Gå til innhold

Lykkepiller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal man begrense dette til de eldre? Burde det ikke oppløses noen lykkepiller i drikkevannet, slik at vi alle blir mer rolige og positive og slutter å bekymre oss og klage når vi ikke får nødvendig hjelp?

Huxley traff mye da han skrev "Vidunderlige nye verden". Men han bommet på tiden det ville ta før vi kom dit.

http://no.wikipedia.org/wiki/Vidunderlige_nye_verden (for de som ikke har lest den)

Lykkepiller i drikkevannet hørtes ut som en bra plan .. :)

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

11

• Dorthe

8

• beate1234

7

• Svimern

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Alle tenåringer kunne jo i det minste få det - så slapp kanskje foreldrene alt maset om penger ?

Spøk til side; jeg hørte ordføreren uttale seg i en nyhetssending i går, og jeg ble flau på hans vegne...

hehe ..

Jeg håper bare inderlig at denne ordføreren ikke har kastet bort kommunens penger på medietrening.

Skrevet

Tror ikke dere skal tro på alt media vinkler dette til. Mest sannsynlig ligger det mer bak som de naturligvis ikke uttaler seg om i media.

Igjen vinkler media i den retning at de aller fleste som medisineres med "lykkepiller" feilmedisineres eller overmedisineres.

I denne saken blir snakket svært lite om "alle"

Gjest mener jeg
Skrevet

Da slipper vel kommunen veldig mye plagsomme spørsmål, hvis folk er fornøyd fordi de er dopa?

Man blir vel heller ikke dopa av AD?

Jeg reagerte nesten like mye på at reporteren brukte det ordet, for da blir absolutt hele nivået på et lavmål..

Skrevet

Har du prøvd wellbutrin? Den ble ihvertfall jeg "hyper" i hjernen av :)

Nei, og jeg skal ikke prøve heller. Det er mange år siden jeg prøvde ut antidepressiva, siste gangen er i hvert fall 8 år siden. Jeg har bare dårlige erfaringer på meg sjøl, men kjenner andre som har veldig god effekt av det.

Skrevet

Nå er det ikke slik at alle føler det sånn, da :)

Nei, det er jeg klar over. Jeg burde ha skjønt det, siste jeg prøvde var Cipramil og da spydde jeg i 8 uker da jeg begynte og måtte sykemeldes og så skjedde det samme da jeg sluttet. Og like mange nedturer fikk jeg, men oppturene forsvant dvs at jeg aldri var ordentlig glad og fornøyd selv i situasjoner jeg burde vært det

Skrevet

Heldigvis er det mange som har god effekt av AD. Blir både klarere i hodet og mer opplagte.

Jeg tror kost-nytte evalueringen ved bruk av AD ofte blir gjort for dårlig og tar for lite hensyn til negative bivirkninger.

I dette tilfellet er det snakk om AD som erstatning for adekvat omsorg for en 92-åring under rekonvalisens. Selvsagt hinsidiges all fornuft.

mvh

Men det kan de pårørende nekte. Jeg nektet sykehjemmet å gi mora mi noen ting fordi hun ble så sløv av det. Hun var det de kaller en vandrer, dvs hun gikk og gikk hele tiden, men holdt seg i form og varte mye lenger enn de fleste andre på avdelingen.

Skrevet

Jeg kan ikke finne noen ingen- eller alleargumentasjon i denne reportasjen.

Den handler om at en 92 år gammel kvinne blir avspist med et tilbud om AD når hun tar opp en _reell_ bekymring for et _reelt_ manglende omsorgstilbud. Det er en hån å definere hennes bekymringer som irasjonelle ved å tilby medisiner som skal berolige henne fremfor å gi henne det hun åpenbart trenger; praktisk hjelp og omsorg.

AD hjelper verken på balanse, annen førlighet eller tilheling av beinbrudd. Ved å overlate kvinnen til seg selv det meste av dagen mangedobler man i tillegg sjansen for at hun faller på nytt og skader seg ytterligere. Det er i hvert fall dårlig samfunnsøkonomi foruten unødig menneskelig lidelse.

mvh

Mitt poeng er at vi aldri vet legens egen vurdering etter møte mellom pasient og lege. Her har media fremstillt saken i et lys som jeg mener er ganske typisk når de omtaler antidepressiva.

Om saken er så sort/hvitt som den fremstilles, ja så skal jeg være enig i at det høres ut som andre ting kan gjøres, men etter erfaring fra og med media VET jeg at det ikke er så enkelt som det er fremstillt her.

Begynte hun å gråte i møte med legen? Sendte hun andre signaler som gjorde at hun fremstod som deprimert? Har hun en historie med tidligere behandlinger? Vurderte legen det dit hen at hun var i faresonen, spesielt siden hun fikk avslag om sykehjemsplass? Har hun en smertehistorikk som tilsier at hun kanskje kan behandles med antidepressiva?

husk, legene foreslo at "det kan være et alternativ med antidepressiva". hvem vet hva en 93 år gammel dame kan ha forstått ut fra denne samtalen.

Skrevet

Mitt poeng er at vi aldri vet legens egen vurdering etter møte mellom pasient og lege. Her har media fremstillt saken i et lys som jeg mener er ganske typisk når de omtaler antidepressiva.

Om saken er så sort/hvitt som den fremstilles, ja så skal jeg være enig i at det høres ut som andre ting kan gjøres, men etter erfaring fra og med media VET jeg at det ikke er så enkelt som det er fremstillt her.

Begynte hun å gråte i møte med legen? Sendte hun andre signaler som gjorde at hun fremstod som deprimert? Har hun en historie med tidligere behandlinger? Vurderte legen det dit hen at hun var i faresonen, spesielt siden hun fikk avslag om sykehjemsplass? Har hun en smertehistorikk som tilsier at hun kanskje kan behandles med antidepressiva?

husk, legene foreslo at "det kan være et alternativ med antidepressiva". hvem vet hva en 93 år gammel dame kan ha forstått ut fra denne samtalen.

''Begynte hun å gråte i møte med legen? Sendte hun andre signaler som gjorde at hun fremstod som deprimert? Har hun en historie med tidligere behandlinger?''

Folk skal ikke settes på antideprisiva fordi der er sinte, frustrerte og lei seg fordi de mangler et relevant helse- og omsorgstilbud. Man må gå til årsak til den eventuelle depresjonen, manglende omsorg, ikke symptomene. Og man kan da ikke skrive ut antideprisiva til alle som gråter i møte med legen.

En dame på 92 med flere frakturer pga fall, skulle ikke bli overlatt til seg selv det meste av dagen. Tilbud om AD blir glassuren på den uspiselige kaka.

mvh

Skrevet

Men det kan de pårørende nekte. Jeg nektet sykehjemmet å gi mora mi noen ting fordi hun ble så sløv av det. Hun var det de kaller en vandrer, dvs hun gikk og gikk hele tiden, men holdt seg i form og varte mye lenger enn de fleste andre på avdelingen.

Her ser det jo ut til at både pasienten og pårørende blånekter.

Sønnen vurderer slik jeg forstå å politianmelde kommunen.

Bra at slikt kommer frem.

mvh

Skrevet

Jeg reagerte nesten like mye på at reporteren brukte det ordet, for da blir absolutt hele nivået på et lavmål..

Spørsmålet var ikke så veldig saklig.

Men det var pokker ikke ordføreren heller.

"Ja, så møter man også mer positive mennesker og man har en bedre livssituasjon"

Hva i hele vide verden har kommuneansattes behov for å møte positive mennesker med saken å gjøre?

I denne saken blir spissformuleringen nesten velplassert.

mvh

Gjest mener jeg
Skrevet

Spørsmålet var ikke så veldig saklig.

Men det var pokker ikke ordføreren heller.

"Ja, så møter man også mer positive mennesker og man har en bedre livssituasjon"

Hva i hele vide verden har kommuneansattes behov for å møte positive mennesker med saken å gjøre?

I denne saken blir spissformuleringen nesten velplassert.

mvh

Jeg synes ikke å kalle AD for dop er spissformulering, men fullstendeig feil og malolassert. Jeg er enig i at saken er hårreisende, men jeg synes ikke at noen intervjuer skal vise liten seriøsitet og gå ned på et labert nivå av den grunn. Det tjener vel ikke saken..

Skrevet

Jeg synes ikke å kalle AD for dop er spissformulering, men fullstendeig feil og malolassert. Jeg er enig i at saken er hårreisende, men jeg synes ikke at noen intervjuer skal vise liten seriøsitet og gå ned på et labert nivå av den grunn. Det tjener vel ikke saken..

Slik han snakket kunne det virke som han mente man kan medisinere bort problemene et indadekvat omsorgstilbud innebærer.

Spørsmålet var relevant og saklig i forhold ordførerens ordbruk og tilsynelatende holdning. Men noe feil mhp hvilken type medisin AD er. Ha i mente at noen blir reelt sløvet og dopet av AD.

mvh

Skrevet

Nei, det er jeg klar over. Jeg burde ha skjønt det, siste jeg prøvde var Cipramil og da spydde jeg i 8 uker da jeg begynte og måtte sykemeldes og så skjedde det samme da jeg sluttet. Og like mange nedturer fikk jeg, men oppturene forsvant dvs at jeg aldri var ordentlig glad og fornøyd selv i situasjoner jeg burde vært det

Hvor var legen som hadde foreskrevet medisinen i alt dette?

mvh

Gjest mener jeg
Skrevet

Slik han snakket kunne det virke som han mente man kan medisinere bort problemene et indadekvat omsorgstilbud innebærer.

Spørsmålet var relevant og saklig i forhold ordførerens ordbruk og tilsynelatende holdning. Men noe feil mhp hvilken type medisin AD er. Ha i mente at noen blir reelt sløvet og dopet av AD.

mvh

Nei, man kan ikkke bli dopet av AD, men sløvet ja. Det er ikke det samme. Og det var heller ikke ordet sløvet han brukte. En journalist må bruke et riktig språk i en slik sammenheng for å være tilstrekkelig seriøs.

Skrevet

Nei, man kan ikkke bli dopet av AD, men sløvet ja. Det er ikke det samme. Og det var heller ikke ordet sløvet han brukte. En journalist må bruke et riktig språk i en slik sammenheng for å være tilstrekkelig seriøs.

I dagligtale er dopet og sløvet nokså synonyme begrep.

Dette var ikke en medisinsk utlegning. Det var et kritisk spørsmål til en ordfører som snakket som en gauk. Journalisten fikk fram hovedpoenget med spørsmålet veldig klart.

mvh

Skrevet

Hvor var legen som hadde foreskrevet medisinen i alt dette?

mvh

Han skrev ut sykemelding og sa jeg skulle fortsette å spise dem.

Skrevet

Han skrev ut sykemelding og sa jeg skulle fortsette å spise dem.

Genistrek.

Visse ting på man være ekspert for å ikke forstå.

mvh

Skrevet

Genistrek.

Visse ting på man være ekspert for å ikke forstå.

mvh

Jeg hadde samme legen i 20 år, men byttet i fjor for da var jeg lei av at ingenting var viktig for ham.

Skrevet

Jeg hadde samme legen i 20 år, men byttet i fjor for da var jeg lei av at ingenting var viktig for ham.

Håper du har funnet en bedre lege nå.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...