Gå til innhold

Interne stillinger blir ikke utlyst

Gjest frustrert arbeidstaker

Anbefalte innlegg

Gjest frustrert arbeidstaker

Noen kan jussen rundt dette?

I min bedrift er det nå ansatt 2 personer utenfra i stillinger som ikke har vært utlyst.

I tillegg har 2 personer internt blitt oppgradert, en til sjefsstilling, uten at dette har vært utlyst internt og ingen er blitt informert om at denne endring har funnet sted.

Flere personer her som føler seg forbigått og som aldri har fått sjansen til å søke.

Det er bevisst fra ledelsens side, da de gjerne har pekt ut personer på forhånd som de ønsker, mens det er andre de ikke ønsker, ikke pga av mangel av kompetanse, men personlige preferanser/trynefaktor osv..

Er dette egentlig lovlig??

Vurderer å finne meg noe annet å gjøre, da jeg opplever at de setter ubrukelige/inkompetente personer i nøkkelstillinger som gjør min jobb desto vanskeligere. Jeg er avhengig av disse menneskene for å få resultater, men opplever at de ikke greier å utføre oppgavene pga av manglende kompetanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Private bedrifter kan ansette og forfremme hvem de vil og er ikke forpliktet til å utlyse stillinger. Men om det er god personalpolitikk er vel et annet spørsmål... Hvis man har en fagforening på arbeidsplasse, er jo slike ting de kan be om å få drøfte, på generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Er dette egentlig lovlig??''

Ja, arbeidsgivere i private bedrifter står fritt til å velge hvem som skal besitte ulike stillinger.

''Vurderer å finne meg noe annet å gjøre, da jeg opplever at de setter ubrukelige/inkompetente personer i nøkkelstillinger som gjør min jobb desto vanskeligere.''

Ja, hvis du har så liten tillitt til ledelsen er det sikkert ikke dumt å se seg om etter noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I bunn og grunn, så er det jo alltid bedriften selv, og da gjerne ledelsen, eller andre personer i visse posisjoner, som tar avgjørelsen om hvem som skal ansettes.

Så selvom det hadde vært "påbudt" å utlyse stillinger internt, så hjelper ikke dette mye hvis bedriften/ledelsen ikke ønsker å bruke de interne søkerne, men likevel velger en utenifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...