Gjest Veldig usikker på dette... Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 Hei Har ei venninne som er blitt syk. Hun er tvangsinnlagt på en akutt-post. Lørdag ringte hun og ville jeg skulle komme på besøk. Dro dit, og det var tungt å høre henne snakke. Tror hun er blitt veldig syk. Men er veldig usikker på hva man skal gjøre. Skal jeg jatte med. Prøve å forklare henne at det er da ingen som er ute etter å ta livet av henne (noe hun plutselig har fått for seg, men hun var ikke sikker på hvem det var).. Eller skal jeg bare lytte og prøve å dreie samtalen over på noe hyggelig vi har opplevd sammen for å få henne til å tenke på noe annet? Synes det var vanskelig å høre på henne, da jeg var der. Og skulle gjerne hatt råd om hvordan det er best å forholde seg om jeg drar tilbake dit. Hun har ikke så mange som stiller opp for seg, så jeg føler nesten at jeg må stille om hun ringer meg igjen, selv om jeg syntes det var en tøff opplevelse. Håper på noen gode råd fra noen som har erfaring med slike ting. På forhånd takk.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 17. januar 2011 Del Skrevet 17. januar 2011 ''Eller skal jeg bare lytte og prøve å dreie samtalen over på noe hyggelig vi har opplevd sammen for å få henne til å tenke på noe annet? '' Dette tror jeg er en god måte å være sammen på under slike omstendigheter. Husk at hun sannsynligvis vil være bedre om ikke altfor lang tid, og at det i mellomtiden er hyggelig for henne med et og annet besøk. Det er ikke din oppgave å bidra til at hun blir friskere, men det er alltid godt å få besøk av en venn:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest smil til livet :o) Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Jeg tenker at det på en psykiatriskavdeling er det mye fokus på det syke. Pasientene snakker seg imellom, og behandler vil jo også måtte fokusere på det syke. Men tror det er veldig viktig å også være opptatt av ressursene, og hvordan pasienten kan bruke egne ressurser. En sykehusavdeling er ikke den virkelige verden, man kan klare å tilpasse seg og fungere der, men så kræsjer det ved utskrivelse. Vær en venninne for henne. Forstår veldig godt at det hun sier skremmer deg. Virker som hun er veldig syk og vet ikke funksjonsnivået hennes. Men er hun der at hun kan klare å spille spill, enkle spill kunne du kanskje foreslå å spille litt kort eller ta med et spill du vet hun liker. Snakk om de gode minnene, oppdater på sladder, +++. Om du ble skremt og vegrer deg for å komme på besøk igjen kan du feks ringe. Du er der for henne slik også. Ikke press deg til noe du synes er vanskelig. Forstår at du vil hjelpe, og at det blir ekstra vanskelig når hun ikke har så mange. Men det er sykehuset som skal ha behandlingsanvsvaret, og så kan du komme med hyggelige avbrekk hvis du orker. Ta med en take-away kaffe, eller noe godt. Jeg fikk hjemmelagede rundstykker og det betød utrolig mye, eller noe ikke-sunt bare til kos. Alle har ressurser. Du kjenner henne og jeg at du vet hennes sterke sider -minn henne på ulike situasjoner hun har mestret. Være fremtidsrettet, livet er ikke på en akuttpsykiatrisk avdeling. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.