Gå til innhold

Psykisk helse og suicidalitet

DOLemannen

Anbefalte innlegg

Jeg oppfatter det som nærmest forventet av meg at jeg skal være mer suicidal enn andre mennesker, med mine psykiske plager. Jeg medisineres både mot psykose og depresjon. Likevel er jeg ikke enig i dette - jeg er ikke mer suicidal enn "normen".

Jeg kan ofte tenke at jeg "burde tatt livet mitt" - men dette er bare tanker som slår meg - irrasjonelle som tankene om at jeg blir latterliggjort av ungdommen på butikken.

Jeg er glad jeg er i live, og ønsker å gjøre noe ut av livet mitt. Det har jeg alltid gjort, selv om jeg har vært psykotisk.

Jeg skjønner ikke helt dette. Er jeg et stort unntak, er det en feil oppfattelse fra min side om at det er suicidalitet som er så vanlig ved psykiatriske lidelser, eller tar den psykiatriske tradisjonen rett og slett feil når det gjelder dette?

Jeg tenker dette fordi jeg ofte blir spurt om jeg har selvmordstanker (av fagpersonell). Da jeg fortalte om at jeg ofte tenkte at jeg burde tatt livet mitt, ble jeg møtt med alvorsprat om at jeg for all del måtte opplyse støtteapparatet mitt om jeg fikk planer om dette, før jeg til slutt gjorde det.

Det er da fint mulig å tenke at man burde tatt livet sitt, men likevel være glad man er i live, ha planer for fremtiden og være redd for å dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Du er et individ. Du er ikke "på gruppenivå". Spredningen innen gruppen psykisk syke er stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er et individ. Du er ikke "på gruppenivå". Spredningen innen gruppen psykisk syke er stor.

Jeg er vant med at man kan trekke slutninger fra det generelle til det spesielle... det er sånn jeg tenker. Men da er det vel ikke noe generelt, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du, tror du dette tyder på at jeg ikke er deprimert og ikke trenger antidepressiva?

Virker nemlig som min psykiater er usikker på dette, nemlig (selv om han er fast bestemt på at jeg trenger Abilify).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok akkurat en MADRS på meg selv (antok at jeg ikke virket trist for en lege), og fikk bare 8. Tyder på at jeg ikke er særlig deprimert. :-)

Men ville du anbefale at jeg fortsatte på Cipralex? Har stått på de ganske lenge nå, i alle fall halvannet år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...