Gjest frustrert arbeidstaker Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Noen kan jussen rundt dette? I min bedrift er det nå ansatt 2 personer utenfra i stillinger som ikke har vært utlyst. I tillegg har 2 personer internt blitt oppgradert, en til sjefsstilling, uten at dette har vært utlyst internt og ingen er blitt informert om at denne endring har funnet sted. Flere personer her som føler seg forbigått og som aldri har fått sjansen til å søke. Det er bevisst fra ledelsens side, da de gjerne har pekt ut personer på forhånd som de ønsker, mens det er andre de ikke ønsker, ikke pga av mangel av kompetanse, men personlige preferanser/trynefaktor osv.. Er dette egentlig lovlig?? Vurderer å finne meg noe annet å gjøre, da jeg opplever at de setter ubrukelige/inkompetente personer i nøkkelstillinger som gjør min jobb desto vanskeligere. Jeg er avhengig av disse menneskene for å få resultater, men opplever at de ikke greier å utføre oppgavene pga av manglende kompetanse. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mirabell Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Private bedrifter kan ansette og forfremme hvem de vil og er ikke forpliktet til å utlyse stillinger. Men om det er god personalpolitikk er vel et annet spørsmål... Hvis man har en fagforening på arbeidsplasse, er jo slike ting de kan be om å få drøfte, på generelt grunnlag. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 ''Er dette egentlig lovlig??'' Ja, arbeidsgivere i private bedrifter står fritt til å velge hvem som skal besitte ulike stillinger. ''Vurderer å finne meg noe annet å gjøre, da jeg opplever at de setter ubrukelige/inkompetente personer i nøkkelstillinger som gjør min jobb desto vanskeligere.'' Ja, hvis du har så liten tillitt til ledelsen er det sikkert ikke dumt å se seg om etter noe annet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 I bunn og grunn, så er det jo alltid bedriften selv, og da gjerne ledelsen, eller andre personer i visse posisjoner, som tar avgjørelsen om hvem som skal ansettes. Så selvom det hadde vært "påbudt" å utlyse stillinger internt, så hjelper ikke dette mye hvis bedriften/ledelsen ikke ønsker å bruke de interne søkerne, men likevel velger en utenifra. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.