Gå til innhold

Lånebyrden til nordmenn

spiky

Anbefalte innlegg

DnB Nor advarer mot økenden gjeld og skriver i DN at I 2014 vil nordmenns gjeld stige til 230 prosent av lønnen!!

Jeg har lån på 300 prosent av lønnen min! Trodde det var ganske vanlig jeg.

Hvor mye gjeld har du i forhold til inntekt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hemmelignummer

Mannen min og jeg har gjeld sammen som tilsvarer ca 30% av vår samlede årslønn.

HVordan er det mulig, dersom dere har hus, bil, osv og enten ikke har ekstremt høy inntekt, eller har arvet, eller etablerte dere veldig tidlig, eller er veldig gamle (noe jeg ikke tror dere er)

Og dersom dere har ekstremt høy inntekt eller har arvet osv er dere ikke relevante for slike sammenlikninger uansett :)

Vi har 2xinntekt i lån, ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dropper nicket akkurat nå...

Vi er etablerte, skaffet hus for ca 25 år siden. Hadde på det meste ca 600.000 i gjeld. Inntil for nylig hadde vi nesten ingen gjeld (

(Men hus, beskjeden hytte, nøkterne biler og nøktern båt.)

Nå nylig har vi investert i et nyere feriested, og har opprettet gjeld på litt mindre enn 200% av vår samlede inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVordan er det mulig, dersom dere har hus, bil, osv og enten ikke har ekstremt høy inntekt, eller har arvet, eller etablerte dere veldig tidlig, eller er veldig gamle (noe jeg ikke tror dere er)

Og dersom dere har ekstremt høy inntekt eller har arvet osv er dere ikke relevante for slike sammenlikninger uansett :)

Vi har 2xinntekt i lån, ca.

Vi er 39 og snart 40 år, bygde for 114 år siden. Hadde da spart oss opp såpass at vi kunne cashe ut tomta (som da var 300.000). Jeg har jobbet mellom 60 og 100%, mannen min har jobbet 100%.

Bygde et nøkternt hus, men som var romslig og greit for oss, som da ikke hadde barn. Vi valgte å ikke innrede hele huset med en gang, men gjøre ferdig første etasje, og så heller ta rom for rom ettersom vi trengte det.

Vi reiser ikke på dyre ferier (har hatt én sydentur med ungene, men ellers bilturer i Norge, Sverige og Danmark).

Vi bruker penger på fritidsinteresser som slalåm, konserter, musikkundervisning osv. Prioriterer å ha bil som er godt i stand. Har en bil fra 2008 og en fra ca 1995 tror jeg.

Vi har ikke hytte.

Har lønninger som ligger litt over gjennomsnitt, men ikke så mye over.

For noen få år siden ble vi ferdige med studielånet, og det var deilig å bare ha huslånet å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er 39 og snart 40 år, bygde for 114 år siden. Hadde da spart oss opp såpass at vi kunne cashe ut tomta (som da var 300.000). Jeg har jobbet mellom 60 og 100%, mannen min har jobbet 100%.

Bygde et nøkternt hus, men som var romslig og greit for oss, som da ikke hadde barn. Vi valgte å ikke innrede hele huset med en gang, men gjøre ferdig første etasje, og så heller ta rom for rom ettersom vi trengte det.

Vi reiser ikke på dyre ferier (har hatt én sydentur med ungene, men ellers bilturer i Norge, Sverige og Danmark).

Vi bruker penger på fritidsinteresser som slalåm, konserter, musikkundervisning osv. Prioriterer å ha bil som er godt i stand. Har en bil fra 2008 og en fra ca 1995 tror jeg.

Vi har ikke hytte.

Har lønninger som ligger litt over gjennomsnitt, men ikke så mye over.

For noen få år siden ble vi ferdige med studielånet, og det var deilig å bare ha huslånet å forholde seg til.

... ikke 114 år siden :-DDD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deilig med lite lån

Mannen min og jeg har gjeld sammen som tilsvarer ca 30% av vår samlede årslønn.

Dersom dere ligger litt over gjennomsnittet i lønn så har dere kansje en samlet inntekt på ca én million? Og da betyr det at deres samlede lån ikke er på mer enn sånn cirka Kr 300000. Det er imponerende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 eller 5 ganger inntekt, og det er ikke noe uvanlig. Ikke bekymrer det meg noe særlig heller.

Det er ikke noe uvanlig? Du er ikke bare på jordet, du er på feil jorde. Dvs, dersom det er personlig gjeld du snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest segunda

Det er ikke noe uvanlig? Du er ikke bare på jordet, du er på feil jorde. Dvs, dersom det er personlig gjeld du snakker om.

Tja upersonlig er den i hvert fall ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja upersonlig er den i hvert fall ikke.

Det vet hva jeg mener. En sak er gjelden til en bedrift som betjenes av inntjening, en annen er hva du personlig har i gjeld på hus og bil, og som skal betjenes kun av egen inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest segunda

Det vet hva jeg mener. En sak er gjelden til en bedrift som betjenes av inntjening, en annen er hva du personlig har i gjeld på hus og bil, og som skal betjenes kun av egen inntekt.

Inntjeningen av bedriften er min personlige inntekt, så upersonlig er min gjeld neppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke gjeld lenger, men har heller aldri hatt mer enn ca. like mye som vi har tjent tilsammen.

Hovedårsaken er at jeg eide en leilighet vi kunne selge da vi skulle kjøpe bolig sammen. Den leiligheten kjøpte jeg mens prisen var ekstremt lav, og gevinsten på den gjorde at vi hadde ca. 1/3 av prisen på boligen vår i egenkapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårt felles lån er på omtrent det dobbelte av summen av bruttoinntektene. Jeg føler at vi har liten gjeldsbyrde. Syns det var mange i tråden her som har veldig lite lån (bra for dem!) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...