Gå til innhold

Behandlingstid, ankepå avslag av hj.midler tid??

Gjest Nerda

Anbefalte innlegg

Har noen erfaring med hvor lang ti anker på avslag på tekniske hjelpemidler?

Jeg burde seriøst visst det, men jeg har faktisk ikke hatt behov for å klage på en stund. Nå vurderer jeg å gjøre det av rent prinsipp selv om jeg kan kjøpe det avslåtte uten å sette økonomien min i særlig klem.

Søkte på en HÅG Capisco stol med highlift + hev/senk bord for å avhjelpe ryggplagene mine. Stolen er innvilget uten noe problem. Søknaden ble utarbeidet i samarbeid med ergoterapeut som er spesialkompetent på syn, og kiropraktor. En slik løsning vil gi mulighet for stor variasjon i sittestilling. Laveste sittehøyde på en highlift-stol er i seg selv høyere enn på en vanlig kontorstol. Jobber en del foran PC både med multimedia, skriving og selvsagt nettbruk. En highlift stol vil kke gjøre nytten sin uten kombinasjon med et hev/senk bord som enten er hydraulisk eller elektrisk.

NAV sin begrunelse for å avslå et slikt bord er i hovedsak at de mener det holder at stolen regulerbar. Denne er tynn. Jeg skulle ikke ha det ringeste problem med å formulere en klage og få en kompetent person til å attestere det jeg da ville skrive. Problemet er TTT. Derfor vurderer jeg heller å avse 4 lapper fr noe jeg a: faktisk har sett hva er, b: slippe å vente i mndr med en halvløsning. Jeg er jo i seg seg selv spent på hvor lang tid HMS bruker på å bestille stolen til meg etter at de brukte tre mnd på å bestille noe jeg fikk innvilget på 4 uker svekker det tilliten min til de.

Nå vet jeg at seg skisserer worst case scenario, dette kan gå bedre. Problemet er at man ikke vet på forhånd kan forutsi noe, og at rammeavtaler i ganske høy grad bestemmer hva du får (jeg tenker på at jeg må ha noe som passer i leiligheten min). Jeg vet jeg av prinsipp burde klagd...

Men nok pjatt - noen som har hatt erfaring med å klage på sånne avslag i det site og hvor lang tid saksgangen har tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skal ligge ved et følgebrev til avslaget du fikk som opplyser om klagefristen.

Men det sier da ingen ting om hvor lang tid de vil bruke på å behandle klagen. - Og det er da det trådstarter lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det sier da ingen ting om hvor lang tid de vil bruke på å behandle klagen. - Og det er da det trådstarter lurer på?

Beklager jeg leste litt for fort. Saksbehandlingstiden vil kunne variere ganske mye, alt fra noen uker til flere måneder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anket på noe for tre år siden og har ikke fått svar enda, men jeg har ikke mast heller.

Ta en telefon til HMS og snakk med dem. De er treeeeeegggggeeee :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager jeg leste litt for fort. Saksbehandlingstiden vil kunne variere ganske mye, alt fra noen uker til flere måneder.

Takk for inspill alle sammen!

Dorthe, du burde mase. Jeg ville mast etter fire mnd. Klagefristen er på seks uker fra man har mottatt vedtaket om noen skulle lure på det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for inspill alle sammen!

Dorthe, du burde mase. Jeg ville mast etter fire mnd. Klagefristen er på seks uker fra man har mottatt vedtaket om noen skulle lure på det :-)

Det hjelper lite. Jeg har en dusjklappstol som skal henges opp på veggen, de påstår de var her og gjorde det 12,juli. Det har de selvfølgelig ikke vært, men de har vært her fire ganger etterpå for å se og sier de skal komme tilbake og ha med riktig verktøy. Og så kommer de ikke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper lite. Jeg har en dusjklappstol som skal henges opp på veggen, de påstår de var her og gjorde det 12,juli. Det har de selvfølgelig ikke vært, men de har vært her fire ganger etterpå for å se og sier de skal komme tilbake og ha med riktig verktøy. Og så kommer de ikke tilbake.

Noen ganger får jeg lyst til å be deg skrive noen innlegg hvor du forteller om all hjelpen du tross alt har fått fra både HMS, kommunen, etc. etc. Men jeg lar det være ;-)

Synes allikevel det er synd at det etterlates et bilde av at det er lite hjelp å få på hjelpemiddelfronten. Det er det etter min oppfatning så avgjort ikke - selv om man fra tid til annen både kan få avslag på søknader, og at folk kan gjøre dårlig jobb. Men totalt sett så mener jeg at hjelpemiddelordningene våre er svært generøse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Noen ganger får jeg lyst til å be deg skrive noen innlegg hvor du forteller om all hjelpen du tross alt har fått fra både HMS, kommunen, etc. etc. Men jeg lar det være ;-)

Synes allikevel det er synd at det etterlates et bilde av at det er lite hjelp å få på hjelpemiddelfronten. Det er det etter min oppfatning så avgjort ikke - selv om man fra tid til annen både kan få avslag på søknader, og at folk kan gjøre dårlig jobb. Men totalt sett så mener jeg at hjelpemiddelordningene våre er svært generøse.

''Men totalt sett så mener jeg at hjelpemiddelordningene våre er svært generøse.''

Det har du faktisk rett i, det er få land som har bedre tilbud til funksjonshemmede, eks. Danmark gir ikke tilbud på samme nivå som vi får her i Norge.

Vi er priviligerte som bor i et så rikt land og har muligheten til å få låne hjelpemidler kostnadsfritt, slik vi kan delta i en normal hverdag så godt det lar seg gjøre i forhold til våre ulike funksjonshemninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest høstløv

Ergoterapeuten har skrevet klage på mine vegne, hvis jeg har fått avslag på et hjelpemiddel som hun mener jeg har behov for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noe særlig avslag, men de bruker så utrolig lang tid, og det er kjedelig å vente på ting man gjerne skulle hatt i går. Nå har minstemann ventet 1,5 år på den laptopen han skal ha på skolen, det er ikke krise, jeg har hjemme og han får låne på skolen, men han venter for han vil gjerne ha sin egen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noe særlig avslag, men de bruker så utrolig lang tid, og det er kjedelig å vente på ting man gjerne skulle hatt i går. Nå har minstemann ventet 1,5 år på den laptopen han skal ha på skolen, det er ikke krise, jeg har hjemme og han får låne på skolen, men han venter for han vil gjerne ha sin egen.

Også en tydeliggjøring av hvilke generøse ordninger vi har ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...