kanskje Skrevet 26. september 2001 Del Skrevet 26. september 2001 Jeg har nå i 1 år slitt med spiseforstyrrelse(anorexi). Men har kommet på en bedre vei nå. Fra jeg begynte til det laveste jeg har veid, er det en forskjell på bort imot nesten 40kg. Som følger har jeg og mista mensen. Når kan jeg regne med at den kommer tilbake??? Vil den utebli lenge, og isåfall hvor lenge(sånn ca)? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35906-mensen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Jeg foreslår at du framlegger spørsmålet for spesialist i gynekologi Mette H. Moen i Doktor Onlines forum om gynekologi. Her er en liten orientering jeg har skrevet tidligere: "Ved hvilken vekt menstruasjonen forsvinner avhenger av høyden. For å beregne denne grensen, kan man ta utgangspunkt i kroppsvektindeksen, også kalt body mass index (BMI). Denne verdien finner man ved dele vekten på kroppshøyden i meter ganget med seg selv. Hvis man for eksempel er 165 centimeter høy og veier 55 kilo er BMI 55/(1,65x1,65) = 20,2. Dersom kroppshøyden er 170 centimeter og vekten 65 kilo vil BMI være 22,5. Regelmessige menstruasjonensblødninger opphører vanligvis hvis BMI er 19 eller mindre og vender tilbake når den overstiger 20. For den som er 170 centimeter tilsvarer dette cirka 58 kilo og er man 160 centimeter er den tilsvarende grensen cirka 51 kilo. Som hovedregel bør ikke unge kvinner slanke seg, men heller finne kroppens trivselsvekt ved å unngå tomme kalorier (som brus, snacks etc) og sørge for jevnlig mosjon uten overdrivelser. Da unngår de å miste menstruasjonen som på lengre sikt blant annet kan føre til benskjørhet." 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35906-mensen/#findComment-137769 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.