Gå til innhold

N.H.D,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei N.H.D.

Jeg lurer på hvilken av medisinene som blir brukt mot angst som er best eller virker lengst av sobril, stesolid, xanor, valium og vival?

Er det noen andre som også får ritalin kapsel her på denne siden som får samme doseringen?

Jeg er ca 57 kg.

Jeg får 20 mg ritalin kapsel morgen, 5 mg ritalin tabelett kl 12:30 og 20 mg ritalin kapsel kl 15:00.

Er det kun angst sobril, stesolid, xanor, valium og vival blir brukt mot?

Hvilken av de blir brukt mot fobi?

Jeg har angst og jeg får sobril morgen og kveld.

I de tilfellene hvor risperdal ikke kan brukes hos folk med adhd eller autisme, blir da sobril, stesolid, xanor, valium eller vival brukt?

Kan de også bli brukt mot adhd?

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Valium, Vival og Stesolid er akkurat samme stoffet, så de virker tilnærmet helt likt. Heretter omtaler jeg dem som Valium.

Valium virker kraftigere og raskere enn Sobril, men har også større fare for avhengighet. Xanor fraråder jeg å bruke.

Ingen av disse stoffene kan brukes mot ADHD, men forskiktig bruk ved angst hos personer med ADHD kan være ok.

Konklusjon: På kort sikt ved det enkelte anfall virker Valium best. På lang sikt er det bedre for deg om du klarer deg med Sobril.

Gjest lurer her nå
Skrevet

Valium, Vival og Stesolid er akkurat samme stoffet, så de virker tilnærmet helt likt. Heretter omtaler jeg dem som Valium.

Valium virker kraftigere og raskere enn Sobril, men har også større fare for avhengighet. Xanor fraråder jeg å bruke.

Ingen av disse stoffene kan brukes mot ADHD, men forskiktig bruk ved angst hos personer med ADHD kan være ok.

Konklusjon: På kort sikt ved det enkelte anfall virker Valium best. På lang sikt er det bedre for deg om du klarer deg med Sobril.

Hvorfor fraråder du xanor?

Gjest avhengighet
Skrevet

Hvorfor fraråder du xanor?

Det er veldig avhengighetsskapende, derfor fraråder en xanor.

Skrevet

Hei NHD.

Jeg skyter inn her med et spørsmål ang. det du skriver i svaret til trådstarter.

Jeg vet at Stesolid, Valium og Vival er akkurat det samme, de inneholder jo alle lik mengde diazepam.

Selv bruker jeg Stesolid-"versjonen".

Jeg hører av og til andre påstå at de selv merker stor forskjell på f.eks Valium og Stesolid, mens jeg påstår selv at jeg ikke merker noen forskjell (av og til har det hendt at apoteket har gitt meg Valium istedet når de er tomme for Stesolid).

Hva hører du om dette i ditt arbeid som psykiater?

Er det noen grunn til å påstå at de virker forskjellig, eller er det bare "innbilling" fra enkelte pasienters side?

Selv har jeg bedt psykiateren skrive 'Ikke generisk bytte' på Lamictal-reseptene mine, for sikkerthets skyld...

Skrevet

Hei NHD.

Jeg skyter inn her med et spørsmål ang. det du skriver i svaret til trådstarter.

Jeg vet at Stesolid, Valium og Vival er akkurat det samme, de inneholder jo alle lik mengde diazepam.

Jeg hører av og til andre påstå at de selv merker stor forskjell på f.eks Valium og Stesolid, mens jeg påstår selv at jeg ikke merker noen forskjell (av og til har det hendt at apoteket har gitt meg Valium istedet når de er tomme for Stesolid).

Er det noen grunn til å påstå at de virker forskjellig, eller er det bare "innbilling" fra enkelte pasienters side?

Selv har jeg bedt psykiateren skrive 'Ikke generisk bytte' på Lamictal-reseptene mine, for sikkerthets skyld...

Hei Tristana.

Stesolid er akkurat det samme som alle de andre medisinene.

Jeg får 15 mg sobril morgen mot angst og 15 mg sobril om kvelden mot angst.

Jeg har også dårlig impulskontroll og mot det får jeg 20 mg ritalin kapsel morgen, 5 mg ritalin tabelett kl 12:30 og 20 mg ritalin kapsel kl 15:00.

Jeg er ca 57 kg.

Når jeg kommer på sykehus med ketoner for at jeg har diabetes og har hatt høyt blodsukker over tid, da får jeg stesolid stikkpille mot søvnen hvis vi glemmer å ta med melatonin for jeg får melatonin kapsel mot søvn.

Mot diabetes får jeg insulin.

Jeg har også refluks som er betennelse i spiserøret og mot det får jeg 20 mg nexium.

Annonse

Skrevet

Det er veldig avhengighetsskapende, derfor fraråder en xanor.

Adhd medisiner som foreksempel ritalin, concerta, equasym, dexedrine og dexamin kan også gi avhengighet.

Dexedrine er den adhd medisinen som er best og minst bivirkninger på, men den er ikke kommet til norge i felleskatalogen ennå, men hvis det blir flere med adhd som velger den, så kansje den kommer til norge den også.

Jeg går ut i fra at sobril, valium, xanor, vival og stesolid også hjelper mot epilepsi siden alle har samme virkestoffet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hei NHD.

Det er korrekt som mange sier at ulike generika virker ulikt på enkelte pasienter. Jeg skriver nesten alltid "ikke generisk bytte" dersom vi har funnet frem til medisin som pasienten trives med.

Skrevet

Adhd medisiner som foreksempel ritalin, concerta, equasym, dexedrine og dexamin kan også gi avhengighet.

Dexedrine er den adhd medisinen som er best og minst bivirkninger på, men den er ikke kommet til norge i felleskatalogen ennå, men hvis det blir flere med adhd som velger den, så kansje den kommer til norge den også.

Jeg går ut i fra at sobril, valium, xanor, vival og stesolid også hjelper mot epilepsi siden alle har samme virkestoffet.

Kun diazepam (Valium, Vival, Stesolid) og clonazpam (Rivotril) blir brukt mot epilepsi av de benzodiazepinene (samlebetegnelse på gruppen Valium, Sobril, Rivotril, Apodorm og Flunipam) vi har i Norge. Diazepam gjerne som akuttbehandling ved anfall som ikke stopper av seg selv, Clonazepam kan man ta som fast medisin mot epilepsi - jeg gjør det. Xanor som en strengt tatt vel kan regne innen benzogruppen har så vidt jeg vet null effekt ved epilepsi. Den er svært effektiv ved angst, men dessverre veldig vanedannende.

Skrevet

Kun diazepam (Valium, Vival, Stesolid) og clonazpam (Rivotril) blir brukt mot epilepsi av de benzodiazepinene (samlebetegnelse på gruppen Valium, Sobril, Rivotril, Apodorm og Flunipam) vi har i Norge. Diazepam gjerne som akuttbehandling ved anfall som ikke stopper av seg selv, Clonazepam kan man ta som fast medisin mot epilepsi - jeg gjør det. Xanor som en strengt tatt vel kan regne innen benzogruppen har så vidt jeg vet null effekt ved epilepsi. Den er svært effektiv ved angst, men dessverre veldig vanedannende.

Hei Nerda.

Hvis jeg ikke leste feil, så mener jeg at du skrev at du har epilepsi og angst.

Hvis du får en medisin mot angst og en mot epilepsi, da kunne du tatt opp med din behandler om du kan få en medisin som hjelper for både epilepsi og angst.

Det er en epilepsi form som er vanskelig å oppdage og det er den formen hvor personen blir borte i noen sekunder.

Altså at de blir fjern i blikket eller stirrer ut i luften.

Skrevet

Det er korrekt som mange sier at ulike generika virker ulikt på enkelte pasienter. Jeg skriver nesten alltid "ikke generisk bytte" dersom vi har funnet frem til medisin som pasienten trives med.

Hei N.H.D.

Akkurat det er jeg enig i.

For med noen kan foreksempel ritalin virke oppkvikende og concerta beroligende og hos noen kan concerta virke oppkvikende og ritalin beroligende.

Slik er det med medisiner mot angst også at det som virker oppkvikende hos noen, det kan virke beroligende hos en annen person med samme diagnosen.

Et godt ord å bruke er at vi alle er forskjellige så derfor er det slik at en medisin som virker på en passient, er ikke sikkert virker på en annen passient med samme diagnosen.

Jeg mener at siden psykiske lidelser som angst, depresjon, psykose, bipolar, adhd, autisme, epilepsi, fas, fae osv er blitt folkesykdommer, så skulle det vært psykiatere i alle kommuner.

Altså i store kommuner og i små kommuner for ofte er det slik at fastlegene tar over etter en stund og de kan ikke så mye som en psykiater kan.

Hvis de ikke har tatt utdanelse som psykiater i tilegg da.

Skrevet

Så da er det altså noe i det da. Ja, ja, godt legen kan skrive ikke generisk bytte.

Gjest om dette
Skrevet

Så da er det altså noe i det da. Ja, ja, godt legen kan skrive ikke generisk bytte.

Legen kan ikke skrive dette så sant det ikke er bevist at en ikke kan bruke annet enn originalpreparatet. Praksisen er nok noe forskjellig, men slik er direktivene ifølge min lege.

Annonse

Skrevet

Legen kan ikke skrive dette så sant det ikke er bevist at en ikke kan bruke annet enn originalpreparatet. Praksisen er nok noe forskjellig, men slik er direktivene ifølge min lege.

Det hørtes rart ut.

Jeg har bedt om 'ikke generisk bytte', og det var ikke noe problem det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...