Gå til innhold

Privatlivets fred

Anbefalte innlegg

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Skolehelsetjenesten som er ansvarlige fordi alle skoler er forplikta til å ha en slik "tjeneste"... Er nok ikke for å "passe på" foreldre, men fordi det er bestemt at helsetjenester til barn skal kunne gå via skolene.. Jeg vil tro skolehelsetjenesten har taushetsplikt overfor skolen, men er ikke sikker der...

Ja, alle skoler skal ha en helsetjeneste, men jeg kan ikke se for meg at de trenger sensitive opplysninger verken om alle barna eller om foreldrene. Jeg tror ikke at skolene er i stand til å oppbevare slike opplysninger på en forsvarlig måte, og jeg ser heller ikke nytteverdien.

Helsesøster har helt sikkert en viss grad av taushetsplikt, men jeg hadde overhode ikke stolt på at hun ville greid å håndtere en slik mengde opplysninger på en forsvarlig måte. Aldri i verden.

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

19

• laban

9

• Mirabell

6

• Angustia

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest FAU-lederen
Skrevet

''Man lager ikke bråk om man påpeker urett. Man er derimot feig om man alltid bare følger strømmen selv om det strider mot ens egen overbevisning.''

Godt skrevet!

Med vennlig hilsen

Jøss - takk!

Skrevet

Ja, alle skoler skal ha en helsetjeneste, men jeg kan ikke se for meg at de trenger sensitive opplysninger verken om alle barna eller om foreldrene. Jeg tror ikke at skolene er i stand til å oppbevare slike opplysninger på en forsvarlig måte, og jeg ser heller ikke nytteverdien.

Helsesøster har helt sikkert en viss grad av taushetsplikt, men jeg hadde overhode ikke stolt på at hun ville greid å håndtere en slik mengde opplysninger på en forsvarlig måte. Aldri i verden.

Det er ikke skolene som sitter på denne infoen tror jeg.... Jeg er selv lærer og har til gode å se noe som helst av helseinfo om elever (med mindre det er ting som påvirker skolegangen), og iallefall aldri noe om foreldrene..

Skolen stiller et rom disponibelt for helsesøster slik at elevene har tilgang til henne om de trenger det... Terskelen for å snakke med helsesøster er selvsagt mye lavere dersom hun er tilgjengelig på skolen i skoletida. Jeg er rimelig sikker på at helsesøster har papirene sine på helsestasjonen, og kan ikke tenke meg at skolen har noe med dette å gjøre (i så fall har jeg gått helt glipp av det i løpet av mine 16 år i skolen ;-))

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Det er ikke skolene som sitter på denne infoen tror jeg.... Jeg er selv lærer og har til gode å se noe som helst av helseinfo om elever (med mindre det er ting som påvirker skolegangen), og iallefall aldri noe om foreldrene..

Skolen stiller et rom disponibelt for helsesøster slik at elevene har tilgang til henne om de trenger det... Terskelen for å snakke med helsesøster er selvsagt mye lavere dersom hun er tilgjengelig på skolen i skoletida. Jeg er rimelig sikker på at helsesøster har papirene sine på helsestasjonen, og kan ikke tenke meg at skolen har noe med dette å gjøre (i så fall har jeg gått helt glipp av det i løpet av mine 16 år i skolen ;-))

Nå kommer det fram lenger nede at trådstarter allikevel vet at dette er en del av den store ungdomsundersøkelsen, og da blir jo ting annerledes.

Ikke for det, jeg kan ikke helt finne noe på at det skal gjennomføres en slik undersøkelse nå, ser at det var en i 2009 og 2010, men det kan jo være at jeg ikke søker godt nok.

I utgangspunktet hørtes det ut som om _skolen_ ba om disse opplysningene om folks helse, og det hadde jeg aldri i verden gått med på å gi. Selv om jeg er komplett fri for diagnoser.

Skrevet

Nå kommer det fram lenger nede at trådstarter allikevel vet at dette er en del av den store ungdomsundersøkelsen, og da blir jo ting annerledes.

Ikke for det, jeg kan ikke helt finne noe på at det skal gjennomføres en slik undersøkelse nå, ser at det var en i 2009 og 2010, men det kan jo være at jeg ikke søker godt nok.

I utgangspunktet hørtes det ut som om _skolen_ ba om disse opplysningene om folks helse, og det hadde jeg aldri i verden gått med på å gi. Selv om jeg er komplett fri for diagnoser.

Nei, jeg synes heller ikke skolen har noe med dette å gjøre.. De har heller ikke bruk for slike undersøkelser..

Gjest selvforsvar
Skrevet

Hva mener du nå? Vet du hvem som står bak allikevel? Hva er "denne ungdomsundersøkelsen"?

Det blir noe helt annet hvis det er et stort prosjekt som har fått lov til å dele ut skjemaene på skolene, for å nå så mange som mulig. Men slike undersøkelser er frivillige, og det skal følge med informasjon om hvem som spør, hvem som får tilgang til svarene og alle de andre spørsmålene du har fått her.

Vi må fylle ut et skjema i forbindelse med helseundersøkelse, jeg skrev det tidligere og. Er helsestasjonen som står bak, er i regi av kommunen sikkert. Er ikke statlig.

Gjest selvforsvar
Skrevet

''Nå kommer det fram lenger nede at trådstarter allikevel vet at dette er en del av den store ungdomsundersøkelsen, og da blir jo ting annerledes. ''

Hva mener du med det?

Og hva er den store ungdomsundersøkelsen?

Det er undersøkelse..altså helsekjekk for 8 klasse jeg snakker om.

Gjest FAU-lederen
Skrevet

''Nå kommer det fram lenger nede at trådstarter allikevel vet at dette er en del av den store ungdomsundersøkelsen, og da blir jo ting annerledes. ''

Hva mener du med det?

Og hva er den store ungdomsundersøkelsen?

Det er undersøkelse..altså helsekjekk for 8 klasse jeg snakker om.

Du svarte bekreftende på dette når Lillemus spør deg lenger ned.

Vet du, eller vet du ikke, hvem som står bak undersøkelsen? Det er jo helt essensielt i forhold til om man skal svare eller ikke.

Skrevet

Dersom du er kritisk til dette kan du kontakte personvernombudet. Jeg hadde ikke lagt ut om diagnoser til flere enn de som strengt tatt må ha det.

Skrevet

Jeg vet ikke hvem som skal ha opplysningene (det gjør ikke trådstarter helt heller, tror jeg?), men de skal uansett ikke samles inn via SKOLEN.

Mener jeg.

Jeg vil bare si at vi fikk et lignende skjema til 5.-klassingen i høst. Det skulle vel leveres i lukket konvolutt merket til helsesøster. Så det var ikke til skolen, men til helsesøster, og det ble samlet inn via ranselpost.

Gjest selvforsvar
Skrevet

Du svarte bekreftende på dette når Lillemus spør deg lenger ned.

Vet du, eller vet du ikke, hvem som står bak undersøkelsen? Det er jo helt essensielt i forhold til om man skal svare eller ikke.

Skolehelsetjenesten, det skrev jeg i første innlegg også...

Skrevet

Jeg vil bare si at vi fikk et lignende skjema til 5.-klassingen i høst. Det skulle vel leveres i lukket konvolutt merket til helsesøster. Så det var ikke til skolen, men til helsesøster, og det ble samlet inn via ranselpost.

Er ikke det en lite betryggende måte å samle inn sensitive opplysninger på?

mvh

Skrevet

Det er mange her som sier at de aldri har hørt om noe slikt skjema. Jeg vil bare si at vi fikk et lignende skjema til 5.-klassingen i høst. Det skulle vel leveres i lukket konvolutt merket til helsesøster. Man skulle fylle ut om eleven hadde medisinske problemer. Kan ikke huske at det sto noe om foreldres diagnose, bare om det var problemer i hjemmet som var relevante. Jeg tenkte at de mente ting av typen skilsmisse eller annet som kunne påvirke eleven. Jeg fylte ut skjemaet og leverte inn, og det var ikke noe oppstuss som jeg hørte om. (Men så hadde vi ikke hverken problemer eller diagnoser å fylle ut, så jeg tenkte ikke så mye over det.) Hvis jeg var i din situasjon, ville jeg ha fylt ut det jeg syns var relevant, og latt resten være.

Spørsmålet er hvor vidt den enkelte elev har nytte av å utlevere så mange sensitive opplysninger i skjemaform.

På vår skole er helsesøster så lite til stedet at hun ikke har tid til å ta hånd om sensitive og kompliserte problemstillinger. På masseundersøkelsene man trør elevene gjennom er det satt av lite tid til den enkelte elev.

Likevel kan helsesøster i løpet av de 5 minuttene finne på å ta opp ting som f.eks. overvekt. Det eleven får ut av dette er "Du er feit! Slutt med snop og brus. Se til å kom deg i bevegelse."

Jeg synes det blir både uetisk og destruktivt å rufse opp i sensitive ting når man mangler både kompetanse og resurser til å hjelpe eleven.

Etter mitt syn er skolehelsetjenestens virksomhet moden for revisjon.

Trådstarter forteller dessuten at h*n har opplevd at helsesøster ikke overholder taushetsplikten.

Man bør være nitidig kritisk til hvem og hvor mange som har tilgang til sensitive opplysninger. Selvsagt bør det begrenses til kun det helt nødvendige.

mvh

Gjest FAU-lederen
Skrevet

Skolehelsetjenesten, det skrev jeg i første innlegg også...

Men Ungdomsundersøkelsen er i regi av Folkehelseinstituttet, og ikke skolehelsetjenesten.

Hvis undersøkelsen din kun er lokalt for din skole, så blir det noe ganske annet enn å delta i en nasjonal undersøkelse.

Skrevet

Men Ungdomsundersøkelsen er i regi av Folkehelseinstituttet, og ikke skolehelsetjenesten.

Hvis undersøkelsen din kun er lokalt for din skole, så blir det noe ganske annet enn å delta i en nasjonal undersøkelse.

Jeg har spurt om det samme lenger ned.

FHI sender ikke ut skjemaer uten at det ligger ved info om samtykke, frivillighet og anonymisering. Tror dette må være noe annet som også bruker betegnelsen "ungdomsundersøkelse". Jeg ser på nettet at Lillemus' hjemby bl.a. har noe sånt gående, uten at jeg blir helt klok på hva og hvordan.

Gjest FAU-lederen
Skrevet

FHI sender ikke ut skjemaer uten at det ligger ved info om samtykke, frivillighet og anonymisering. Tror dette må være noe annet som også bruker betegnelsen "ungdomsundersøkelse". Jeg ser på nettet at Lillemus' hjemby bl.a. har noe sånt gående, uten at jeg blir helt klok på hva og hvordan.

Så litt på denne linken: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,4130:1:0:0:::0:0

Ser også at det er andre linker til ungdomsundersøkelse, så det kan være ymse varianter der ute.

Jeg hadde vært svært nøye på hvem jeg oppgav helseopplysninger til.

Gjentar bare at jeg ville gått til FAU med dette, med mindre det er mer informasjon utgitt sammen med skjemaet som ikke er nevnt her.

Skrevet

Jeg tror forresten ikke det har noe med ungdomsundersøkelsen her å gjøre for såvidt jeg vet har denne vært anonym og utfylt av elevene selv på skolen.

Skrevet

Så litt på denne linken: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainArea_5661&MainArea_5661=5631:0:15,4130:1:0:0:::0:0

Ser også at det er andre linker til ungdomsundersøkelse, så det kan være ymse varianter der ute.

Jeg hadde vært svært nøye på hvem jeg oppgav helseopplysninger til.

Gjentar bare at jeg ville gått til FAU med dette, med mindre det er mer informasjon utgitt sammen med skjemaet som ikke er nevnt her.

Jeg er helt enig med deg, ville bare ha fram at hvis det er FHI, ligger det ved et "tonn" med info om frivillighet, anonymitet osv. De følger de strenge reglene vi har om denslags.

En hvemsomhelst i skolehelsetjenesten kan ikke samle inn slik informasjon bare fordi det er gøy å ha.

Skrevet

Jeg tror at 'ungdomundersøkelse' i denne sammenhengen refererer til den helseundersøkelsen alle blir tilbudt av skolehelsetjenesten på ungdomsskolen.

Jeg tipper at noe av formålet med undersøkelsen er å fange opp ungdom som sliter på ulike måter og som ikke får hjelp andre plasser i systemet. Kan også hende de ønsker å lage seg litt statistikk.

Formålet kan være bra. Men de ser ut til å feile på flere områder. For det første later det til at informasjonen om hensikt, bruk av, oppbevaring og tilgang til de sensitve opplysningene er for dårlig.

For det andre ser også ut til å mangle informasjon om frivillighet.

For det tredje ser det ut som de har manglet magemål i forhold til nytten av informasjonen målt opp mot personvernhensyn.

Det er ikke nok å gjemme seg bak taushetsplikt for å spørre så inngående. Man må også kunne godtgjøre at det vil komme opplyseren til gode å gi denne informasjonen. Og et fordelene er klart større enn ulempene ved å gi fra seg så sensitive opplysninger.

Etter hva jeg har forstått har alle helsestasjoner/helsesøstre databasert journalføring. Ved bytte av helsesøster/skole/helsestasjon overføres den komplette datapakken om man har gitt sin godkjenning til dette.

Som regel blir man bedt om en gi en blankofullmakt til journaloverføring i første møte med helsestasjonen. Skriver man under på dette og ikke tilbakekaller fullmakten, vil all informasjon gitt til en helsesøster være tilgjengelig for alle man møter siden.

mvh

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, ville bare ha fram at hvis det er FHI, ligger det ved et "tonn" med info om frivillighet, anonymitet osv. De følger de strenge reglene vi har om denslags.

En hvemsomhelst i skolehelsetjenesten kan ikke samle inn slik informasjon bare fordi det er gøy å ha.

Kan virke som skjemaet skal fungere som en slags helsescreening. Men de går alt for detaljert til verks.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...