolutt riktigste vei å gå for å få stoppet denne galskapen.

Skrevet

Vet ikke hva jeg ville oppnå med advokat, men skulle ønske at de sluttet å behandle folk slik de gjør. De gjør som det passer dem, og hvis ikke du er som dem har du ingenting du skulle sakt. Da bestemmer de, i hele livet ditt. Føler med dem som bor der som er ingenting, taushetspliktbrudd er en ting..men det er så mye mer.

Eldre, psykisk syke og narkomane er de laveste på rangstigen. Er du nede får du ingen hjelp til å komme opp, tvert imot.

Jeg hadde inderlig ønsket for deg at du hadde vært foruten de vonde erfaringene du har gjort deg. Forferdelig destruktivt å bli fratatt definisjonsmakten i eget liv. Dessverre overrasker det du beskriver meg ikke.

På den positive siden får du huske at ikke alt helsepersonell og alle fagmiljøer er like ille. Du har også gjort deg noen dyrekjøpte erfaringer som du kan bruke konstruktivt.

Du reiser bust når du får et slikt skjema og stiller spørsmål ved det. Du ser deg om etter andre muligheter enn å lydig fylle det ut. Kort sagt, du begynner å ta råderetten over eget liv tilbake.

Se denne saken som en mulighet til å trene. Si nei til det angstfulle og kaotiske nå-blir-jeg-missforstått-misstolket-uglesett-og-alt-blir-et-grusomt-kaos-samme-hva-jeg-gjør.

Finn istede frem til styrken. Denne saken akter jeg å ta kontroll over. Jeg er i min fulle rett til å ta kontroll over dette. Og det er også min plikt som forelder å gjøre det. Jeg behøver ikke unnskylde, forklare eller rettferdigjøre overfor noen at jeg gjør det. Jeg trenger bare stå rolig på mitt. Ha en strategi og et mål.

Dette handler i stor grad om å sette grenser. Å kjenne at det er din selvsagte rett og sette grenser for både deg selv og de barna som er avhengige av deg.

Med dine erfaringer kan du fort ha en følelse av at du får hele verden mot deg straks du setter grenser. Men du vil forhåpentlig vis etter hvert erfare at det i de fleste sammenhenger går fint å sette grenser uten at det utløser oppstandelse, fordømmelse og ragnarokk.

mvh

Skrevet

Det er mange her som sier at de aldri har hørt om noe slikt skjema. Jeg vil bare si at vi fikk et lignende skjema til 5.-klassingen i høst. Det skulle vel leveres i lukket konvolutt merket til helsesøster. Man skulle fylle ut om eleven hadde medisinske problemer. Kan ikke huske at det sto noe om foreldres diagnose, bare om det var problemer i hjemmet som var relevante. Jeg tenkte at de mente ting av typen skilsmisse eller annet som kunne påvirke eleven. Jeg fylte ut skjemaet og leverte inn, og det var ikke noe oppstuss som jeg hørte om. (Men så hadde vi ikke hverken problemer eller diagnoser å fylle ut, så jeg tenkte ikke så mye over det.) Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg ha fylt ut det jeg syns var relevant, og latt resten være.

Skrevet

Har lest tråden, og kjenner at jeg blir sint på deres vegne.

Jeg kan ikke skjønne at SKOLEN kan ha lov til å samle inn slike opplysninger. Personlig, og helt uten diagnoser overhode, ville jeg slett ikke godtatt å gi fra meg slike opplysninger, og jeg synes faktisk ikke dere foreldre skal godta det heller.

Ta kontakt med FAU. Dette er en helt typisk FAU-sak.

Det er ikke skolen som skal ha disse opplysningene tror jeg - men helsestasjonen.....

Skrevet

Du kan la være å fylle det ut.

Hvis du vil kan du i tillegg ta det opp med FAU (som flere her nevner), og be dem spørre skolen om dette skjemaet og etterbehandlingen av det oppfyller kravene i Lov om behandling av personopplysninger.

http://www.lovdata.no/all/nl-20000414-031.html

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Det er ikke skolen som skal ha disse opplysningene tror jeg - men helsestasjonen.....

Jeg vet ikke hvem som skal ha opplysningene (det gjør ikke trådstarter helt heller, tror jeg?), men de skal uansett ikke samles inn via SKOLEN.

Mener jeg.

Skrevet

''Man lager ikke bråk om man påpeker urett. Man er derimot feig om man alltid bare følger strømmen selv om det strider mot ens egen overbevisning.''

Godt skrevet!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Det er ikke anonymt, de skal bruke det. Det er i forbindelse med helseundersøkelse: synstest,høyde,vekt og hørsel. I tilegg: trivsel/venner, kosthold,søvn, fritidsaktiviteter,kropp,utvikling og hygiene. Kanskje det er noe nytt?

Har dette med denne ungdomsundersøkelsen å gjøre?

Gjest selvforsvar
Skrevet

Har dette med denne ungdomsundersøkelsen å gjøre?

Ja

Skrevet

Jeg vet ikke hvem som skal ha opplysningene (det gjør ikke trådstarter helt heller, tror jeg?), men de skal uansett ikke samles inn via SKOLEN.

Mener jeg.

Skolehelsetjenesten som er ansvarlige fordi alle skoler er forplikta til å ha en slik "tjeneste"... Er nok ikke for å "passe på" foreldre, men fordi det er bestemt at helsetjenester til barn skal kunne gå via skolene.. Jeg vil tro skolehelsetjenesten har taushetsplikt overfor skolen, men er ikke sikker der...

Skrevet

Ja

Hva mener du nå? Vet du hvem som står bak allikevel? Hva er "denne ungdomsundersøkelsen"?

Det blir noe helt annet hvis det er et stort prosjekt som har fått lov til å dele ut skjemaene på skolene, for å nå så mange som mulig. Men slike undersøkelser er frivillige, og det skal følge med informasjon om hvem som spør, hvem som får tilgang til svarene og alle de andre spørsmålene du har fått her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...