Gå til innhold

Beskytter amming mot svineinfluensa?

Gjest - Ingoen -

Anbefalte innlegg

Gjest - Ingoen -

Har et barn som nå nylig fylte 1 år. Vaksinerte meg mot svineinfluensa i 7.måned i fjor, resten av familien ( 2 barn og et mannebein) valgte vi å ikke vaksinere.

Nå ser jeg at influensaen er tilbake, og jeg lurer på følgende:

- Vil mine anitstoffer etter vaksinen være (like) virksomme mot årets influensa?

- I såfall, har min amming fått effekt i form av at barnet får antistoffene fra vaksinen innabords og blir mer rustet til å stå imot influensasykdommen?

- Er det for lite å amme 4-5 ganger i uken for at antistoffer fra meg skal ha effekt på hans immunitet? ( er livredd for sterk oppblussing ved ammeslutt..for det har vært riktig ille siste mnd)

- Beskytter amming mot eksem? Han er svært plaget og vi har måttet bruke sterk og middels kortison i både ansikt og på kroppen siden september.

Jeg hadde tenkt å slutte med amming nå når han rundet året, men lurer på å holde fast på amming 4-5 ganger pr uke viss det har en effekt på imunsystemet hans. Han får melk ca annenhver morgen og har fått den mengden de siste mnd.

Aner ikke om noen kan svare meg på dette, men tenkte jeg kunne prøve. Mulig jeg ringer en helsesøster og spør om dette.. men hun jeg har kommer bare med svada-svar når jeg spør om noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest - Ingoen -

"( er livredd for sterk oppblussing ved ammeslutt..for det har vært riktig ille siste mnd) "

Dette skulle stå under spørsmålet om amming og eksem.. beklager at det havnet på feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke fagperson, men jeg prøver å svare deg likevel :-)

''- Vil mine anitstoffer etter vaksinen være (like) virksomme mot årets influensa?''

Etter det jeg har lest fra norske helsemyndigheter, skal de som ble vaksinert mot svineinfluensa i fjor, fortsatt ha beskyttelse i år. (Men man er ikke beskyttet mot sesonginfluensaen.)

''- I såfall, har min amming fått effekt i form av at barnet får antistoffene fra vaksinen innabords og blir mer rustet til å stå imot influensasykdommen?''

Jeg vil tro at barnet fikk antistoffer fra vaksinen i fosterlivet, men de mister effekt i løpet av det første leveåret. (Barnets andre leveår kalles "immuniseringsåret" har jeg hørt, fordi da har antistoffene fra fosterlivet mistet effekten. Det er en av grunnene til at mange barn er ekstra mye syke den andre vinteren i livet.) Jeg er usikker på om det kommer antistoffer fra vaksinen gjennom morsmelken.

''- Er det for lite å amme 4-5 ganger i uken for at antistoffer fra meg skal ha effekt på hans immunitet?''

Gro Nylander har vel skrevet at selv om man ammer mye mindre, vil barnet få i seg like mye eller nesten like mye immunstoffer som før. (Altså at melken får høyere konsentrasjon av immunstoffer, eller noe sånt.)

Effekten på eksem er jeg usikker på. Men eksem er vel ofte allergirelatert, og amming sies å ha positiv effekt på allergi. Uansett har Gro Nylander alltid sagt at litt amming er mye bedre enn ingen amming, så hvis dere begge syns det er OK, så ville jeg har fortsatt. Men noen mirakelbeskyttelse mot influensa og eksem, kan man nok ikke forvente :-)

Uansett er det positivt for de som ikke er vaksinert at så mange vaksinerte seg i fjor; det gir mye mindre risiko for å bli smittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Modern77

Dette lurer jeg også på,

jeg fikk baby i høst og vaksinerte meg et par mnd før jeg ble gravid,

så det jeg tenker er at det kanskje er noen antistoffer fra meg som ble overført i fosterlivet og ikke minst via morsmelken - håper det i alle fall :)

Babyen er bare 3-4 mnd nå og jeg fullammer.

Men om amming beskytter mot eksem vet jeg ikke,

babyen min har fått eksem selv om jeg ammer... men tror det har litt sammenheng med at babyen kan reagere på ting mor spiser og få utslett av det?

Det er bra at du ammer ennå. Da eldstejenta mi begynte i barnehage fikk hun omgangssyke og fikk ikke i seg noe mat, det eneste hun klarte var morsmelk. Hadde det ikke vært for at jeg fortsatt ammet henne hadde det nok blitt sykehusinnleggelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Nå ringte jeg nettopp helsestasjonen og fikk snakke med en ung vikarhelsesøster. Hun igjen snakket med legen.

Her er svarene jeg fikk:

- svineinfluensavaksinen varer ikke så lenge, så verken han eller jeg er godt nok beskyttet i år

- antistoffene fra vaksinen vil ikke gå over til barnet via morsmelk, men kun gjennom felles blod i fosterlivet

- eksem visste de ikke/kunne ikke si noe om det

Så jeg vet ikke helt om jeg ble så veldig mye klokere. Har ikke tenkt å vaksinere verken meg selv, mannen eller barna mine i år siden ingen av oss er i risikosonen ( ifjor var jeg jo gravid).

Hmm..vanskelig å finne svar på disse spørsmålene. Har søkt litt på nettet uten å bli så veldig mye klokere. Er litt skeptisk til svaret om at ingen av oss er godt nok beskyttet.. jeg skulle liksom tro at vaksinen fra i fjor holder også i år... ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mye allergi/astma/eksem i familien, og jeg ble anbefalt å amme lenge.

Ammet til barna var hhv 14 mnd, 17 mnd og 20 mnd.

Nr 1 har utviklet hund- og katteallergi.

Nr 2 har utviklet asma

Nr 3 har noe eksem, var verre da hun var 3-4 år, nå er hun snart 7.

Legen sier at sjansen for at barna hadde fått enda mer allergi/astma/eksem er stor dersom jeg hadde ammet kortere, men det vet en selvsagt ikke.

Jeg er i alle fall glad jeg gjorde det jeg kunne for å hindre allergi/astma/eksem når jeg som allergiker/astmatiker fikk barn med en akllergiker ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest - Ingoen -

Dette lurer jeg også på,

jeg fikk baby i høst og vaksinerte meg et par mnd før jeg ble gravid,

så det jeg tenker er at det kanskje er noen antistoffer fra meg som ble overført i fosterlivet og ikke minst via morsmelken - håper det i alle fall :)

Babyen er bare 3-4 mnd nå og jeg fullammer.

Men om amming beskytter mot eksem vet jeg ikke,

babyen min har fått eksem selv om jeg ammer... men tror det har litt sammenheng med at babyen kan reagere på ting mor spiser og få utslett av det?

Det er bra at du ammer ennå. Da eldstejenta mi begynte i barnehage fikk hun omgangssyke og fikk ikke i seg noe mat, det eneste hun klarte var morsmelk. Hadde det ikke vært for at jeg fortsatt ammet henne hadde det nok blitt sykehusinnleggelse.

Ja, jeg er jo glad for at jeg fremdeles ammer. Vi koser oss med den vesle daglige skvetten, både han og jeg. Kunne egentlig tenkt meg å amme til han er 2 år.

Men pga begynnende beskjørhet burde jeg egentlig sluttet i sommer, fikk beskjed av legen om det. Trappet i stedet kraftig ned, fra å fullamme 7-8 måltid pr døgn (babyen da 6 mnd), til å delamme, og med morsmelkstillegg og vanlig mat som hovudnæring. Spiser store doser kalktilskudd og håper at den melkeskvetten jeg produserer nå ikke tærer altfor mye på min benmasse.

Håper du får i deg nok vitamin D og kalk, amming tærer på kroppens kalklager!

Når det gjelder eksem, så har min også fått det til tross for fullamming. Begynte da lille var 2-3 mnd. Men til tider er det helt ute av kontroll, med intens kløe, åpne, væskende, blødende sår. Er så redd for at ammeslutt skal medføre et eksem enda mer ute av kontroll.

Uansett, det er herlig å amme og herlig med baby i huset! Du må kose deg maksimalt, tiden får så altfor fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Jeg er ikke fagperson, men jeg prøver å svare deg likevel :-)

''- Vil mine anitstoffer etter vaksinen være (like) virksomme mot årets influensa?''

Etter det jeg har lest fra norske helsemyndigheter, skal de som ble vaksinert mot svineinfluensa i fjor, fortsatt ha beskyttelse i år. (Men man er ikke beskyttet mot sesonginfluensaen.)

''- I såfall, har min amming fått effekt i form av at barnet får antistoffene fra vaksinen innabords og blir mer rustet til å stå imot influensasykdommen?''

Jeg vil tro at barnet fikk antistoffer fra vaksinen i fosterlivet, men de mister effekt i løpet av det første leveåret. (Barnets andre leveår kalles "immuniseringsåret" har jeg hørt, fordi da har antistoffene fra fosterlivet mistet effekten. Det er en av grunnene til at mange barn er ekstra mye syke den andre vinteren i livet.) Jeg er usikker på om det kommer antistoffer fra vaksinen gjennom morsmelken.

''- Er det for lite å amme 4-5 ganger i uken for at antistoffer fra meg skal ha effekt på hans immunitet?''

Gro Nylander har vel skrevet at selv om man ammer mye mindre, vil barnet få i seg like mye eller nesten like mye immunstoffer som før. (Altså at melken får høyere konsentrasjon av immunstoffer, eller noe sånt.)

Effekten på eksem er jeg usikker på. Men eksem er vel ofte allergirelatert, og amming sies å ha positiv effekt på allergi. Uansett har Gro Nylander alltid sagt at litt amming er mye bedre enn ingen amming, så hvis dere begge syns det er OK, så ville jeg har fortsatt. Men noen mirakelbeskyttelse mot influensa og eksem, kan man nok ikke forvente :-)

Uansett er det positivt for de som ikke er vaksinert at så mange vaksinerte seg i fjor; det gir mye mindre risiko for å bli smittet.

Tusen tkk for langt og godt svar, Mirabell!

Det at mengden antistoffer øker når man ammer mindre var ny informasjon for meg. Interessant!

Jeg skal søke i artikler fra Gro Nylander, hun har tross alt god peiling på emnet ;-) Takk skal du ha!

Ha en god helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ringte jeg nettopp helsestasjonen og fikk snakke med en ung vikarhelsesøster. Hun igjen snakket med legen.

Her er svarene jeg fikk:

- svineinfluensavaksinen varer ikke så lenge, så verken han eller jeg er godt nok beskyttet i år

- antistoffene fra vaksinen vil ikke gå over til barnet via morsmelk, men kun gjennom felles blod i fosterlivet

- eksem visste de ikke/kunne ikke si noe om det

Så jeg vet ikke helt om jeg ble så veldig mye klokere. Har ikke tenkt å vaksinere verken meg selv, mannen eller barna mine i år siden ingen av oss er i risikosonen ( ifjor var jeg jo gravid).

Hmm..vanskelig å finne svar på disse spørsmålene. Har søkt litt på nettet uten å bli så veldig mye klokere. Er litt skeptisk til svaret om at ingen av oss er godt nok beskyttet.. jeg skulle liksom tro at vaksinen fra i fjor holder også i år... ?

'' Er litt skeptisk til svaret om at ingen av oss er godt nok beskyttet.. jeg skulle liksom tro at vaksinen fra i fjor holder også i år... ?

''

Jeg stusset også på det. Jeg VET at jeg har lest i flere aviser at vaksinen fortsatt er virksom nå, ett år etter. Og jeg har også lest at de vurderer faren for en alvorlig epidemi for mindre i Norge enn i Storbritannia, nettopp fordi så mange ble vaksinert i fjor og fortsatt er beskyttet. Men det er mulig at de nå har funnet ut at viruset har forandret seg så mye at vaksinen ikke virker lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest - Ingoen -

Vi har mye allergi/astma/eksem i familien, og jeg ble anbefalt å amme lenge.

Ammet til barna var hhv 14 mnd, 17 mnd og 20 mnd.

Nr 1 har utviklet hund- og katteallergi.

Nr 2 har utviklet asma

Nr 3 har noe eksem, var verre da hun var 3-4 år, nå er hun snart 7.

Legen sier at sjansen for at barna hadde fått enda mer allergi/astma/eksem er stor dersom jeg hadde ammet kortere, men det vet en selvsagt ikke.

Jeg er i alle fall glad jeg gjorde det jeg kunne for å hindre allergi/astma/eksem når jeg som allergiker/astmatiker fikk barn med en akllergiker ;-)

Atopiske sykdommer er noe drit! (sorry fransken.. )

Jeg ammet nr 1 i 11 mnd, hun får soleksem og kuldeeksem.

Er nå snart 9 år.

Nr to ville ikke mer ved 6 mnd alder, totalt sugenekt. Han har hatt litt eksem i ansiktet fra 2-3 mnd alder og må smøre mye med fet krem. Mye bedre nå enn tidligere år, er nå snart 4 år.

Selv har jeg de 3 siste årene utviklet allergi mot pelsdyr, husstøvmidd, gress og ulike typer pollen. Kjedelige greier..

Minsten fikk påvist eggeallergi ved blodprøve i sommer, da han fremdeles ble fullammet ( 6 mnd ). Har holdt han borte fra egg, delvis kumelk (får fremdeles Nan selv om han nylig fylte 1 år), nøtter, mandler, erter, krydder, vanlije og sitrus. Før jul fikk han prøvesmake 2-3 båter fra en klementin, og dagen etter hadde han skikkelig utrbrudd av eksem på begge armene.

Jeg har snakket med hudlege ang eksem og matvarer, men hun mener at kosten ikke påvirker huden når man har eksem, vertfall ikke i nevneverdig grad. Har man eksem, så har man eksem. Jeg er litt mer undrende og lurer stadig på om det er mer jeg kunne ha gjort i forhold til kosten hans for å holde eksemet mer under kontroll. Har du erfaring å dele på dette området?

Takk for svaret, Prust - flott å høre din erfaring ift amming og allergi/eksem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg har forstått det beskytter amming mot sykdommer i omgangssykestilen. Influensa og lignende er det ikke så lett å unngå på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...