Gå til innhold

Reaksjon på behandling i timene, NHD og andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i behandling og har vært det lenge. Nå ser jeg imidertid at jeg er nød til å tørre å ta steget fullt ut og snakke i timene, være ærlig og ikke gjemme meg bort...

Men er livredd for hva som vil skje med meg... livredd for å havne i "transe", der det er umulig å få kontakt med meg (nå hender det bare noen minutter, er redd det vil vare lenger), jeg er redd jeg vil begynne å grine og hikste og ikke klare å hente meg inn igjen, at jeg vil riste og ikke klarer å finne roen igjen....

Hvordan forholder terapeuten seg hvis noe slikt skulle skje?

Mvh

Skrevet

Jeg kan vanskelig forestille meg at noen av de reaksjonene du beskriver her vil vippe terapeuten av pinnen. Det er jobben hennes/hans.

mvh

Skrevet

Terapeuter er veldig vant til slike ting. De fleste som skal fortelle om vonde ting vil vel gråte eller bryte sammen. Det er jo en grunn til at man går hos psykolog og det er gjerne tøffe ting som det skal snakkes om. Ting som har vært godt gjemt og innpakket gjerne i flere år. Nesten så det er verre om noen ikke reagerer... Dessuten er følelser ikke farlige, bare ubehagelige :).

Skrevet

Vet ikke hvordan terapeuten din vil forholde seg, men de har vanligvis mye erfaring med alle typer reaksjoner som kan oppstå på relasjonsplan.

Du kan snakke om det du skriver, hva du er redd for vil skje.

Lykke til, da:-)

Gjest i terapi selv
Skrevet

Tror jeg ville fortalt terapeuten hvordan jeg følte det, og hva jeg var redd for, før jeg begynte å legge ut om ting og tang. Da ville jeg følt at jeg hadde forberedt terapeuten...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det du beskriver er noe som nesten alle behandlere opplever minst en gang i uken. En tar den tid som er nødvendig for at pasienten skal komme til hektene.

Skrevet

Det du beskriver er noe som nesten alle behandlere opplever minst en gang i uken. En tar den tid som er nødvendig for at pasienten skal komme til hektene.

Takk for svar alle sammen.

Jeg gruer meg fælt, men tror jeg bare må hoppe i det...

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...