Gå til innhold

Føling uten diabetes!

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en jente på 30 år som har store problemer med noe jeg tror må være lavt blodsukker. Jeg spiser sunn mat og svært regelmessig, men opplever likevel ofte at jeg får "føling" dvs, plutselig svimmelhet, svetter masse, blir irritabel og aggressivitet og begynner å skjelve på hendene, da må jeg ha mat og jeg må ha mat fort! Disse symptomene kommer ofte hvis det er mer enn 3 timer siden sist jeg spiste og jeg i tillegg er i aktivitiet, feks. går hjem fra jobben. Jeg kan føle meg helt fin og så kan jeg først begynne å merke at jeg er litt svimmel, deretter går det veldig kort tid før jeg er helt skjelven og på randen av besvimelse. Når dette skjer så må jeg bare innom nærmeste butikk og kjøpe meg feks kokesjokolade eller annet sukker og sette meg ned på en benk og spise dette, da tar det som oftest ca 15-20 min før jeg er fin igjen.

Jeg har hatt disse symptomene sporadisk i flere år, og ble testet for diabetes for ca 3 år siden med negativt resultat. I det siste opplever jeg imidlertid slik "føling" flere ganger i uka og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre! Jeg spiser sunn mat med regelmessige måltider men slik det er nå så må jeg spise oftere enn jeg faktisk er sulten.

Jeg er ikke spesielt glad i søtsaker og spiser lite gotterier med unntak av når jeg får skjelving. Ellers så er jeg normalvektig og er ikke-røyker. Hva kan dette skyldes og hva kan jeg gjøre? Må jeg gå rundt resten av livet med sjokolade i vesken?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35876-f%C3%B8ling-uten-diabetes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei nina!

Du beskriver helt klassiske symptomer på lavt blodsukker, og jeg skjønner godt at du blir sliten av å ha det slik!

Når blodsukkeret blir for lavt, kommer det av for mye insulin. Noen har en tendens til å produsere for mye, uten at man finner noen årsak. En skjelden gang kan det komme av en liten insulinproduserende svulst i bukspyttkjertelen (insulinom), som kan fjernes kirurgisk.

Grunnen til at vi som har diabetes får føling, er rett og slett at vi ikke alltid klarer å vurdere hva som er riktig insulindose. Som følge setter vi for mye, og blodsukkeret blir for lavt.

Du kan nok være ganske trygg for at det ikke er diabetes du har, i og med at du overveiende sannsynlig har lavt blodsukker. Har man diabetes, vil blodsukkeret bli alt for høyt pga. insulinmangel.

Får å få en bekreftelse på at blodsukkeret virkelig er lavt, ville det være verdifullt å måle blodsukkeret under en slik episode som du beskriver. Jeg synes også du skal be legen din om en henvisning til en endokrinolog, spesialist på hormoner. Forhør deg også om det er mulig å få lånt en blodsukkermåler så du selv kan ta en test under en følingsepisode. Evt. kan du få kjøpt blodsukkermålere på apoteket med medfølgende teststrimler. Man kan også få teststrimler hvor en fargereaksjon du sammenligner med en skala angir blodsukkernivået.

Ellers kan jeg nok ikke gi deg bedre råd enn de du alle rede ser ut til å følge. Spise hyppige måltider med mye fiber og unngå søtsaker.

Håper du finner ut av det!

Hilsen en diabetiker som vet hva føling er.

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Jeg har dessverre ikke andre forslag enn at du forsøker å stabilisere blodsukkeret ved å spise jevnlig mat med karbohydrater som tas opp langsomt fra tarmen d.v.s. grovbrød og grønnsaker.

Overproduksjon av insulin er en sjelden årsak til lavt blodsukker.

For en sikker vurdering må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Jeg har dessverre ikke andre forslag enn at du forsøker å stabilisere blodsukkeret ved å spise jevnlig mat med karbohydrater som tas opp langsomt fra tarmen d.v.s. grovbrød og grønnsaker.

Overproduksjon av insulin er en sjelden årsak til lavt blodsukker.

For en sikker vurdering må du eventuelt rådføre deg med legen din.

Hei!

Stusser litt når du skriver at lavt blodsukker skjelden kommer av overproduksjon av insulin. Så vidt jeg vet er det jo det som senker blodsukkeret. Hvilke andre forhold kan føre til lavt blodsukker?

Om du ikke får tid til å svare, skjønner jeg deg godt. Håper du får en velfortjent, avslappet helg :-)

Hei!

Stusser litt når du skriver at lavt blodsukker skjelden kommer av overproduksjon av insulin. Så vidt jeg vet er det jo det som senker blodsukkeret. Hvilke andre forhold kan føre til lavt blodsukker?

Om du ikke får tid til å svare, skjønner jeg deg godt. Håper du får en velfortjent, avslappet helg :-)

Hei Windsong,

Du leste nok litt for fort! :-)

Dr'n skrev: "Overproduksjon av insulin er en sjelden årsak til lavt blodsukker."

Altså, "i noen få (sjeldne) tilfeller skyldes det lave blodsukkeret overproduksjon av insulin" - og formodentlig skyldes det for få karbohydrater i resten av tilfellene.

Hvordan går det med deg?

Håper du har det bedre!

Med vennlig hilsen

Hei Windsong,

Du leste nok litt for fort! :-)

Dr'n skrev: "Overproduksjon av insulin er en sjelden årsak til lavt blodsukker."

Altså, "i noen få (sjeldne) tilfeller skyldes det lave blodsukkeret overproduksjon av insulin" - og formodentlig skyldes det for få karbohydrater i resten av tilfellene.

Hvordan går det med deg?

Håper du har det bedre!

Med vennlig hilsen

Hei!

Jeg lover å lese saktere i framtida *ler*.

Det halter nå av gårde på et vis. Jeg forhåpentligvis litt mer orden på livet mitt når jeg kommer inn under Arbeid m. bistand.

Er fortsatt drittlei av diabetes om dagen, men det ville jo være unormalt ikke å bli drittlei av og til...

Hvis du vil kan du maile meg på

[email protected]

Håper det går bra med deg også :-)

Annonse

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hei!

Hei Windsong !

Takk for hyggelig hilsen :-)

Overproduksjon av insulin (insulinom) er en sjelden tilstand.

De hyppigste årsakene til lavt blodsukker er utilstrekkelig inntak av mat, for kraftig trening eller for høy dose av insulin hos en diabetiker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...