Gå til innhold

ikke bruke hundens navn ved innkalling?

Gjest hundeeieren

Anbefalte innlegg

Gjest hundeeieren

Det er noen hundeeiere som er opptatt av at man ikke skal bruke hundens navn ved innkalling. Hvorfor ikke og hva skal en rope for noe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• frosken

24

• cathlin

16

• morsan

7

• Katt-ja

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Du bør bruke en kommando som f.eks. "Kom". Hundens navn kan derimot brukes sammen med både den kommandoen og andre kommandoer for å påkalle hundens oppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm,- det har jeg ikke hørt om.

Men jeg kan nok tenke meg at store tøffe mannfolk kanskje vegrer seg mot å brøle "Tussi" eller lignende for å kalle inn konas skjødehund ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg kan nok tenke meg at store tøffe mannfolk kanskje vegrer seg mot å brøle "Tussi" eller lignende for å kalle inn konas skjødehund ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bernereier

Du bør bruke en kommando som f.eks. "Kom". Hundens navn kan derimot brukes sammen med både den kommandoen og andre kommandoer for å påkalle hundens oppmerksomhet.

Ja vår hund har fått ett nytt navn "Komma";)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en spesialtrent hjelpehund som ble trent av en profesjonell hundetrener. Vi fikk beskjed om at hundens navn ikke skulle brukes til innkalling, så det er nok andre grunner en hudens navn som ligger bak ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en fransk venninne, med en svart katt som het Satan.

Naboene lurte jo litt når hun stod på kjøkkentrappen midt om natten, gjerne med fullmåne, og ropte: "Satan, kom til meg!"

:-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en spesialtrent hjelpehund som ble trent av en profesjonell hundetrener. Vi fikk beskjed om at hundens navn ikke skulle brukes til innkalling, så det er nok andre grunner en hudens navn som ligger bak ;-)

Hvorfor skal man ikke bruke hundens navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lærte på kurs at vi bare skulle rope "kom hit". Hunden vet uansett hvem du mener...

Kverulanten i meg måtte selvfølgelig diskutere saken, og vi ble til slutt enige om at hvis man har flere hunder og bare vil at en av dem skal komme, så må man bruke navnet på den hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hundeeieren

Hvordan kan bikkja lære å lyde navnet sitt da? Eller er ikke det så viktig??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal man ikke bruke hundens navn?

Når hunden hører navnet sitt, så er det meningen at den skal bli oppmerksom mht hva eier ønsker for noe. Navnet kan brukes i en haug med situasjoner, etterfulgt av kommando, og dette er mye nyttigere enn om navnet kun blir reservert for innkalling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden hører navnet sitt, så er det meningen at den skal bli oppmerksom mht hva eier ønsker for noe. Navnet kan brukes i en haug med situasjoner, etterfulgt av kommando, og dette er mye nyttigere enn om navnet kun blir reservert for innkalling.

Aa, sånn sett-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan kan bikkja lære å lyde navnet sitt da? Eller er ikke det så viktig??

Vel, hvis hunden lyder kommandoene, så trenger den jo strengt tatt ikke "lyde navnet sitt".

Det jeg har lært er imidlertid at navnet skal brukes for å påkalle hundens oppmerksomhet, ikke for å få den til å utføre en bestemt kommando.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

God forklaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en fransk venninne, med en svart katt som het Satan.

Naboene lurte jo litt når hun stod på kjøkkentrappen midt om natten, gjerne med fullmåne, og ropte: "Satan, kom til meg!"

:-)

Med vennlig hilsen

:-) Har sine absolutte fordeler å bare kalle katta for "Pus"!

Og uansett er det fint å ha katteluke, for da kommer katta av seg selv uten at den trengs å lokkes...;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis hunden lyder kommandoene, så trenger den jo strengt tatt ikke "lyde navnet sitt".

Det jeg har lært er imidlertid at navnet skal brukes for å påkalle hundens oppmerksomhet, ikke for å få den til å utføre en bestemt kommando.

Tror du man kan få hunden til å utføre kommandoen: Gjør leksene mine. Eller: Lag matpakke. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:-) Har sine absolutte fordeler å bare kalle katta for "Pus"!

Og uansett er det fint å ha katteluke, for da kommer katta av seg selv uten at den trengs å lokkes...;-)

Men atte, jeg har alltid kallet en katt bare ved navnet og ikke noen kommando. Så da gjelder ikke dette for katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hundeeieren

Jeg tror ikke det har noen betydning for vår , eller rettere sagt mine foreldres hund hva vi roper for noe. Den kommer ikke likevel;-)

Hvor langt unna kan en hund høre en kommando?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du man kan få hunden til å utføre kommandoen: Gjør leksene mine. Eller: Lag matpakke. ?

Han jeg kjenner best ville så avgjort raskt utført kommandoen "Spis matpakke". Og han er også svært ivrig medhjelper under matlaging. Trenger aldri feie opp fra gulvet ingredienser som måtte falle ned...

"Gjør leksene mine" er jeg noe mer tvilende til at er mulig å lære ham...*s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...