Gå til innhold

Ekteskapelige problemer går utover psyken og helsa?

Gjest DanielDaniel

Anbefalte innlegg

Gjest DanielDaniel

Jeg vil gjerne ha en utenforståendes mening om psyken og helse kontra krangel i ekteskapet. Hvor 'mye' går krangel utover psyken og dermed helse? Her er det snakk om nesten daglig, over flere år, med krangel og uenigheter, i den grad at sammenbrudd og depresjon/angst er relativt dagligdags. Det er uttalt utbrenthet av lege pga hjemmesituasjon, kroppen er utslitt. Ett direkte spørsmål: i en slik situasjon, er det mulig at kroppens immunforsvar er så slitent psykisk sett pga det som foregår hjemme, at man har lettere for å få infeksjoner og influensa og slikt? I en gitt situasjon med influensa og forkjølelse der man er begynt å bli bedre, så virker det som om krangling går så kraftig på uttak av energi og krefter at det dermed får influensaen/forkjølelsen til å blusse opp igjen, med feber og hele pakka og en forlengelse av influensaen el forkjølelsen. Er det noe hold i dette, er det normalt at det kan skje? Jeg håper du har anledning til å gi et utfyllende svar. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ønsker sikkert et ekspertsvar, men det du beskriver er stress. Stress kan man bli syk av, og det går ofte ut over immunforsvaret.

Hvorfor i all verden gjøres det ikke noe med hjemmesitusjonen, hvis de har vært slik i årevis må det da være bedre å gå hver til sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett. Hos meg avløste den ene forkjølelsen den andre en rekke ganger i en periode på flere måneder for noen år siden, da jeg hadde det ganske tøft.

Du må komme ut av denne sirkelen med "bråk i heimen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i en sånn situasjon i flere år hvor det veldig ofte var ufred, krangling, trusler, slossing osv.

Det er nå gått ganske lang tid siden dette hendte. Jeg sliter med "influensa" så og si hele tiden. Vet ingen andre som har hatt influensa i over en måned i vinter. Kan jo være vanlig influensa og svineinfluensa etter hverandre, men jeg får jo influensa eller i året også.

Så jeg er ganske så sikker på at det kommer av store påkjenninger ja. Jeg har langvarig ptsd som følge av mye rot og tull nesten hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at et høyt konfliktnivå kan føre til dårligere allmentilstand som kan igjen mulig føre til nedsatt immunforsvar.

Mistrivsel uansett hvor man er kan føre til dårligere helse.På jobben... osv.

Jeg ville forsøkt parterapi i dette tilfellet. Er forholdet mellom dere i utgangspunktet godt, så tåler forholdet at dere snakker om disse problemene hos en terapeut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, psyken påvirker immunapparatet. Det er det ingen tvil om.

Du bør prøve å finne ut av dette: Er dine psykiske vansker i hovedsak årsak til ekteskapsproblemene, eller er det omvendt? Svaret på dette vil avgjøre hvor en skal ta fatt.

Når jeg gjennom årene har spurt pasienter og partnere om dette, er det ca 50/50 hva som kommer først og sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klart man kan bli syk av å ha en slik hverdag...

Jeg begriper forøvrig ikke hva som gjør at noen blir i slike ekteskap.. Man har fått tildelt et liv, og kaster det bort på daglig krangling! Helt ubegripelig :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør prøve å finne ut av dette: Er dine psykiske vansker i hovedsak årsak til ekteskapsproblemene, eller er det omvendt? Svaret på dette vil avgjøre hvor en skal ta fatt.

Når jeg gjennom årene har spurt pasienter og partnere om dette, er det ca 50/50 hva som kommer først og sist.

''Når jeg gjennom årene har spurt pasienter og partnere om dette, er det ca 50/50 hva som kommer først og sist.''

Interessant. Men er deres egen oppfatning av hva som kom først og sist også stort sett overensstemmende med det du selv tenker om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

''Når jeg gjennom årene har spurt pasienter og partnere om dette, er det ca 50/50 hva som kommer først og sist.''

Interessant. Men er deres egen oppfatning av hva som kom først og sist også stort sett overensstemmende med det du selv tenker om dette?

Ja, dette er helt i tråd med hva jeg tenker om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lurer på dette da

Hva da hvis alt stresset er ordnet opp i for nesten 10 år siden, og lever et rolig, harmonisk liv, men fremdeles har dårlig immunforsvar? Blodprøver ok. Får "alt som går", og kan bli syk (forkjølet, munnsår, feber osv) av både fysisk og psykisk aktivitet. Har du en forklaring, blir jeg veldig glad. Og kanskje klarer å holde meg frisk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lurer på dette da

Du har helt rett. Hos meg avløste den ene forkjølelsen den andre en rekke ganger i en periode på flere måneder for noen år siden, da jeg hadde det ganske tøft.

Du må komme ut av denne sirkelen med "bråk i heimen".

Samme her. Men 10 år etter at stresset tok slutt, og alt er bare ro og harmoni, har jeg like dårlig immunforsvar. Får "alt som går" fremdeles, det ene avløser det andre. Blodprøver ok. Blir kroppen hengende igjen i stresset, eller hva? Hva tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Men 10 år etter at stresset tok slutt, og alt er bare ro og harmoni, har jeg like dårlig immunforsvar. Får "alt som går" fremdeles, det ene avløser det andre. Blodprøver ok. Blir kroppen hengende igjen i stresset, eller hva? Hva tror du?

Uff, dette hørtes ikke bra ut! Mulig man kan få varig nedsatt immunforsvar, eller at du har fått en form for stresslidelse (PTSD) av alt du har vært igjennom? Det kan man få ved langvarig stress og påkjenninger.

Var immunforsvaret ditt bedre før da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...