Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev et innlegg litt lenger nede her hvor jeg lurte på hva som skjer med hode og kroppen etter mange års (f.eks 10 års) forbruk av AD og AP. Dette skulle jeg gjerne hatt svar på. Det må da være andre enn meg som lurer på det?

Skrevet

Det svaret får trolig svar på om 20-30 år. Da har vel mange nok brukt disse medikamentene over så lang tid at det kan utføres noen form for studie.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Vi har hatt AP og AD siden 50-tallet. Så langt er det med et unntak ikke påvist negative effekter av langtidsbruk.

Unntaket er langtidsbruk av AP og bivirkningen tardive dyskinesier. Dette er en sjelden, men plagsom bivirkning som dessverre ikke går tilbake når en slutter med medisinen. Med de nye AP er forekomsten heldigvis redusert til en fjerdedel av hva den var på de gamle.

Gjest Zyprexus
Skrevet

Vi har hatt AP og AD siden 50-tallet. Så langt er det med et unntak ikke påvist negative effekter av langtidsbruk.

Unntaket er langtidsbruk av AP og bivirkningen tardive dyskinesier. Dette er en sjelden, men plagsom bivirkning som dessverre ikke går tilbake når en slutter med medisinen. Med de nye AP er forekomsten heldigvis redusert til en fjerdedel av hva den var på de gamle.

Skremmende. "Tardive dyskinesier oppstår hos 15-30% av de pasientene som behandles med antipsykotiske medikamenter i 3 måneder eller lengre."

Hvordan er faren med Zyprexa? Går ut fra at faren er er mindre enn med eldre typer AP?

Skrevet

Skremmende. "Tardive dyskinesier oppstår hos 15-30% av de pasientene som behandles med antipsykotiske medikamenter i 3 måneder eller lengre."

Hvordan er faren med Zyprexa? Går ut fra at faren er er mindre enn med eldre typer AP?

''Tardive dyskinesier oppstår hos 15-30% av de pasientene som behandles med antipsykotiske medikamenter i 3 måneder eller lengre. ''

Hvor har du dette fra? Revidert 09.01: Jeg har lært at den kumulative forekomsten er 4% per år hos personer som bruker antipsykotiske doser av 1. generasjons AP. Tross at jeg har sett over mine opplysninger, er dette kangt mindre enn de 15-30% etter en måned som NHI skriver om. Jeg skal fortsette å grave i litteraturen.

Skrevet

''Tardive dyskinesier oppstår hos 15-30% av de pasientene som behandles med antipsykotiske medikamenter i 3 måneder eller lengre. ''

Hvor har du dette fra? Revidert 09.01: Jeg har lært at den kumulative forekomsten er 4% per år hos personer som bruker antipsykotiske doser av 1. generasjons AP. Tross at jeg har sett over mine opplysninger, er dette kangt mindre enn de 15-30% etter en måned som NHI skriver om. Jeg skal fortsette å grave i litteraturen.

http://nhi.no/sykdommer/psykisk-helse/legemidler/tardive-dyskinesier-15875.html

Skrevet

Du skal ikke stole på alt du har lært, NHD. Du kan tenke selv, for du er et klokt menneske.....

Skrevet

Du skal ikke stole på alt du har lært, NHD. Du kan tenke selv, for du er et klokt menneske.....

Jeg vet det. Det er derfor jeg leser for å prøve å holde meg oppdatert. Kilden for denne kunnskapen er meget god, og det viser igjen at en lærer av hverandre :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...