Gå til innhold

Hemorrider

Anbefalte innlegg

Nå har jeg i større og mindre grad hatt hemorrider i 1 år (siden gutten min ble født for ett år siden). Jeg prøvde i begynnelsen salver/stikkpiller fra apoteket. Senere har jeg prøvd en spesiell aloe vera-gele. Da ble det bedre en stund, men nå er det ganske ubehagelig igjen, selv om det ikke er så vondt som det var i begynnelsen. Jeg spiser tre klibrød hver dag, så jeg har ikke treg mage.

Hva skal jeg gjøre? Prøve salve fra apoteket igjen? Isbitpose? Når må man operere, og hvordan foregår det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35912-hemorrider/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Hva du skal gjøre avhenger av hvilke plager du har. Hemorroider kan være ledsaget kløe - og da kan vask av hudområdet etter toalettbesøk og hemorroidesalve (f.eks. Scheriproct) lindre. Hvis blødninger er problemet, er det - som du skriver - viktig å unngå hard avføring. Dersom smerter er hovedsymptomet, kan legen sjekke om smertene skyldes en rift i endetarmen, en blodpropp i en hemmoroide eller en verkbyll ved endetarmsåpningen.

Operasjon er blant annet aktuelt ved stadige blødninger, store hemorroider. Inngrepet kan innebære at man setter en strikk rundt hemorroidene slik at de faller av eller at man skjærer vekk hemorroidene. Sistnevnte er det mest omfattende tiltaket.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/35912-hemorrider/#findComment-137772
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...