Gjest Shira :o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg skal i dåp på søndag og skal ha bunad. Jeg har bunadsko, men det er svært glatt ute, kirka ligger i slik at jeg må gå en bratt oppoverbakke. Da funker bunadsko dårlig, spesielt dårlig når jeg svimler hele tiden og må ta ekstra steg for å holde meg oppe. Kan jeg bruke støvletter i kirka? Eller er det en stor synd sånn mtp på at bunaden skal være hel og pen og riktig osv. Jeg vil bytte når vi kommer dit maten skal serveres, men kunne tenkt meg disse støvletter på til og fra kirka (som er svarte med hel uten noe fiksfakserier på), samt under gudstjenesten. Så slipper jeg å drasse på en pose med sko. Jeg skal forresten ikke være med på noen bilder i kirka. Bestemoren min skal ikke være med, ellers hadde jeg ikke turd å tenke tanken på å ha andre sko en liten periode av dagen! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 sakset direkte fra bunadsrådets side: http://www.bunadraadet.no/index.php?parent=0&groupid=59&sidetittel=Ofte stilte spørsmål Kva sko skal eg bruke til bunaden? Vi anbefaler bunadsko, t.d. Klaveness. Enkle svarte sko eller sko / støvlettar med snøring kan også brukast. Så bruk dine støvletter i kirken med god samvittighet 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 sakset direkte fra bunadsrådets side: http://www.bunadraadet.no/index.php?parent=0&groupid=59&sidetittel=Ofte stilte spørsmål Kva sko skal eg bruke til bunaden? Vi anbefaler bunadsko, t.d. Klaveness. Enkle svarte sko eller sko / støvlettar med snøring kan også brukast. Så bruk dine støvletter i kirken med god samvittighet avsnittet i midten skulle vært markert.. for det var det som var klippet ut.. Nederste setningen er min... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
EnolaGay Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg måtte fikse en tå for noen år tilbake. Før det var det kun et par sko som overhodet kunne funke; army boots. Kjempesjarmerende..ikke. Jeg valsa rundt på 17mai i bunad og med forsvarets avlagte gamle milslukere uten snøring. Så jeg tror helt sikkert at du kan slå til med godt fottøy. Du bor jo tross alt i arktiske strøk..hvis vi gir det litt god margin. Heller det enn beinbrudd og seks uker med stikkene i gips! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 sakset direkte fra bunadsrådets side: http://www.bunadraadet.no/index.php?parent=0&groupid=59&sidetittel=Ofte stilte spørsmål Kva sko skal eg bruke til bunaden? Vi anbefaler bunadsko, t.d. Klaveness. Enkle svarte sko eller sko / støvlettar med snøring kan også brukast. Så bruk dine støvletter i kirken med god samvittighet Se der ja, en egen side! Nå har jeg ikke snøring på støvlettene mine, men da klinker jeg til jeg, så henviser jeg til bunadsrådet om noen påpeker det. ;o) Takk for link. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg måtte fikse en tå for noen år tilbake. Før det var det kun et par sko som overhodet kunne funke; army boots. Kjempesjarmerende..ikke. Jeg valsa rundt på 17mai i bunad og med forsvarets avlagte gamle milslukere uten snøring. Så jeg tror helt sikkert at du kan slå til med godt fottøy. Du bor jo tross alt i arktiske strøk..hvis vi gir det litt god margin. Heller det enn beinbrudd og seks uker med stikkene i gips! Nettopp, jeg vil ikke knekke noen bein. Hadde jeg hatt min egen bunad så hadde stakken vært så sid at det ikke hadde kommet så godt frem hvilke sko jeg hadde, men den er 4 nr for stor, så jeg har lånt mamma sin. Så er det det at jeg har en annen bunad enn her jeg bor, så i dåper o.l her er det mange som skal pille på min, for den er så annerledes enn bunaden her. Jeg får styre blikket deres til overlivet mitt! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg var i dåp for et par uker siden og brukte støvletter til bunaden i kirken og byttet til bunadsko etterpå. Jeg fikk ingen blikk eller kommentarer til dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Du bruker selvsagt støveltter til kirka også bytter du til bunadsko når du kommer til kirka. Hvis du må ha støvletter så dropper du bunaden og tar på en kjole el. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg var i dåp for et par uker siden og brukte støvletter til bunaden i kirken og byttet til bunadsko etterpå. Jeg fikk ingen blikk eller kommentarer til dette. Gode greier! ) Jeg kjenner så få der vi skal, at jeg stresser med alle bagateller jeg nå. Det er meg i kjent stil! ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Du bruker selvsagt støveltter til kirka også bytter du til bunadsko når du kommer til kirka. Hvis du må ha støvletter så dropper du bunaden og tar på en kjole el. Meeeen ( i sånn tone som guttungen bruker ;o) ) Jeg skal jo bare sitte der, så rusle ned igjen i bilen. Må jeg bytte bare for det altså? Bytter jo når vi ankommer stedet der vi skal spise etterpå. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Du bruker selvsagt støveltter til kirka også bytter du til bunadsko når du kommer til kirka. Hvis du må ha støvletter så dropper du bunaden og tar på en kjole el. Synes du virkelig det er selvsagt at hun må bytte sko for å sitte i kirken under gudstjenesten, fordi hun har på seg bunad? Så lenge hun ikke skal fotograferes (da antar jeg hun ikke er fadder eller aller nærmeste familie, og da skal hun vel heller ikke fram til døpefonten) og det er januar? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1295523394' post='4516261] Meeeen ( i sånn tone som guttungen bruker ;o) ) Jeg skal jo bare sitte der, så rusle ned igjen i bilen. Må jeg bytte bare for det altså? Bytter jo når vi ankommer stedet der vi skal spise etterpå. Det er vinter. Vi snakker ikke om joggesko under bunaden 17. mai. Bruk støvletter og fornuft. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Det er vinter. Vi snakker ikke om joggesko under bunaden 17. mai. Bruk støvletter og fornuft. Jeg har lilla Sorelsko, det er ikke aktuelt det altså? ;o) Fornuft, du har helt rett. Guttungen kommer nok også til å ha vintersko, så kan han bytte senere. Ingen av oss skal være med på noe fotografering. Sambo skal, men han får ordne skoene sine selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Synes du virkelig det er selvsagt at hun må bytte sko for å sitte i kirken under gudstjenesten, fordi hun har på seg bunad? Så lenge hun ikke skal fotograferes (da antar jeg hun ikke er fadder eller aller nærmeste familie, og da skal hun vel heller ikke fram til døpefonten) og det er januar? Jeg skal kun sitte. Eller, jeg skal nok ta noen bilder siden sambo er fadder, men da står jeg jo i bakgrunnen, jeg er heller ikke nær familie. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Nå har jeg aldri skjønt meg på bunadspolitiets rigide regler, men jeg kan uansett ikke forstå at det ikke skulle passe med sorte/mørke støvletter til i kirken. Ville dog valgt noen enkle/slanke, og ikke "snowjoggers" eller lignende. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest FruH Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 sakset direkte fra bunadsrådets side: http://www.bunadraadet.no/index.php?parent=0&groupid=59&sidetittel=Ofte stilte spørsmål Kva sko skal eg bruke til bunaden? Vi anbefaler bunadsko, t.d. Klaveness. Enkle svarte sko eller sko / støvlettar med snøring kan også brukast. Så bruk dine støvletter i kirken med god samvittighet ''Enkle svarte sko eller sko / støvlettar med snøring kan også brukast.'' Puh, bekreftelsen på at det er helt ok å bruke lavhælte, enkle sorte sko til bunaden. Jeg kan nemlig ikke bruke bunadsko da jeg får så utrolig vondt i føtter/hofter. Vinterstid hadde jeg brukt støvletter i kirken. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Du bruker selvsagt støveltter til kirka også bytter du til bunadsko når du kommer til kirka. Hvis du må ha støvletter så dropper du bunaden og tar på en kjole el. ''Hvis du må ha støvletter så dropper du bunaden og tar på en kjole el. '' *dåner* Det er snakk om i kirken, hvor folk gjerne kommer og blir sittende i yttertøy. Får da være måte på rigid bunadspolitikk. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 [quote name=Shira )' timestamp='1295524272' post='4516269] Jeg har lilla Sorelsko, det er ikke aktuelt det altså? ;o) Fornuft, du har helt rett. Guttungen kommer nok også til å ha vintersko, så kan han bytte senere. Ingen av oss skal være med på noe fotografering. Sambo skal, men han får ordne skoene sine selv. *grøsser ved tanken på synet av lilla Sorelsko til bunad* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 *grøsser ved tanken på synet av lilla Sorelsko til bunad* ''*grøsser ved tanken på synet av lilla Sorelsko til bunad* '' Å? Næ, rødt overliv og lillasko, vakkert! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Shira :o) Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Nå har jeg aldri skjønt meg på bunadspolitiets rigide regler, men jeg kan uansett ikke forstå at det ikke skulle passe med sorte/mørke støvletter til i kirken. Ville dog valgt noen enkle/slanke, og ikke "snowjoggers" eller lignende. Ikke lilla sorelsko altså? ;o) Neida, jeg har svarte helt enkle, ett par med kilehæl og ett par med enkle høye hæler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.