Gå til innhold

To spørsmål ang Maria Amelie

ekte nick

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke hatt tid til å lese alt som står i avisene om saken, heller ikke boken hennes, derfor lurer jeg på:

1) Hvordan har hun klart å gå på offentlig skole som papirløs? Ville ikke skolene oppdaget det og meldt i fra?

2) Hvorfor bruker hun et pseudonym samtidig som hun har stått fram? Skjønner ikke helt dette. Og på TV-debatten i nrk i kveld ble jo hennes fulle navn røpet uansett, så det er tydeligvis kjent. Noen som kan forklare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hmmm lurer...

Hun har kunnet gå på offentlig skole pga av at hun har hatt en falsk identitet slik jeg har forstått det.

Maria Amelie er visstnok kun navnet som er brukt i forbindelse med boken. Myndighetene har ikke visst hennes rette navn fordi det er søkt asyl under falskt navn. Hun har visst søkt under riktig navn denne gangen.

Presiserer at dette kun er slik som jeg har oppfattet info i pressen. Mulig jeg kan ha misforstått noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun har kunnet gå på offentlig skole pga av at hun har hatt en falsk identitet slik jeg har forstått det.

Maria Amelie er visstnok kun navnet som er brukt i forbindelse med boken. Myndighetene har ikke visst hennes rette navn fordi det er søkt asyl under falskt navn. Hun har visst søkt under riktig navn denne gangen.

Presiserer at dette kun er slik som jeg har oppfattet info i pressen. Mulig jeg kan ha misforstått noe.

Myndighetene har visst hennes riktige navn hele tiden fra første avslag, sa en kar som representerte for noen dager siden. De har gransket saken (og det har Finland med) uten å finne noen grunn til livsfare i hjemlandet.

Den som gav henne adgang til skoler brøt norsk lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner det fortsatt ikke helt. Jeg trodde skoler alltid krevde personnummer på elevene? Det måtte i alle fall vi fylle ut (vi er norske da). Det er jo snakk om flere skoler oppigjennom årene for Maria Amelie. Var skolen klar over at de var papirløse da?

Kanskje noen som har lest bøken kan forklare?

Jeg tar ikke noe stilling i saken her altså, jeg bare lurer på det rent praktiske hva som har skjedd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hmmm lurer...

Myndighetene har visst hennes riktige navn hele tiden fra første avslag, sa en kar som representerte for noen dager siden. De har gransket saken (og det har Finland med) uten å finne noen grunn til livsfare i hjemlandet.

Den som gav henne adgang til skoler brøt norsk lov.

Ja jeg kan heller ikke forstå annet enn at de som har latt henne komme inn på offentlige skoler har brutt loven. Er lite om det i pressen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hemmelignummer

Så vidt jeg skjønner, har alle rundt henne til enhver tid visst at hun har vært papirløs, men av velvilje hjulpet henne. Det betyr ikke at alle har visst, men at enkeltmennesker rundt henne har hjulpet henne sånn at dette har vært mulig.

Hvordan hun klarte å komme inn på NTNU, skjønner jeg ikke, men det samme gjelder visst der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så vidt jeg skjønner, har alle rundt henne til enhver tid visst at hun har vært papirløs, men av velvilje hjulpet henne. Det betyr ikke at alle har visst, men at enkeltmennesker rundt henne har hjulpet henne sånn at dette har vært mulig.

Hvordan hun klarte å komme inn på NTNU, skjønner jeg ikke, men det samme gjelder visst der.

Følgelig er alle disse like kriminelle som henne.

«Med bot eller fengsel inntil tre år straffes den soma forsettlig hjelper en utlending til ulovlig opphold i riket eller i et annet land som deltar i Schengensamarbeidet…»

Og DET er for meg et MYE større problem enn akkurat hvorvidt denne jenta får bli eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...