Gå til innhold

iTunes forr dummeis...

morsan

Anbefalte innlegg

Mulig dette er et helt sløvt spørsmål, men dog:

Er iTuneskontoen knyttet til en spesifikk P, der man har lastet ned sanger, eller ligger de (kun eller også) tilgjengelig på nettstedet og derfor er tilgjengelig hvis man bruker brukernavn og passord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Usikker på hva du spør om, men generelt: Når du laster ned en sang fra nettet, fra Itunes eller hva det måtte være, bør du lagre den i en mappe på PCen (jeg har ingenting i Itunes-mappa, da det som ligger der forsvinner hvis du skulle finne på å slette det fra Itunes).

I tillegg bør du lagre en kopi på en ekstern HD. Kjipt hvis man mister all musikken man eier fordi harddisken på pc-en ryker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på hva du spør om, men generelt: Når du laster ned en sang fra nettet, fra Itunes eller hva det måtte være, bør du lagre den i en mappe på PCen (jeg har ingenting i Itunes-mappa, da det som ligger der forsvinner hvis du skulle finne på å slette det fra Itunes).

I tillegg bør du lagre en kopi på en ekstern HD. Kjipt hvis man mister all musikken man eier fordi harddisken på pc-en ryker.

Ja, det var egentlig det du svarte på jeg spurte om - hvis PC'en kræsjer så mister man alle sangene med mindre man gjjør som du sier - det liggerr ikke en "kopi" på nettet et sted :-)

Men hva gjør man da med iPhone? Har akkurat fått dette, men ikke tatt den i bruk ennå. Da laster man vel direkte fra nettet til mobilen, eller hur? Eller tar man veien om pc først? Eller legger man en kopi på pc for sikkerhets skyld?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Ja, det var egentlig det du svarte på jeg spurte om - hvis PC'en kræsjer så mister man alle sangene med mindre man gjjør som du sier - det liggerr ikke en "kopi" på nettet et sted :-)

Men hva gjør man da med iPhone? Har akkurat fått dette, men ikke tatt den i bruk ennå. Da laster man vel direkte fra nettet til mobilen, eller hur? Eller tar man veien om pc først? Eller legger man en kopi på pc for sikkerhets skyld?

Når det gjelder App-er er jeg litt usikker (er også ny med Iphone), men jeg pleier å laste ned i Itunes og så synkronisere.

Jeg har også lastet ned på Iphone, og når jeg da kobler til Itunes legger App-en seg i Itunes.

Hvis PC-en ryker vil du fortsatt ha App-en på telefonen, og når du installerer Itunes på en ny PC, vil jeg tro App-ene på telefonen igjen vil synkronisere med Itunes. Altså har du dem.

Men hvis du ødelegger både PC og telefon på likt, er jeg litt usikker på om det du har kjøpt med brukernavnet ditt fortsatt kan fremskaffes i Itunes på en ny PC.

Når det gjelder musikk: Her laster jeg alt ned til musikkmappa PC-en, og jeg tar regelmessige backuper på to harddisker. Er livredd for å miste rundt 100 GB med musikk, så jeg tør ikke stole på kun en. ;)

Kjøp deg en ekstern HD. Det er verdt penga.

Last forresten ned gratisappen "Talking Tom". Den er litt morsom. Ja, jeg er barnslig, men den lo jeg faktisk godt av da jeg lasta den ned i går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder App-er er jeg litt usikker (er også ny med Iphone), men jeg pleier å laste ned i Itunes og så synkronisere.

Jeg har også lastet ned på Iphone, og når jeg da kobler til Itunes legger App-en seg i Itunes.

Hvis PC-en ryker vil du fortsatt ha App-en på telefonen, og når du installerer Itunes på en ny PC, vil jeg tro App-ene på telefonen igjen vil synkronisere med Itunes. Altså har du dem.

Men hvis du ødelegger både PC og telefon på likt, er jeg litt usikker på om det du har kjøpt med brukernavnet ditt fortsatt kan fremskaffes i Itunes på en ny PC.

Når det gjelder musikk: Her laster jeg alt ned til musikkmappa PC-en, og jeg tar regelmessige backuper på to harddisker. Er livredd for å miste rundt 100 GB med musikk, så jeg tør ikke stole på kun en. ;)

Last forresten ned gratisappen "Talking Tom". Den er litt morsom. Ja, jeg er barnslig, men den lo jeg faktisk godt av da jeg lasta den ned i går. :)

Ekstern(e) HD(er) står på lista! :-)

Når det gjelder bilder, har jeg hittil brent doble kopier på CD, og lagt den ene av kopiene i en skuff på kontoret mitt på jobben;-) Ikke noen lugubre bilder der uansett, men greit å ha en ekstra kopi i tilfelle brann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ShitDiddelyDo

Ekstern(e) HD(er) står på lista! :-)

Når det gjelder bilder, har jeg hittil brent doble kopier på CD, og lagt den ene av kopiene i en skuff på kontoret mitt på jobben;-) Ikke noen lugubre bilder der uansett, men greit å ha en ekstra kopi i tilfelle brann.

Ja, bilder er like viktig, eller enda viktigere, i hvert fall hvis bildene betyr noe.

Jeg skal på ferie snart og skal ta masse bilder, og årsaken til at jeg tar med laptopen er at jeg må ha et sted å lagre bildene i tillegg til minnekortene jeg kommer til å fylle opp.

Det ville jo vært fullstendig krise å ta bilder i en måned og så miste alt ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister du musikken pga krasj kan du sende mail til Apple og så gjør de den nedlastbar på nytt. I alle fall fikk jeg all musikken på nytt da jeg mistet to album pga en backup fra iPhone som ikke fungerte som den skulle en gang det var ny oppdatering av iOS på gang. Jeg ga beskjed om hvilke to album det gjaldt, men fikk tilgang til et par hundre album som jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle stoppe nedlastinga av, så de kom på nytt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister du Apper så er det enklere enn med musikk. Det er bare å finne appen, klikke på "Buy Now", og så får du beskjed om at du allerede har kjøpt den, og spørsmål om du vil laste den ned på nytt. Så svarer du ja, og vips har du den uten å betale en gang til. Litt tungvint om du har mange du har mistet, men da er det i grunnen greit å bruke PC/Mac og så synkronisere etterpå.

Jeg kjøper forresten oftest apps direkte på iPhone, og så legger de seg på mac via iTunes neste gang jeg kobler mobilen til macen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ShitDiddelyDo

Mister du Apper så er det enklere enn med musikk. Det er bare å finne appen, klikke på "Buy Now", og så får du beskjed om at du allerede har kjøpt den, og spørsmål om du vil laste den ned på nytt. Så svarer du ja, og vips har du den uten å betale en gang til. Litt tungvint om du har mange du har mistet, men da er det i grunnen greit å bruke PC/Mac og så synkronisere etterpå.

Jeg kjøper forresten oftest apps direkte på iPhone, og så legger de seg på mac via iTunes neste gang jeg kobler mobilen til macen.

Uansett er det vel lite sannsynlig at både pc og telefon skal kræsje eller bli borte samtidig, så man har gjerne backupen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mister du musikken pga krasj kan du sende mail til Apple og så gjør de den nedlastbar på nytt. I alle fall fikk jeg all musikken på nytt da jeg mistet to album pga en backup fra iPhone som ikke fungerte som den skulle en gang det var ny oppdatering av iOS på gang. Jeg ga beskjed om hvilke to album det gjaldt, men fikk tilgang til et par hundre album som jeg ikke fant ut hvordan jeg skulle stoppe nedlastinga av, så de kom på nytt. :D

*noterer* Takk! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett er det vel lite sannsynlig at både pc og telefon skal kræsje eller bli borte samtidig, så man har gjerne backupen.

Sant nok. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det artige med aiføn er jo at den kun kan synkroniseres mot ett iTunes-bibliotek på en PC. Begynner du å synke fra flere skal du ha tunga bra rett i munnen for ikke å miste det som allerede ligger på telefonen.

Jeg tenkte i to dager på å TENKE da PC'en jeg brukte til å synke aiføn 3G på krasjlandet og døde stille og fredelig uten noe forvarsel. Måtte legge inn alle apps og all musikken på nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt du har lastet ned ligger på den ene PC'en, men informasjonen om hva du har lastet ned/kjøpt ligger på en server i langtvekkistan som Apple eier. Infoen kan du hente ut fra hvor som helst, men så fremst du ikke synkroniserer flere PC'er med samme musikkbibliotek vil alt ligge bare på den ene maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du har lastet ned ligger på den ene PC'en, men informasjonen om hva du har lastet ned/kjøpt ligger på en server i langtvekkistan som Apple eier. Infoen kan du hente ut fra hvor som helst, men så fremst du ikke synkroniserer flere PC'er med samme musikkbibliotek vil alt ligge bare på den ene maskinen.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Herrejemini for en overskrift!!

''Herrejemini for en overskrift!!

''

Selv hadde jeg mer problemer med "spesifikk P" - lurte litt på hva det var! :P

Hvor går ferden (ferie med masse bilder)? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Herrejemini for en overskrift!!

''

Selv hadde jeg mer problemer med "spesifikk P" - lurte litt på hva det var! :P

Hvor går ferden (ferie med masse bilder)? :)

''"spesifikk P" ''

LOL, la jeg ikke merke til en gang! :-)

''Hvor går ferden (ferie med masse bilder)? :)''

Usikker på hva du spør om her, men hvis det gjelder iTunes'en så er det fordi jeg har fått Iphone som jeg gruer meg til å ta i bruk...*he he* Så lurer jeg bare på hvordan jeg skal gjøre alt dette, ettersom jeg ikke har iTunes fra før osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Ja, barna mine har hatt mye moro med Talking Tom :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''"spesifikk P" ''

LOL, la jeg ikke merke til en gang! :-)

''Hvor går ferden (ferie med masse bilder)? :)''

Usikker på hva du spør om her, men hvis det gjelder iTunes'en så er det fordi jeg har fått Iphone som jeg gruer meg til å ta i bruk...*he he* Så lurer jeg bare på hvordan jeg skal gjøre alt dette, ettersom jeg ikke har iTunes fra før osv osv

Trodde du sa noe om forestående reise og masse bilder, men milig jeg blandet litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde du sa noe om forestående reise og masse bilder, men milig jeg blandet litt.

Ach zu!

Nei, det var nok sdd som sa dette:

''Jeg skal på ferie snart og skal ta masse bilder, og årsaken til at jeg tar med laptopen er at jeg må ha et sted å lagre bildene i tillegg til minnekortene jeg kommer til å fylle opp.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...