Gå til innhold

Finnes det noen statistikk på feilbehandling?

Gjest HHP58-Ut av tåka?

Anbefalte innlegg

Gjest HHP58-Ut av tåka?

Psykiatere og psykologer har lang utdannelse,men psykiatri er ingen eksakt vitenskap.Man må vel ofte prøve og feile? Begynner i gode perioder å lure på hvor syke jeg egentlig er når jeg fungerer bra! Er det ikke mulig at PTSD og dyp og langvarig sorg etter foreldres død kan minne om angst,depresjon eller begge dele? Når man har lite eller intet nettverk,har man kanskje

få referanser å vurdere seg oppimot.Føler at jeg som enebarn,

men voksen,ofte behandles som ett barn,bare fordi jeg har en diagnose.Hvorvidt det er en "Ustabil personlighets forstyrrelse" eller BP2,vet jeg ikke sikkert selv.NHD har sagt at jeg nok ikke har dystymi,og han mener vel kanskje BP2? Skulle vel ønske meg en svak nedtrapping med legens godkjennelse.Men jeg har nå bare fastlegen.Føler samtidig en ambvivalens,da jeg bruker seroquelle som "noe delig å sove på" og forstår godt at noen mennesker er narkomane.Det gir en så delig rus og man sover lenge.Men medisiner er for de syke,ikke de friske,så jeg skulle veldigt gjerne ønsket at livet var enten svart eller hvitt.Er lei hele gråsonen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tantepose2

Tror spesielt alle med PTSD blir feilbehandlet. Noe statistikk finnes ikke. Jeg ble sterkt traumatisert på psykiatrisk akuttavdeling. Men tror ikke jeg hadde kommet noen vei med å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her tror jeg en må klargjøre en del:

1. Feilbehandling der pasienten har fått korrekt diagnose, men feil behandling for denne diagnosen.

2. Feildiagnostisering. For å bruke dette begrepet, må det være slik at det på tidspunktet for diagnostiseringen hadde det vært mulig med rimelige ressurser å stille korrekt diagnose.

For mange lidelser, psykiske og somatiske, utvikler sykdommen seg over tid. Det som i dag fremstår som enkel diagnostikk av en konkret pasient, var det kanskje ikke for et år siden. Når en skal si noe om feildiagnostikk i den hensikt at noen skal anklages, må en sette seg tilbake til det tidspunkt diagnosen ble satt og se på de symptomer som den gang var observerbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gammal traver

1. Feilbehandling der pasienten har fått korrekt diagnose, men feil behandling for denne diagnosen.

2. Feildiagnostisering. For å bruke dette begrepet, må det være slik at det på tidspunktet for diagnostiseringen hadde det vært mulig med rimelige ressurser å stille korrekt diagnose.

For mange lidelser, psykiske og somatiske, utvikler sykdommen seg over tid. Det som i dag fremstår som enkel diagnostikk av en konkret pasient, var det kanskje ikke for et år siden. Når en skal si noe om feildiagnostikk i den hensikt at noen skal anklages, må en sette seg tilbake til det tidspunkt diagnosen ble satt og se på de symptomer som den gang var observerbare.

Er det lett å feildiagnostiere eller ikke se problemetområdet hvis kjemien mellom terapeut og pasient er dårlig?

Jeg husker en terapeut jeg gikk til som satte diagnosen unnvikende pf på meg. På henne ble jeg veldig utrygg uten at jeg klarte å sette helt fingeren på hva det var. Slet veldig med å åpne meg. Har gått til flere terapeuter og ikke fått den samme diagnosen hos dem, da ble denne diagnosen strøket. Det har vært mye uenighet om diagnosene og problematikken min.

Hvor mye har kjemien å si her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat, NHD, et meget velformulert og unnvikende svar som er typisk for helsevesenet, sælig når det gjelder psykiatriske pasienter som mister sine juridiske rettigheter så snart de er registrert i systemet deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Akkurat, NHD, et meget velformulert og unnvikende svar som er typisk for helsevesenet, sælig når det gjelder psykiatriske pasienter som mister sine juridiske rettigheter så snart de er registrert i systemet deres.

Hvordan mener du at svaret skulle ha vært?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...