elibsa Skrevet 27. september 2001 Del Skrevet 27. september 2001 Min kjæreste har fått prolaps i L4. Han har fått beskjed om å holde senga strengt i en uke og deretter begynne å bevege seg. Han lå på sykehuset i fire dager, og det er nå en uke siden prolapsen. Innimellom får han voldsomme muskelsammentrekninger i ryggen, og det hendte bl.a. i går. Da var han ikke i stand til å sette bena under seg etterpå. Det har han klart i dag, men han er satt helt tilbake igjen. Det jeg lurer på er om det er forsvarlig å ha han hjemme, og hvor lenge han må holde sengen. Legen sa en uke, men er det ikke smertene som bestemmer dette? Og hvor lang tid må det gå før han kan regne med bedring? Han ble forøvrig operert for prolaps i L5 for et år siden. Hvordan bør han ligge? Og er det heldig med varmeflasker i ryggen? Mange spørsmål, men jeg er veldig usikker. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35948-prolaps/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Innleggelse i sykehus er først og fremst aktuelt ved tegn til lammelser i bena, endetarmsmuskelen eller blæremuskelen. Sterke smerter som ikke klarer å gi tilstrekkelig lindring, kan også være et grunnlag for innleggelse. Mitt inntrykk er at nytten av sengeleie ved isjias er usikker med tanke på hurtigheten i tilfriskningen, og at man først og fremst gjør det for å lindre smertene. Det ser stort ut til at det er gunstig å begrense graden av sengeleie i den grad det er mulig. Det er nok helt greitt å forsøke å lindre muskelkramper med en varmeflaske. Noen foretrekker varme, mens andre synes kalde omslag er best. Her man man derfor prøve seg litt fram. For en sikker vurdering av spørsmålet foreslår jeg at dere rådfører dere med legen deres. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/35948-prolaps/#findComment-137951 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.