DOLemannen Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hvorfor har enkelte mer rett til å bo i verdens beste land å bo i enn andre? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Fordi Norge og andre land har regler som regulerer dette. Hvis hele verden kom og bosatte ser i Norge, hvordan skulle det gå? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOLemannen Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Fordi Norge og andre land har regler som regulerer dette. Hvis hele verden kom og bosatte ser i Norge, hvordan skulle det gå? Der ser du, det handler om hva som er praktisk. Det handler ikke om rettferdighet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Der ser du, det handler om hva som er praktisk. Det handler ikke om rettferdighet. Ikke bare praktisk da, men rent fysisk mulig. Men hva er egentlig rettferdig og hva er egentlig urettferdig, og for hvem? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOLemannen Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Ikke bare praktisk da, men rent fysisk mulig. Men hva er egentlig rettferdig og hva er egentlig urettferdig, og for hvem? Jeg vil for eksempel si at menneskerettighetene er rettferdige. Frihet, likhet og brorskap er også rettferdig, men grunnloven er en blanding av rettferdig og hva som er praktisk mulig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg vil for eksempel si at menneskerettighetene er rettferdige. Frihet, likhet og brorskap er også rettferdig, men grunnloven er en blanding av rettferdig og hva som er praktisk mulig. Ja, ønsker du å endre på grunnloven da og tror du at din endring av den vil "passe bedre" ut i fra din synsing og rettferdighetssans? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Fordi Norge og andre land har regler som regulerer dette. Hvis hele verden kom og bosatte ser i Norge, hvordan skulle det gå? ''Hvis hele verden kom og bosatte ser i Norge, hvordan skulle det gå? '' Vi får vel bare være glade for at vi har så lite attraktivt klima som vi har! ;P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 ''Hvis hele verden kom og bosatte ser i Norge, hvordan skulle det gå? '' Vi får vel bare være glade for at vi har så lite attraktivt klima som vi har! ;P Ja, et spesielt attraktivt klima kan vi ikke "skilte med". :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOLemannen Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Ja, ønsker du å endre på grunnloven da og tror du at din endring av den vil "passe bedre" ut i fra din synsing og rettferdighetssans? Nei, selvsagt ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Det er nå engang slik at det er definert i lover hvem som har rett til å bo her, og i stor grad gjelder det de som er født her og/eller har norske foreldre (veldig forenklet). Det henger vel rett og slett sammen med at vi ønsker å dele den opparbeidede rikdommen og mulighetene her med våre egne og ikke med alle andre. Egoistisk? Ja, det er det jo. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mandolaika Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Det er nå engang slik at det er definert i lover hvem som har rett til å bo her, og i stor grad gjelder det de som er født her og/eller har norske foreldre (veldig forenklet). Det henger vel rett og slett sammen med at vi ønsker å dele den opparbeidede rikdommen og mulighetene her med våre egne og ikke med alle andre. Egoistisk? Ja, det er det jo. Vil ikke si at det kun er egoistisk, men når vi en gang har landegrenser så blir det jo slik. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOLemannen Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Ja, et spesielt attraktivt klima kan vi ikke "skilte med". :-) Bare vent... :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOLemannen Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Det er nå engang slik at det er definert i lover hvem som har rett til å bo her, og i stor grad gjelder det de som er født her og/eller har norske foreldre (veldig forenklet). Det henger vel rett og slett sammen med at vi ønsker å dele den opparbeidede rikdommen og mulighetene her med våre egne og ikke med alle andre. Egoistisk? Ja, det er det jo. Poenget mitt er at det ikke har noe med "rettferdighet" å gjøre - som du sier er det egoistisk. Mange tror det er rettferdig å sende herr Krekar "ut". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg synes det blir enda latterligere når folk er "stolte" over å være norske, svenske, amerikanske etc..! WTF? når jeg er stolt av meg selv er det fordi jeg selv har gjort en innsats i en eller annen retning. Laget en bra quiz, en god middag, vært ekstra snill, etc.. Å være stolt av å være norsk er utrolig kort unna å være stolt av å være f.eks blond & blå øyd & genrelt heil hitler, sånn i prinsippet. Man har hatt grusomt flaks, thats all:) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOLemannen Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg synes det blir enda latterligere når folk er "stolte" over å være norske, svenske, amerikanske etc..! WTF? når jeg er stolt av meg selv er det fordi jeg selv har gjort en innsats i en eller annen retning. Laget en bra quiz, en god middag, vært ekstra snill, etc.. Å være stolt av å være norsk er utrolig kort unna å være stolt av å være f.eks blond & blå øyd & genrelt heil hitler, sånn i prinsippet. Man har hatt grusomt flaks, thats all:) Men hvor trekker man egentlig skillet mellom hva man kan noe for og hva man ikke kan noe for... f.eks. hvis du er Magnus Carlsen så syns jeg jo at du burde være stolt fordi du har blitt så flink i sjakk, men på en annen side så er jo intelligensen hans nedarvet... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Poenget mitt er at det ikke har noe med "rettferdighet" å gjøre - som du sier er det egoistisk. Mange tror det er rettferdig å sende herr Krekar "ut". ''Mange tror det er rettferdig å sende herr Krekar "ut". '' Rettferdighet er om alle behandles likt etter loven, enten de heter Krekar eller Amelie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DOLemannen Skrevet 14. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 14. januar 2011 ''Mange tror det er rettferdig å sende herr Krekar "ut". '' Rettferdighet er om alle behandles likt etter loven, enten de heter Krekar eller Amelie. Men å sende ut Krekar er det samme som å støtte dødsstraff... det er det ikke i denne jentas tilfelle... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laguna1 Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Men hvor trekker man egentlig skillet mellom hva man kan noe for og hva man ikke kan noe for... f.eks. hvis du er Magnus Carlsen så syns jeg jo at du burde være stolt fordi du har blitt så flink i sjakk, men på en annen side så er jo intelligensen hans nedarvet... Jo, men har hvertfall utvidet og benyttet evnene sine? Det kan man jo være stolt av? Værre synes jeg det er å rett og slett være stolt av å ha veldig høy inteligens sånn fra fødselen av alene.. Men jeg skal ikke være beinhard heller. klart det er ok å innimellom være stolt og glad for ting som ikke 100% er egen fortjeneste, men det der med å være stolt av nasjonalitet er så til de grader bak mål, og har dessuten kjipe over & undertoner om at de som IKKE er det på en eller annen måte er annenrangs og mindre verdt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest speer Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Hvilken "rett" har du til å bo i leiligheten din? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nord og ned. Skrevet 14. januar 2011 Del Skrevet 14. januar 2011 Jeg synes det blir enda latterligere når folk er "stolte" over å være norske, svenske, amerikanske etc..! WTF? når jeg er stolt av meg selv er det fordi jeg selv har gjort en innsats i en eller annen retning. Laget en bra quiz, en god middag, vært ekstra snill, etc.. Å være stolt av å være norsk er utrolig kort unna å være stolt av å være f.eks blond & blå øyd & genrelt heil hitler, sånn i prinsippet. Man har hatt grusomt flaks, thats all:) Å være stolt av å være norsk i den forstand, at man er stolt på forfedrenes vegne som bygde ett av verdens aller beste land å være menneske i, er det all grunn til. Men, ingen grunn til å være personlig stolt over å tilhøre den generasjonen som er i ferd med å rasere alt forfedrene har bygd opp av trygghet og velferd. Selv om man tilhører de som stritter i mot utviklingen er skam allikevel resultatet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.