Svimern Skrevet 13. januar 2011 Del Skrevet 13. januar 2011 Hei, Jeg sliter med GAD. Jeg startet på 10 mg cipralex i jeg av desember. Jeg er adskillig bedre, men har enda noe angst. Bør jeg fortsette på 10 mg, eller bør jeg nå, etter 6-7 uker øke dosen? Noe sier meg at svaret her blir ja, så da spør jeg oppfølgende spørsmål med det samme:) Må jeg ved 20 mg ta blodprøver for å sjekke innholdet av medisin i kroppen? Er det noen fare for negativ påvirkning av nyrer eller mage/tarm med så høy dose? På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er mest angst, har jeg nå et snitt på Ca 3 ila en dag. Jeg lurer også på hva som er vanlig for "normale" mennesker å føle av angst i en dagligdags situasjon. Er det angstnivå 0? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOLemannen Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 ''Må jeg ved 20 mg ta blodprøver for å sjekke innholdet av medisin i kroppen?'' Kanskje. Jeg måtte ikke det, men det kommer an på din medisinske tilstand ellers. Hvis du er utsatt, må du det. ''På en skala fra 1 til 10, hvor 10 er mest angst, har jeg nå et snitt på Ca 3 ila en dag. Jeg lurer også på hva som er vanlig for "normale" mennesker å føle av angst i en dagligdags situasjon. Er det angstnivå 0?'' Jeg tror ikke dette er så lett å svare på, da angst er en helt subjektiv opplevelse. En kan ikke måle det direkte. Det henger dessuten sammen med ens evne til å takle angst... og generelt, smerte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 De to første: Nei. Nei. Dette har jeg ofte stusset over i behandlingen av personer med angst. De glemmer at friske også har angst i blant. Etter vellykket behandling tror mange at de har fått tilbakefall når de opplever det jeg oppfatter som "livet". Jeg vil tro at mange friske i perioder har 1-3 på skalen uten at det er unormalt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svimern Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 De to første: Nei. Nei. Dette har jeg ofte stusset over i behandlingen av personer med angst. De glemmer at friske også har angst i blant. Etter vellykket behandling tror mange at de har fått tilbakefall når de opplever det jeg oppfatter som "livet". Jeg vil tro at mange friske i perioder har 1-3 på skalen uten at det er unormalt. Takk for tilbakemelding! Nettopp derfor spør jeg hva "normale" mennesker føler av angst, fordi jeg misstenker en angstpasient ofte blir overfokusert på angsten, og er overfølsom i forhold til uro. Som Dolemannen sier, mye går på hvordan vi takler/håndterer dette som mennesker. Således kommer jo angst ofte av at normalt stress/uro/påkjenninger håndteres feil og påvirker en angstpasient mer enn en det påvirker friske mennesker. Min teori er at om dosering økes vil de fysiske symptomene som har kommet pga angst forsvinne raskere. Dette er klump i halsen, dårlig konsentrasjon, hode/øresus. Er det innenfor normalen at disse symptomene vedvarer en stund etter at selve angsten har roet seg? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.