Enit78 Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Har en mor som sliter veldig. Hun går ut og inn av psykiatriske institusjoner. Hun er låst i et mønster hvor hun gjentar de samme setningene om og om igjen. Handler om sykdom og at hun er dødssyk. Hun har vært i sin egen "boble" i 3-4 mndr nå og kommer ikke ut av det.(Hun har vært på avrusning for sovetabletter og ble dårlig ca 1 mnd etter at hun kom ut av ettervernsinstitusjonen). Psykologer vet ikke helt hva som "feiler" henne, men den siste diagnosen var depresjon med psykose. De har derfor foreslått elektrosjokk som behandlingsmetode. I håp om å få henne ut av denne boblen hun lever i. Først da mener de at de kan starte behandling av henne. Det er ikke mulig å nå inn til henne nå. Hun er overbevist om at hun ikke får oksygen til hjernen og at det er det som gjør henne dårlig. Jeg er usikker på dette med elektrosjokk. Hva er det verste som kan skje? Kan hun bli verre? Hvis "worst case scenario" er at ingenting skjer, så er det iallefall verdt et forsøk, men hvis hun kan bli dårligere så er jeg skeptisk. Noen som har erfaring med elektrosjokk? Som har blitt bedre? Hørt snakk om hukommelsestap.. Hvor mye av hukommelsen mister man? Min mor nekter å prøve dette, så er uansett ikke sikkert vi får henne til å gjennomføre det.. men tenkte jeg skulle skaffe meg litt informasjon først. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olav Femte Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg mener det er bra. Du får "restartet" hjernen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enit78 Skrevet 6. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg mener det er bra. Du får "restartet" hjernen. Har du brukt denne behandlingen selv? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
meira Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Jeg har selv fått tilbud om Ect, etter å ha vært i en alvorlig depresjon over tid.Jeg fikk medikamenter som hjalp meg til å krabbe meg opp igjen. Jeg tenker at om ikke noe annet hjelper, og hun har gått i depressiv psykose over tid, er det også skadelig for hjernen. Da med tanke på kognitiv funskjon. Hadde ikke medikamentene virket på meg, ville jeg selv gjort det.Det er helt forferdelig å være tungt deprimert. Samtidig om hun er Psykotisk, kan jeg bare forestille meg den psykiske smerten. Uansett, så må hun ville dette selv. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 6. januar 2011 Del Skrevet 6. januar 2011 Om noe er bra eller dårlig, kommer vel helt an på alternativet. Hvis alternativet er videre psykotisk depresjon, er ECT særdeles bra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enit78 Skrevet 7. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2011 Om noe er bra eller dårlig, kommer vel helt an på alternativet. Hvis alternativet er videre psykotisk depresjon, er ECT særdeles bra. Men hvordan overtale en som ikke er mottakelig for den type behandling? Er vel ikke mulig å bruke en tvangsparagraf her? Hun vet jo ikke sitt eget beste og er ikke i stand til å ta egne fornuftige valg med hensyn til sin egen helse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.