Gå til innhold

Søvn og energi

Anbefalte innlegg

Gjest Gåten
Skrevet

Er det slik at alle får mer energi av å ikke sove?

Og hva hvis man er manisk og får influensa, tåler man mer da?

Skrevet

''Er det slik at alle får mer energi av å ikke sove?

''

Nei. Jeg får mindre energi av ikke å sove nok. Og motsatt, hvis jeg får nok søvn føler jeg meg mer energisk. Tror "folk flest" er sånn. Men hvis jeg er for stresset eller oppspilt til å få sove, så kan jeg samtidig kanskje føle meg mer energisk. Men det varer ikke så lenge, bare til det jeg grudde for eller gledet meg til er overstått...

Gjest Gåten
Skrevet

''Er det slik at alle får mer energi av å ikke sove?

''

Nei. Jeg får mindre energi av ikke å sove nok. Og motsatt, hvis jeg får nok søvn føler jeg meg mer energisk. Tror "folk flest" er sånn. Men hvis jeg er for stresset eller oppspilt til å få sove, så kan jeg samtidig kanskje føle meg mer energisk. Men det varer ikke så lenge, bare til det jeg grudde for eller gledet meg til er overstått...

Hva hvis du sover for mye da, blir du påvirket av det?

Har inntrykk av at folk blir "ute av balanse" av det. Merker det selv og, kanskje vi trenger rutine på alt vi mennesker.

Skrevet

Hva hvis du sover for mye da, blir du påvirket av det?

Har inntrykk av at folk blir "ute av balanse" av det. Merker det selv og, kanskje vi trenger rutine på alt vi mennesker.

Det er veldig sjelden jeg har andledning til å sove for mye. Men da jeg var yngre, hendte det jeg gjorde det, i lange ferier og sånt. Da kunne jeg vel bli daff, men da var det jo "daffetid" uansett. Jeg sover vanligvis for lite på hverdager (6 timer) og passe i helger og ferier (8 timer) og jeg merker tydelig at jeg blir mer opplagt og kvikk i toppen av å sove 8 timer. 10-12 timer kan jeg nok bli daff av (men det skjer vel bortimot aldri).

Skrevet

Når jeg er i normalleie blir jeg bare trøtt av lite søvn.

Men når jeg befinner meg på vippen mot hypomani, opplever jeg det som om jeg får mer energi jo mindre jeg sover. Jeg tror nok likevel at man kan diskutere hvorvidt det er lite søvn som gir meg energi, eller om det er den hypomane energien som reduserer søvnbehovet.

Jeg har de siste gangene vært ganske firkanta når jeg har blitt klar over at jeg har vært på vei opp - med det mener jeg at jeg har lagt meg ikke senere enn ti, tatt imovane for å dytte meg ned under dyna. Erfaringene mine med det, er at jeg har kommet i rute igjen og dessuten opplevd at jeg har ikke mistet den nødvendige energien for å få dagene til å fungere, men jeg har hatt akkurat passe nok til å faktisk ha det ganske så fint uten å ende opp i den maniske, ødeleggende intensiteten.

Mani og influensa har jeg opplevd en gang - det var IKKE gøy, og det endte dårlig (=innleggelse)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...