Gå til innhold

Hva mener du NHD

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en søster med epilepsi i hovedsak GTKanfall.

Lamictal med god effekt over flere år

Anfallene begynner å opptre hyppigere

Samme dose lamictal, blir satt på epinat i tillegg.

Anfallene skifter karakter, knepp,små kramper,bortfall som er veldig vanskelig å kuppere.

Lamictal og epinat blir stående, i tilegg rivotril.

Nå, flere episoder av status epilepticus mange sykehus innleggelser.

Vurderes nå, de 3 nevnte får stå som før i tillegg orfiril.

Jeg tenker bare skyll alle preparatene ned i do, og start behandling på blanke ark?

Hva mener du?

Hun er ellers helt frisk.

Skrevet

Hvis hun behandles av kompetent nevrolog, så ville jeg unnlatt å blande meg inn i hennes medisinering.

Overraskende nok, så er det ikke alle leger som er klar over at epinat kan medføre en svært redusert virkning (serumkonsentrasjon) av lamictal. Dermed kan kombinasjonen av lamictal og epinat gi dårligere effekt enn behandling med lamictal alene. (Og dette siste avsnittet strider egentlig mot mine prinsipper om å ikke uttale meg om medisiner siden jeg ikke er lege, men etter å ha sett på nært hold en nevrologisk avdeling behandle epilepsi slik at anfallsfrekvensen økte, så klarte jeg ikke å la være allikevel...).

Skrevet

En henvisning til Spesielsykehuset For Epilepsi (SSE) burde være på sin plass her. Man får gjort mye grundigere observasjon over tid, mer omfattende undersøkelser.

Selv ble jeg "reddet" fra anfallene mine med en kombinasjon av Lamictal og Rivotril - men dette er så individuelt. Ser jo at hun forsøker denne kombinasjonen uten hell i det hele tatt. Å finne god medisinering er vanskelig og dessverre litt prøve og feile, men når man stadig ikke kommer noen vei og man må lide av status-anfall stadig vekk... Sån skal man ikke ha det - sånne anfall er stress for hjernen og stort sett hele kroppen .

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg er enig med frosken. Uendret dose Lamictal + tillegg av Epinat gir klart senket konsentrasjon av Lamictalkonsentrasjon.

Jeg ville sjekket serumkonsentrasjonene nøye og lagt dem opp mot øvre grense - Lamictal først.

Jeg ville i hvert fall ikke turt å starte med blanke ark med den anfallshyppighet din søster nå fremviser. Det kan få katastrofale følger.

Skrevet

Jeg er enig med frosken. Uendret dose Lamictal + tillegg av Epinat gir klart senket konsentrasjon av Lamictalkonsentrasjon.

Jeg ville sjekket serumkonsentrasjonene nøye og lagt dem opp mot øvre grense - Lamictal først.

Jeg ville i hvert fall ikke turt å starte med blanke ark med den anfallshyppighet din søster nå fremviser. Det kan få katastrofale følger.

Takk for svar.

Jeg skal nevne det med Lamictal + epinat.

Jeg mente selvfølgelig å tenke helt nytt, ikke å brå seponere alle medisinene. Tror jeg har en tendens til å formulere meg litt dramatisk en gang i blandt.

Skrevet

En henvisning til Spesielsykehuset For Epilepsi (SSE) burde være på sin plass her. Man får gjort mye grundigere observasjon over tid, mer omfattende undersøkelser.

Selv ble jeg "reddet" fra anfallene mine med en kombinasjon av Lamictal og Rivotril - men dette er så individuelt. Ser jo at hun forsøker denne kombinasjonen uten hell i det hele tatt. Å finne god medisinering er vanskelig og dessverre litt prøve og feile, men når man stadig ikke kommer noen vei og man må lide av status-anfall stadig vekk... Sån skal man ikke ha det - sånne anfall er stress for hjernen og stort sett hele kroppen .

Jeg tror faktisk henvisning til SSE er sendt, men slikt tar jo litt tid kan man si.

Blir vel mye prøving og feiling, jeg har forstått det sånn at epilepsi er noe herk å behandle, veldig vanskelig å finne rett dose,rett medisin osv.

Skrevet

Hvis hun behandles av kompetent nevrolog, så ville jeg unnlatt å blande meg inn i hennes medisinering.

Overraskende nok, så er det ikke alle leger som er klar over at epinat kan medføre en svært redusert virkning (serumkonsentrasjon) av lamictal. Dermed kan kombinasjonen av lamictal og epinat gi dårligere effekt enn behandling med lamictal alene. (Og dette siste avsnittet strider egentlig mot mine prinsipper om å ikke uttale meg om medisiner siden jeg ikke er lege, men etter å ha sett på nært hold en nevrologisk avdeling behandle epilepsi slik at anfallsfrekvensen økte, så klarte jeg ikke å la være allikevel...).

Veldig mange forskjellige leger som har blandet seg inn i behandlingen, får inntrykk av at det er mye surr, leger som ikke leser seg opp på pasienten før de tar avgjørelser under visit osv.

Skrevet

Jeg tror faktisk henvisning til SSE er sendt, men slikt tar jo litt tid kan man si.

Blir vel mye prøving og feiling, jeg har forstått det sånn at epilepsi er noe herk å behandle, veldig vanskelig å finne rett dose,rett medisin osv.

Det kan dessverre være svært vanskelig ja, dette er veldig individuelt.

Men med dette sykdomsbildet håper jeg hun får plass på SSE så raskt som mulig. Ellers synes jeg jo det er totalt ubegripelig at behandlende lege ikke er klar over interaksjonen som frosken nevner, og som NHD bekrefter!. Ikke bare ubegripelig, men helt forferdelig! Greit at leger ikke kan vite alt, men hjelpe meg - en nevrolog som bruker mye epilepsimedisiner burde SERIØST kjenne til dette. Epilepsi utgjør en betydelig pasientgruppe innen nevrologifeltet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...