Gå til innhold

AD/HD vs/eller ANGST

Gjest Eg undrar om eg kan bli frisk

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg opplever å være svært ukonsentrert i hverdagen. Jeg sliter med å konsentrere meg om en og samme ting over tid. Straks underholdningsverdien er borte fra noe nytt jeg starter på legger jeg ned arbeidet og starter på noe nytt. Sliter med å avslutte ting.

Jeg sliter med generell angst. Indre uro, skjelvinger og katastrofetanker.

så langt jeg kan huske har jeg egentlig alltid vært slik. Jeg har fullført videregående og noen år på høgskole, men må innrømme at jeg enda i dag (som 39 åring) enda kan tenke tilbake på skolen med grøss og gru i forhold til å fullføre skolearbeid og sitte i ro og konsentrere meg. Sosialt trivdes jeg bra på skolen, dog hadde jeg vel litt angst allerede da.

Jeg sliter i dag med Generell angst.

Mitt spørsmål er om angsten kan være et resultat av en eller annen form for AD/HD?

Hva er forskjellen på ADHD og angstsymptomer?

Er det mulig å ha ADHD og fortsatt (såvidt) fullføre videregående og så gå høgskole?

Jeg håper på svar da jeg forsøker å bli frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest evig student

Det er fullt mulig å få seg høsykoleutdannelse med ADHD, men det koster svette og tårer. Morsomt å begynne på noe nytt. Umulig å bli ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zyprexus

Du skriver at du sliter med å konsentrere deg. Men er du hyperaktiv? Det er jo et kriterie for å få diagnosen ADHD. Om du bare sliter med konesntrasjonen, kan det være ADD du har, ADD er som ADHD bare uten hyperaktivitet.

Men psykiske sykdommer som angst kan også gå hardt ut over konsentrasjonen, det kjenner jeg igjen veldi mye på meg selv. Jeg har diagnosen Generaisert Angstlidelse og sliter med å konsentrere meg. Har vært sånn hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du sliter med å konsentrere deg. Men er du hyperaktiv? Det er jo et kriterie for å få diagnosen ADHD. Om du bare sliter med konesntrasjonen, kan det være ADD du har, ADD er som ADHD bare uten hyperaktivitet.

Men psykiske sykdommer som angst kan også gå hardt ut over konsentrasjonen, det kjenner jeg igjen veldi mye på meg selv. Jeg har diagnosen Generaisert Angstlidelse og sliter med å konsentrere meg. Har vært sånn hele livet.

Hei,

Jeg har ikke hyperaktiviteten. I perioder litt mani, men denne manien (om jeg kan kalle det mani) knytter seg opp mot at jeg kan bli svært engasjert når jeg skal i gang med noe nytt/nytt prosjekt etc. Jeg sliter med å avslutte hva jeg har begynt på. Jeg har en motstand inni meg om å sluttføre ting. Gjelder prosjekter, praktiske oppgaver etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...