Gå til innhold

Hva mener dere om dette?

Anbefalte innlegg

Gjest litt anonym nå
Skrevet

I min familie er det mange fanatiske religiøse. Jeg har blitt "matet" med at gjør jeg ikke sånn og sånn så er det min skyld at ting går galt. Det gjelder, som jeg ser det, små ting som å høre på "feil" type musikk, drikke et glass vin, banne når man slår seg, ikke lese nok i bibelen, ikke be om forlatelse hver evige dag osv, osv.

Jeg var i begravelse for en stund siden. Da fikk vi høre at "vi måtte oppføre oss så bra vi andre også som avdøde, slik at vi får komme opp til himmelen og møte han igjen".

Siden jeg har hatt alt dette over meg siden jeg var ganske liten, så har jeg problemer med dette. Er alt min skyld liksom? Er det derfor folk dør, eller det skjer ulykker, fordi jeg gjør masse ting galt?

I tillegg skal man helst ikke gråte i slike begravelser. Den avdøde er jo i himmelen, noe som er en glede. Derfor er det bare" steinansikter" der, skal helst ikke vise noe som helst følelser.

Jeg finner dette veldig vanskelig. Selv har jeg levd et normalt liv, jeg er ikke-troende. Pga dette er det en del i slekta som ikke hilser, ikke tørr å ta meg i handa fordi jeg er et "syndig" menneske.

Når jeg må være sammen med disse menneskene føler jeg meg som på en "annen planet". Hva mener dere om en slik religion, er det noe som "styrer" oss sånn som de mener? Bør jeg skjerpe meg slik at det ikke skjer flere dødsfall, ulykker?

nitty-gritty
Skrevet

De tar feil. Ikke la deres vrangforestillinger påvirke deg og ditt liv.

Skrevet

''Er det derfor folk dør, eller det skjer ulykker, fordi jeg gjør masse ting galt?''

Det der skal du avskrive fullstendig. Man kan unngå ulykker ved å være edru bak rattet og følge andre alminnelige sikkerhetsregler, men ikke forårsake dem ved å like "feil" musikk, litteratur eller klesstil.

De fleste religiøse regner vel heller ikke med at Gud straffer oss på gruppenivå - kommer det et jordskjelv, er det ikke fordi vi lever syndig. Og det skjer i hvert fall ikke på individnivå. Du forårsaker ikke din fetters hjerteinfarkt ved å drikke vin, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg synes mange kristne tenker for mye på synd og seksualmoral og for lite på nestekjærlighet. Du må gjerne minne slektningene dine på religionens bud om vi skal elske og tilgi hverandre også, ikke bare fokusere på alt vi IKKE skal gjøre.

Ikke tving deg selv til å se en dypere mening med alt eller til å være glad når noen går bort for tidlig. Det skjer ting som bare er forferdelig trist. Man kan likevel komme gjennom sorgen og finne mening med livet igjen, men alt til sin tid.

Skrevet

Den adferden og 'læren' du beskriver her er hinsidiges det meste av fornut og forstand. Absolutt ikke noe du skal bøye deg for.

Jeg tror flertallet av de som kaller seg kristne vil ta sterkt avstand fra et slikt opplegg.

Trist at du har opplevd noe slikt.

mvh

Skrevet

Høres ut som de lever på 1800-tallet enda der det var en stor synd og spille kort eller drikke vin. At ting går galt er absolutt ikke din feil nei... Hva når et spedbarn dør av krybbedød i en alder av 4 mnd. Hva galt har den babyen gjort da? Spør familien din om det du...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er viktig at du greier å se på dette som deres problem - ikke ditt. De velger sin sykelige livsstil. Du har rett til å velge din friske.

Skrevet

Jeg anser meg selv som kristen, men jeg tror på en snill Gud, ikke en sint og slem Gud - som jeg får inntrykk av at dine slektninger tror på.

For meg handler det om å gjøre sitt beste. Og i det ligger at man ikke gjør alt riktig. Det kan man jo ikke! Ingen er overmennesker :)

Og hvem er det som bestemmer hva som er riktig og gal musikk? Står det i Bibelen at hard rock er syndig? Neida!!!

Dessuten, de drakk mye vin på Jesu tid :) Så hvorfor kan ikke vi gjøre det?

Og hva skjer om man banner? Ingenting :)

Og hvordan kan de vite at det finnes en himmel og et helvete? Ingen vet det. Og om det skulle finnes, hvordan kan de vite inklusjons- og eksklusjonskriteriene for å komme dit?

De kan nemlig ikke det! De bare tror. Og den troen er basert på ting folk har sagt til dem via prekestoler gjennom mange år. Noen velger å mildne ordene, andre velger å hardne dem.

Jeg skjønner at det må være sårt å føle seg utstøtt og "uren/syndig", men du vet bedre :D

Skrevet

''Er det derfor folk dør, eller det skjer ulykker, fordi jeg gjør masse ting galt?''

Det der skal du avskrive fullstendig. Man kan unngå ulykker ved å være edru bak rattet og følge andre alminnelige sikkerhetsregler, men ikke forårsake dem ved å like "feil" musikk, litteratur eller klesstil.

De fleste religiøse regner vel heller ikke med at Gud straffer oss på gruppenivå - kommer det et jordskjelv, er det ikke fordi vi lever syndig. Og det skjer i hvert fall ikke på individnivå. Du forårsaker ikke din fetters hjerteinfarkt ved å drikke vin, hvis du skjønner hva jeg mener.

Jeg synes mange kristne tenker for mye på synd og seksualmoral og for lite på nestekjærlighet. Du må gjerne minne slektningene dine på religionens bud om vi skal elske og tilgi hverandre også, ikke bare fokusere på alt vi IKKE skal gjøre.

Ikke tving deg selv til å se en dypere mening med alt eller til å være glad når noen går bort for tidlig. Det skjer ting som bare er forferdelig trist. Man kan likevel komme gjennom sorgen og finne mening med livet igjen, men alt til sin tid.

''Jeg synes mange kristne tenker for mye på synd og seksualmoral og for lite på nestekjærlighet. Du må gjerne minne slektningene dine på religionens bud om vi skal elske og tilgi hverandre også, ikke bare fokusere på alt vi IKKE skal gjøre.''

Jeg er så hjertens enig!

Gjest roundabout
Skrevet

Nei, hvorfor skal du bli hjernevasket bare fordi noen i familien er det? :)

Fanatisk religiøse er creapy

Gjest bølger
Skrevet

I bibelen står det om en Gud som elsker oss.

Gjest litt anonym nå
Skrevet

Det er viktig at du greier å se på dette som deres problem - ikke ditt. De velger sin sykelige livsstil. Du har rett til å velge din friske.

Når jeg er frisk i "hodet" sånn som nå så skjønner jeg at dette er litt sprøtt, ja. Når jeg blir sykere fornemmer jeg selv at det er noen i min nærhet som jeg ikke kan se. Jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre egentlig, det er hjelpere som er rundt meg.

Jeg har veldig mye skyldfølelse pga overgrep i barndommen, dette er jo ikke helt etter bibelen. Jeg får det for meg at dette er bare min skyld og at dette har ført til mange ulykker og sykdommer i familien. Sex skal man jo ikke ha før man er gift, dette fikk jeg høre mange ganger etter disse overgrepene. De visste jo ikke om dette, men jeg fikk en voldsom skyldfølelse.

Tror jeg må holde en viss avstand fra disse folkene.

Gjest er kristen selv
Skrevet

Når jeg er frisk i "hodet" sånn som nå så skjønner jeg at dette er litt sprøtt, ja. Når jeg blir sykere fornemmer jeg selv at det er noen i min nærhet som jeg ikke kan se. Jeg tror ikke dette har noe med religion å gjøre egentlig, det er hjelpere som er rundt meg.

Jeg har veldig mye skyldfølelse pga overgrep i barndommen, dette er jo ikke helt etter bibelen. Jeg får det for meg at dette er bare min skyld og at dette har ført til mange ulykker og sykdommer i familien. Sex skal man jo ikke ha før man er gift, dette fikk jeg høre mange ganger etter disse overgrepene. De visste jo ikke om dette, men jeg fikk en voldsom skyldfølelse.

Jeg vil korrigere deg. Du ble utsatt for overgrep, du hadde ikke sex. Det er en vesensforskjell.

Og om du skulle hatt sex, så gir ikke det deg makt på den måten. Forstå meg rett. For det er det de syke tankene dine sier deg, at handlingene dine har så stor påvirkningskraft. Det blir litt på samme måte som en som må telle streker for at ingen i familien skal bli skadd, tvangstanker. Slikt ligger utenfor oss, det kan du være helt trygg på.

Skrevet

Leit å lese om hva slags religiøs fanatisme du har vokst opp med! Jeg ser vel på meg selv som agnostiker fordi jeg ikke helt klarer å bli enig med meg selv om hva jeg tror på...

MEN, jeg kommer fra et kristent hjem, en i temmelig nær familie har tatt nesten hele teologistudiet. Men kommer man hjem til min familie, vil man møte mennesker som respekterer at andre ikke tror. Mennesker som aldri kunne finne på å dytte troa si på andre eller kalle barna sine syndige! Vi blir ikke trakasert fordi vi kanskje ikke tror på det samme som foreldrene mine tror på. Jeg kan godt banne i deres nærvær uten å få høre noe svovelpreken, og vi elsker et glass vin eller to foran peisen i mørketida.

Nei seriøst, jeg tror de fleste kriste ville synes din families måte å i det hele tatt oppføre seg på var helt forkastelig! Det var en sånn familie der jeg vokste opp - stakkars unger til den familien, de ble mobbet veldig. Familien ble også generelt uglesett av alle med unntak av de andre som var gale nok til å være medlemmer i samme alternative menighet. Og det var et gaske seriøst bedehusmiljø, samt en aktiv kirke der. Selv de fordømte fundamentalismen hos den familien.

NHD's ord "sykelige livsstil," synes ejg er meget godt plassert her.

Det er jo helt korka at man ikke skal få gråte i begravelser! For meg er det totalt absurd i alle fall. Det vanlege en prest sier er jo at "Vi er samlet her i dag for å ta et siste farvell med ..." Er det ikke lov å synes det er vondt å ta evig farvell med noen som har stått en nær? Om presten hadde sagt hipp hurra idag er vi samlet for å feire at ... er kommet til himmelen?! Det blir helt feil. At man heiser flagget fra halv til full stang etter begravelsen synes jeg er en symbolsk handling som må være godt nok.

Gjest litt anonym nå
Skrevet

Jeg vil korrigere deg. Du ble utsatt for overgrep, du hadde ikke sex. Det er en vesensforskjell.

Og om du skulle hatt sex, så gir ikke det deg makt på den måten. Forstå meg rett. For det er det de syke tankene dine sier deg, at handlingene dine har så stor påvirkningskraft. Det blir litt på samme måte som en som må telle streker for at ingen i familien skal bli skadd, tvangstanker. Slikt ligger utenfor oss, det kan du være helt trygg på.

Litt tvang har jeg nok. Hvis noen skader seg, eller noe skjer så tror jeg automatisk at det er jeg som har skylden. Jeg har ikke tellt nok, jeg vet instinktivt at jeg har gjort noe galt.

Dette er litt slitsomt å leve med. Slitsomt å ha skylden for alt som skjer. Det er vel også derfor jeg må bruke endel medisiner.

Skrevet

I bibelen står det om en Gud som elsker oss.

vel, det kommer spørs jo helt hvem som tolker den...

Gjest HHP58-bipolar-religiøs
Skrevet

Litt tvang har jeg nok. Hvis noen skader seg, eller noe skjer så tror jeg automatisk at det er jeg som har skylden. Jeg har ikke tellt nok, jeg vet instinktivt at jeg har gjort noe galt.

Dette er litt slitsomt å leve med. Slitsomt å ha skylden for alt som skjer. Det er vel også derfor jeg må bruke endel medisiner.

Hele min familie på far siden var kristne.De er pinsevenner. Men de har også sine feil og mangler.Min ene onkel er pinsevenn.Om jeg lyver for han,tror han på det.Rart at disse åndelige folka ikke gjennomskuer slikt de som har så god kontakt med det over-naturlige,det hinsidige,eller hva det heter.(Kanskje jeg har sett for mye på TV "FEM".)Far og en onkel var de eneste av 7 barn som ikke var kristne,4 bodde i utlandet.Nå er 2 av onklene døde og 2 fettere.For deres egen skyld får jeg håpe de er i sin egen himmel.Jeg tror ikke lenger aktivt,men er meget religiøs.

Buddisme ser for meg ut som en fin religion,eller Bahaii.Man

får som de gamle sa "Feie for egen dør" og gjøre så godt man kan.Man er jo "Sin egen lykkes smed".Man får slutte med "Å kaste sten i glasshus".Disse familiemedlemmene til "litt anonynm nå" ser jeg på som fanatikere.Dette er noe du bør ta avstand fra og kontakt gjerne en forening som spesialiserer seg på tidligere Jehovas Vitne eller sekter som driver med hjerne-vask.Fant ikke noe akkurat nå,men det finnes hjelp å få.Jeg var tidligere medlem i Oslo Fullevengeliske Kirke med Hans Bratterud i spissen.Det tok meg lang tid å bli kvitt stempelet som "synder".Jeg er nå endelig ett fritt menneske meg egne verdier.Jeg prøver å å skape meg ett godt liv ,da jeg ikke lenger tror på noen himmel eller helvete for egen del.Men jeg tror enda mindre på Darwin og hans evolusjon.(Hvor er "The missing link"?) Desverre kan ikke de døde svare oss,med mindre man se på en viss nevnt tv kanal da.

Gjest mysterie liv
Skrevet

''Jeg har veldig mye skyldfølelse pga overgrep i barndommen, dette er jo ikke helt etter bibelen. Jeg får det for meg at dette er bare min skyld og at dette har ført til mange ulykker og sykdommer i familien. Sex skal man jo ikke ha før man er gift, dette fikk jeg høre mange ganger etter disse overgrepene. De visste jo ikke om dette, men jeg fikk en voldsom skyldfølelse.''

Har også blitt utsatt for overgrep...blodskam leste jeg i bibelen. "Skam skam skam" hang seg opp i hodet mitt. Har følt mye skam og skyldfølelse fordi jeg er meg, men valgte jeg å være meg?

Hvem vet?

Vet jeg ikke hadde valg når jeg var barn, det hadde ikke du heller. Nå har vi det, vi kan velge hvilket liv vi skal leve og hva vi vil tro på. Men det tar tid etter å ha blitt hjernevasket i alle år, tankene og følelsene må omprogammeres. Men det er mulig, og det beste er å holde dem litt på avstand..folkene som tror de kan bestemme hva andre skal tenke og føle. Det er ikke rett.

Gjest MayLynn
Skrevet

Jeg er også kristen og kjenner meg ikke igjen i det hele tatt i det du beskriver. Så det er ikke bare religionen sin skyld men menneskene.

Gjest MayLynn
Skrevet

Hele min familie på far siden var kristne.De er pinsevenner. Men de har også sine feil og mangler.Min ene onkel er pinsevenn.Om jeg lyver for han,tror han på det.Rart at disse åndelige folka ikke gjennomskuer slikt de som har så god kontakt med det over-naturlige,det hinsidige,eller hva det heter.(Kanskje jeg har sett for mye på TV "FEM".)Far og en onkel var de eneste av 7 barn som ikke var kristne,4 bodde i utlandet.Nå er 2 av onklene døde og 2 fettere.For deres egen skyld får jeg håpe de er i sin egen himmel.Jeg tror ikke lenger aktivt,men er meget religiøs.

Buddisme ser for meg ut som en fin religion,eller Bahaii.Man

får som de gamle sa "Feie for egen dør" og gjøre så godt man kan.Man er jo "Sin egen lykkes smed".Man får slutte med "Å kaste sten i glasshus".Disse familiemedlemmene til "litt anonynm nå" ser jeg på som fanatikere.Dette er noe du bør ta avstand fra og kontakt gjerne en forening som spesialiserer seg på tidligere Jehovas Vitne eller sekter som driver med hjerne-vask.Fant ikke noe akkurat nå,men det finnes hjelp å få.Jeg var tidligere medlem i Oslo Fullevengeliske Kirke med Hans Bratterud i spissen.Det tok meg lang tid å bli kvitt stempelet som "synder".Jeg er nå endelig ett fritt menneske meg egne verdier.Jeg prøver å å skape meg ett godt liv ,da jeg ikke lenger tror på noen himmel eller helvete for egen del.Men jeg tror enda mindre på Darwin og hans evolusjon.(Hvor er "The missing link"?) Desverre kan ikke de døde svare oss,med mindre man se på en viss nevnt tv kanal da.

Ha ha - man blir da ikke synsk selv om man er kristen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...