Gå til innhold

Kosthold og vekst ungdom

Gjest Jente95

Anbefalte innlegg

Gjest Jente95

Jeg er en jente på 15 år, som desverre ikke er noe glad i grovt brød. Egentlig ikke no grovt generelt, men spesielt brød. Jeg har også dårlig tid om morgenen og en frokost blir da veldig rask og lite sunn. Jeg har også nesten ikke spist skolemat på et år, men har begynt med dette igjen nå. Pappa sier at siden jeg ikke spiser variert og nok så har jeg "gått glipp av" vekst som jeg ikke kommer til å få tilbake. Altså at jeg er lavere fordi jeg ikke har spist riktig. Er det slik at jeg aldri kan ta igjen disse cm i høgde? Og hva bør jeg eventuelt spise for å vokse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker mye før da jeg var gutt, så brukte de å si mye sånt, men jeg tror det går mer utover andre ting en biologisk vekst, at en kan få mangelsykdomer som også kan gjøre seg utslag også senere i livet. Men skulle tro at hvis du ikke har spiseforstyrrelse, eller går dagevis uten mat og særlig vann, men spiser litt variert hver dag, men det kan gå ut over konsentrasjonen, tankarbeid, og det at en ikke har så mye krefter, hvis en stadig går i på underskudd av viktige næringstoffer. Hva er det du spiser vanligvis på en dag da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente95

Husker mye før da jeg var gutt, så brukte de å si mye sånt, men jeg tror det går mer utover andre ting en biologisk vekst, at en kan få mangelsykdomer som også kan gjøre seg utslag også senere i livet. Men skulle tro at hvis du ikke har spiseforstyrrelse, eller går dagevis uten mat og særlig vann, men spiser litt variert hver dag, men det kan gå ut over konsentrasjonen, tankarbeid, og det at en ikke har så mye krefter, hvis en stadig går i på underskudd av viktige næringstoffer. Hva er det du spiser vanligvis på en dag da ?

Jeg spiser vanligvis fine baguetter til frokost og på skolen. Så småspiser jeg noe når jeg kommer hjem(vanligvis noe usunt. Middag er jeg veldig glad i så der går det ned noen porsjoner hver dag. Kveldsmat er det ikke alltid jeg spiser, men det går som oftest i frokostblandinger som cornflakes osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser vanligvis fine baguetter til frokost og på skolen. Så småspiser jeg noe når jeg kommer hjem(vanligvis noe usunt. Middag er jeg veldig glad i så der går det ned noen porsjoner hver dag. Kveldsmat er det ikke alltid jeg spiser, men det går som oftest i frokostblandinger som cornflakes osv.

Med det kostholdet du skisserer her så kan du regne med vekst ja. Men den veksten kommer ikke før om en 15-20 år og går kun i bredden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo mye annet enn brød du kan spise da. Til frokost kan du jo spise egg, skinke, tomat og agurk. På skolen kan du ta med deg salat eller middagsrester.

Som EnolaGay sier, om du venner deg til et slikt kosthold du har nå, så er det store sjanser for at du blir overvektig om noen år. I tillegg vil du kunne slite med dårlig ernæringsstatus som kan føre til nedsatt immunforsvar som gjør at du fort blir syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jente95

Med det kostholdet du skisserer her så kan du regne med vekst ja. Men den veksten kommer ikke før om en 15-20 år og går kun i bredden.

Jeg kan spise hva som helst uten å legge på meg, og BMI'en min viser at jeg såvidt er undervektig. Hva burde jeg spise?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jente95

Det finnes jo mye annet enn brød du kan spise da. Til frokost kan du jo spise egg, skinke, tomat og agurk. På skolen kan du ta med deg salat eller middagsrester.

Som EnolaGay sier, om du venner deg til et slikt kosthold du har nå, så er det store sjanser for at du blir overvektig om noen år. I tillegg vil du kunne slite med dårlig ernæringsstatus som kan føre til nedsatt immunforsvar som gjør at du fort blir syk.

Takk for svar. Jeg er ganske tynn, og BMI'en viser at jeg er undervektig. Jeg har på ingen måte spiseforstyrrelser, for jeg elsker mat. Det er egentlig bare brødmaten jeg sliter litt med å få i meg. Synest det blir for tørt. Men jeg skal prøve ut det du foreslo! Tusen takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg er ganske tynn, og BMI'en viser at jeg er undervektig. Jeg har på ingen måte spiseforstyrrelser, for jeg elsker mat. Det er egentlig bare brødmaten jeg sliter litt med å få i meg. Synest det blir for tørt. Men jeg skal prøve ut det du foreslo! Tusen takk

Jeg forsto det absolutt ikke slik at du har noen spiseforstyrrelse, men at du kanskje har blitt litt opphengt i at man liksom _skal_ spise brødmat til frokost og lunsj :)

Fint brød er ikke mat - sånn egentlig. Det fyller bare magen (en veldig kort stund) men gir deg lite næringsstoffer. I tillegg vil det fine melet omdannes til sukker i kroppen din. Noe som ikke er så ille for deg som fremdeles er ung, men som kan bli problematisk for deg etterhvert som du blir eldre.

Synes det er flott at du spør om hvordan du kan gjøre ting anderledes :D Du virker som en moden og reflektert ungdom - fortsett med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan spise hva som helst uten å legge på meg, og BMI'en min viser at jeg såvidt er undervektig. Hva burde jeg spise?

I dag kan du spise hva du vil uten å legge på deg ja. Når du blir like gammel som meg, om ca 20 år, så vil du legge på deg av å lukte på en kjeks! Fordi du har laget deg et dårlig kostholdsgrunnlag og dårlige vaner nå.

Du skal spise grovt brød, fisk, kylling, grønnsaker, frukt. Og minst mulig raffinert sukker (hvitt sukker) og hvitt mel!

http://www.ung.no/mat/

:0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal MYE til for at man spiser så dårlig eller lite, at høydeveksten blir redusert. Men du bør likevel tenke litt på hvordan kosten er sammensatt.

Grovt brød er ikke alfa og omega. I mange land spiser man mye mindre brød enn vi gjør her i landet. Men du bør få i deg grønnsaker og proteiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår ikke at dette skulle hemmedin vekst, men oppfatter det som innen for normal matinntak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...