Enit78 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Min mor er veldig syk. Hun er i sin egen verden og gjentar de samme tingene igjen og igjen hele dagen. Hun er aldri stille. Hun mener hun ikke får nok oksygen inn nesen og at hun derfor ikke får oksygen til hjernen. Hun har operert nesen for mange år siden, men det gikk ikke så bra, så hun har ikke så stor åpning, men hun har nok til at hun skal få inn luft sier legene. Jeg leste på nettet at hvis man bare puser med munnen og ikke nesen så får man ikke nok oksygen til blodet og at kroppen og hjernen ikke får det den trenger til å fungere optimalt. Sånn sett har jo min mor rett, men lurer egentlig på om det er mulig å bli så syk av dette? Noen som vet noe om dette? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Dette har ingenting rot i virkeligheten. Hjernen skiller ikke på om luften kommer gjennom munnen eller nesen. Når en er forkjølet og tett i begge nesebor, vil hjernen fortsatt være i god funksjon. Tenk også på krevende dykkeroppdrag. De puster kun gjennom munnen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest høstløv Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Får en for lite surstoff vil en bli kraftløs i ekstremitetene altså i armer og bein for kroppen sender automatisk oksygenet til de vitale deler i kroppen bl.a. hjertet og hjernen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enit78 Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Dette har ingenting rot i virkeligheten. Hjernen skiller ikke på om luften kommer gjennom munnen eller nesen. Når en er forkjølet og tett i begge nesebor, vil hjernen fortsatt være i god funksjon. Tenk også på krevende dykkeroppdrag. De puster kun gjennom munnen. Var vel det vi trodde også, men så kom jeg over denne artikkelen: http://www.kk.no/860237/ikke-pust-gjennom-munnen Og de mener vel over lengre tid. Ikke bare noen uker. Men godt å høre det ikke stemmer. Da kan vi utelukke dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beate1234 Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Kan hun ikke bare få målt metningsprosenten sin? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Det er høyst usannsynlig at hun er så tett at ikke noe oksygen kommer inn gjennom nesa. Dessuten er kroppen innrettet sånn at den tar det den skal ha gjennom munnen dersom nesa tilstoppes helt. Det er ikke sånn at hjernen settes på lavgir dersom nesa blokkeres. Oksygenopptaket er ikke vanskelig å måle, så legene vet antakelig hva de snakker om. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enit78 Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Kan hun ikke bare få målt metningsprosenten sin? Jo, vi for forsøke det. Hun vil nok benekte resultatet uansett, men da et iallefall vi at hun får nok oksygen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enit78 Skrevet 16. januar 2011 Forfatter Del Skrevet 16. januar 2011 Det er høyst usannsynlig at hun er så tett at ikke noe oksygen kommer inn gjennom nesa. Dessuten er kroppen innrettet sånn at den tar det den skal ha gjennom munnen dersom nesa tilstoppes helt. Det er ikke sånn at hjernen settes på lavgir dersom nesa blokkeres. Oksygenopptaket er ikke vanskelig å måle, så legene vet antakelig hva de snakker om. Ja, legene har rett. Men kom bare over denne artikkelen og da ble jeg bare litt betenkt. http://www.kk.no/860237/ikke-pust-gjennom-munnen Men jeg skal prate med en øre-nese-hals spesialist imorgen. Få mer informasjon om dette temaet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest winda Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Jeg er veldig tett i nesen. Har vært det i flere uker, men jeg merker ingenting på psyken. Ville tro at det første jeg merket ved mangelfullt oksygenopptak var svimmelhet? O2 er vel det samme om man får det gjennom nesen eller munnen? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 16. januar 2011 Del Skrevet 16. januar 2011 Det er lungene som opptar oksygen, og ikke nesen. Om noe er det lettere når man puster gjennom munnen (unntatt når det er ekstremkaldt), og derfor ser man også at sportsfolk ofte puster gjennom munnen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Ja, legene har rett. Men kom bare over denne artikkelen og da ble jeg bare litt betenkt. http://www.kk.no/860237/ikke-pust-gjennom-munnen Men jeg skal prate med en øre-nese-hals spesialist imorgen. Få mer informasjon om dette temaet. Det er ingen høy kvalitet på denne typen artikler i KK. Ofte preget av noen løsrvevne påstander satt sammen på en finurlig om ikke fornuftig måte. mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.