Gå til innhold

Vaksiner

EnolaGay

Anbefalte innlegg

Kan man vaksineres så mange ganger som helst, mot hva som helst?

Er det noe "tak" på hvor mange vaksiner man kan ta? Om det er mulig å forstå spørsmålet mitt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Kan man vaksineres så mange ganger som helst, mot hva som helst?''

''Er det noe "tak" på hvor mange vaksiner man kan ta? Om det er mulig å forstå spørsmålet mitt..''

Jeg er ikke helt sikker på om du spør om det finnes (i teorien) vaksiner mot alt, eller om det er et maks antall man kan/bør ta av alle vaksiner.

Det er ikke slik at hvis du tar vaksine mot A, B og C, så kan du ikke ta mot D. Det er ikke et maks antall.

Det er en rekke sykdommer man ikke kan vaksinere seg mot. Forkjølelse, for eksempel, for viruset endrer seg så raskt.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Kan man vaksineres så mange ganger som helst, mot hva som helst?''

''Er det noe "tak" på hvor mange vaksiner man kan ta? Om det er mulig å forstå spørsmålet mitt..''

Jeg er ikke helt sikker på om du spør om det finnes (i teorien) vaksiner mot alt, eller om det er et maks antall man kan/bør ta av alle vaksiner.

Det er ikke slik at hvis du tar vaksine mot A, B og C, så kan du ikke ta mot D. Det er ikke et maks antall.

Det er en rekke sykdommer man ikke kan vaksinere seg mot. Forkjølelse, for eksempel, for viruset endrer seg så raskt.

Med vennlig hilsen

Hm, takk. Nei tenkte ikke på forkjølelser og slikt. Men om man kan "ta alle vaksinene som finnes i verden" uten å bli syk eller at de ikke virker eller noe slikt.

Hvorfor begynte jeg å tenke på det egentlig...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, takk. Nei tenkte ikke på forkjølelser og slikt. Men om man kan "ta alle vaksinene som finnes i verden" uten å bli syk eller at de ikke virker eller noe slikt.

Hvorfor begynte jeg å tenke på det egentlig...?

De fleste vaksiner fungerer ved at man får en sprøyte med inaktivt virusmateriale, slik at kroppen produserer antistoffer, men uten å bli syk. Altså, akkurat som om man var smittet.

Kroppen kan ha uhorvelig mange slike, selv om man ofte gradvis mister noe av beskyttelsen over tid.

Det siste spørsmålet vet jeg ikke svar på, men det er et tegn på intelligens at man lurer på slikt! :-)

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vaksiner fungerer ved at man får en sprøyte med inaktivt virusmateriale, slik at kroppen produserer antistoffer, men uten å bli syk. Altså, akkurat som om man var smittet.

Kroppen kan ha uhorvelig mange slike, selv om man ofte gradvis mister noe av beskyttelsen over tid.

Det siste spørsmålet vet jeg ikke svar på, men det er et tegn på intelligens at man lurer på slikt! :-)

Med vennlig hilsen

Å nå kom jeg på det! Jeg lest om en vaksine som testes i Norge mot bukspyttkjertelkreft ja. Derfor. Det finnes så mange typer kreft.. at jeg spekulerte på om de kan lage vaksine mot alle...Kanskje de finner en "universalvaksine".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å nå kom jeg på det! Jeg lest om en vaksine som testes i Norge mot bukspyttkjertelkreft ja. Derfor. Det finnes så mange typer kreft.. at jeg spekulerte på om de kan lage vaksine mot alle...Kanskje de finner en "universalvaksine".

Altså, man kan nok blande en masse vaksiner i samme sprøyte, men det blir jo ikke én vaksine, hvis du forstår hva jeg mener?

Det er nok heller ikke hensiktsmessig med 50 vaksiner samtidig!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, man kan nok blande en masse vaksiner i samme sprøyte, men det blir jo ikke én vaksine, hvis du forstår hva jeg mener?

Det er nok heller ikke hensiktsmessig med 50 vaksiner samtidig!

Med vennlig hilsen

Nei, jeg tenkte på om man finner frem til søtti forskjellige vaksiner mot søtti forskjellige krefttyper. Om man kan ta alle søtti vaksinene, ikke samtidig men over litt tid.

Eller om man kan ta alle vaksiner som finnes på kloden over tid. Uten at det er farlig, og at de vil virke som ment. *tegner & forklarer* ;0P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...