Gå til innhold

Smak (gastronomi)


DOLemannen

Anbefalte innlegg

*he he* Min sønn mente da han var yngre at vi burde ha åpnet restaurant, for han fikk jo ofte sååå god mat! ;-) Tviler på at f eks joikakaer med Maggi potetmos ville vært en salgssuksess...;-)

Hehe. Får også høre slikt når jeg serverer tullemat. Det er komplimenter med bismak kan man kanskje si;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • DOLemannen

    9

  • morsan

    7

  • laguna1

    6

  • ShitDiddelyDo

    4

Mest aktive i denne tråden

Gjest aversjoner

Har du lest om nordmannen som fikk fullstendig hukommelsestap på en reise i Kina? Mye interessant i den sammenheng, men i forhold til ditt spørsmål om smak, fortalte han i et intervju at han smakte alt som for første gang. Og at en rekke ting som han overhodet ikke likte FØR hukommelsestapet, likte han godt nå. Så det er nok en god del psykologi inne i bildet også! Det man syns var ekkelt som barn, pga. konsistens eller andre ubehageligheter, påvirker nok smaken vår veldig.

Jeg så også et TV-program at det finnes et stoff som forandrer smaken vår veldig. De tok en test på noen norske stjernekokker, og de ble helt forferdet over at mat de kjente godt, smakte HELT forskjellig etter at de hadde tatt dette stoffet. Heldigvis var ikke virkningen permanent.

Noe av matsortene jeg misliker aller mest, har jeg spist rett før jeg har blitt syk(med kvalme og oppkast). Kjenner også til at personer som har hatt kreft, har fått helt aversjon mot visse matretter som de spiste mye av da de var syke - gjerne fordi det dengang var deres yndlingsmat.

Så det er ikke tvil om at mye av smakspreferansene våre er tillært/psykologisk betinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av matsortene jeg misliker aller mest, har jeg spist rett før jeg har blitt syk(med kvalme og oppkast). Kjenner også til at personer som har hatt kreft, har fått helt aversjon mot visse matretter som de spiste mye av da de var syke - gjerne fordi det dengang var deres yndlingsmat.

Så det er ikke tvil om at mye av smakspreferansene våre er tillært/psykologisk betinget.

''Noe av matsortene jeg misliker aller mest, har jeg spist rett før jeg har blitt syk(med kvalme og oppkast).''

Ja, det frister ikke mye å spise noe som kom i retur forrige gang -Urk-

:-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av matsortene jeg misliker aller mest, har jeg spist rett før jeg har blitt syk(med kvalme og oppkast). Kjenner også til at personer som har hatt kreft, har fått helt aversjon mot visse matretter som de spiste mye av da de var syke - gjerne fordi det dengang var deres yndlingsmat.

Så det er ikke tvil om at mye av smakspreferansene våre er tillært/psykologisk betinget.

Ja, dette er nok et smart instinkt som ga oss beskyttelse mot sykdom den gangen vi måtte leve av det vi fant i naturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...