Gå til innhold

skadelig å spise mye egg?

Spenol(1)

Anbefalte innlegg

Husker at det for mange år siden ble advart mot å spise mye egg pga faren for høyt kolestrol.

Har man gått helt bort i fra dette ? har skaffet meg eggkoker og spiser derfor mye egg for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ShitDiddelyDo

Det var vel noe greier for ikke så alt for mange år siden om at vi ikke skulle spise mer enn ett egg i uka eller noe sånt. Dette har, så vidt jeg har forstått, blitt grundig avvist i nyere tid.

Har ikke fulgt med så mye, dog. Jeg har alltid spist mye egg, ofte flere om dagen, og jeg lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg var dritskummelt en periode på åttitallet. Verden har gått videre siden den gang. I dag er det andre ting som er skummelt å ha i seg.

Kos deg med eggene! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg var dritskummelt en periode på åttitallet. Verden har gått videre siden den gang. I dag er det andre ting som er skummelt å ha i seg.

Kos deg med eggene! :-)

Kolestrol nivået i maten har liten påvirkning på kolestrol nivået i blodet .. Spis egg med god samvittighet de er proppfulle av nyttige næringstoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egg er en av de beste proteinkildene vi har, og proteiner skal vi ha. Jeg spiser gjerne et par egg om dagen, og jeg har helt fint kolesterolnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke påvist at tilført kolesterol fører til økt kolesterol i blodet. På permanent basis. Men det var det man trodde tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det var særlig eggeplommen som var farlig.

Som så mange andre vitenskaplige sannheter er dette ikke tilfellet lengre. Nå er det andre ting som er grusomme.

Spis gulrot mens det ennå er sunt!

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var særlig eggeplommen som var farlig.

Som så mange andre vitenskaplige sannheter er dette ikke tilfellet lengre. Nå er det andre ting som er grusomme.

Spis gulrot mens det ennå er sunt!

mvh

Er gulrot spesielt sundt da? Full av raske karbohydrater som de er- :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er gulrot spesielt sundt da? Full av raske karbohydrater som de er- :D

''Er gulrot spesielt sundt da? Full av raske karbohydrater som de er- :D''

Det er bare hvis de er kokt... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Er gulrot spesielt sundt da? Full av raske karbohydrater som de er- :D''

Det er bare hvis de er kokt... ;-)

Sant nok, litt bedre når de er rå. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var _raske_ karbohydrater det var snakk om her....

http://www.fedon.no/filestore/Artikkelbilder/pdf-filer/GiGb-liste.pdf

(Glykemisk indeks)

Dersom man skal i ketose så har det relevans, men ikke ellers. Husk at GI er definert ut fra belastningen av det enkelete produkt alene og i en mengde som ikke nødvendigvis er normal måltidsstørrelse.

Ellers viser linken til at det er færre karbohydrater i kokt enn rå gulrot.

Kokte gulrøtter har tre ganger så mange antioksidanter som rå. http://www.frukt.no/artikkel.aspx?artid=15637&mnu1id=8050&mnu2id=8053&mnu3id=1088

Spis gulrøtter og kos deg du TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest genetisk betinget

Det er individuelt hvor mye blodkolesterolet påvirkes av kolesterol du får i deg via kosten .De som ikke har forhøyet kolesterol trenger normalt ikke begrense inntaket av egg. Mens de med høyt kolesterol _kan_ha nytte av det. Jeg har en far som jevnlig går til kontroller for å bl.a. kontrollere kolesterolet sitt. Han har gang på gang erfart at for han resulterer mye eggespising i høyere kolesterolverdier.

http://matportalen.no/Matportalen/artikler/2007/9/bor_den_som_har_hoyt_blodkolesterol_unngaa_egg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...