Gjest familyman Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Vi bor i en 3-roms leilighet i Oslo og med to unger i 1 og 2. klasse så merker vi at de helst skulle hatt hvert sitt rom. Vi har dessverre ikke råd til å kjøpe oss noe større i dette området, og å flytte eller heller ikke noe tema(hensyn til jobb/skole/venner osv). Det eneste alternativet er å dele det rommet de har i dag i to, noe det er mulig å gjøre da vinduet er "to-delt". Ved deling så blir rommene på bare 6-7 kvm og vi er derfor avhengig av noen smarte møbler(seng/skrivebord) som kan slås opp mot vegg e.l. Har sett at det er en nettside som compact living, men de prisene de opererer med der så kunne vi f.eks ha kjøpt en campingvogn til hver av ungene(20-30 tusen pr sengløsning). Er det noen som vet om noen rimeligere løsninger så kom gjerne med tips - alt mottas med takk 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
frosken Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Dere kan lage senger til å "henge opp" på veggen selv, ved å bruke beslag fra http://www.norsksengesenter.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=127 Men det er jo ikke direkte billig det heller :-( 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest familyman Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Dere kan lage senger til å "henge opp" på veggen selv, ved å bruke beslag fra http://www.norsksengesenter.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=127 Men det er jo ikke direkte billig det heller :-( Blir litt dyrt det der ja Uansett, takk for forslaget. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brilleslangen Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 hva med loftsseng(ekstra høy køyeseng? så kan all gulvplassen under senga utnyttes på andre måter... Men det forutsetter vel at det er litt høyde under taket det da... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Seng er det siste jeg hadde fjernet. Man sitter jo en del i sengen. Og man også sitte og leke. Under seng kan man ha skuffer, eller lekebrett man drar ut med f.eks lego, barbieting osv. Har dere plass for klesskap til barna en annen plass? Skrivebord er etter min erfaring noe som brukes sjelden. Det bør man i alle fall kan ha som en løsning man slår ned kanskje. Evt skatoll er ganske plassbesparende, samtidig som det er plass i skuffene. Jeg har en bok fra Gjør det selv. Der er det en del løsninger. F.eks en plate man kan heise ned over sengen til lego eller togbane. En del bruker sengehems. Men det er jo om barna liker å sitte i senga eller på gulvet. http://www.google.no/images?um=1&hl=no&biw=984&bih=566&tbs=isch%3A1&sa=1&q=small+childrens+room&aq=f&aqi=&aql=&oq= http://www.google.no/images?um=1&hl=no&biw=984&bih=566&tbs=isch%3A1&sa=1&q=sm%C3%A5+barnerom&aq=f&aqi=&aql=&oq= 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest familyman Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 hva med loftsseng(ekstra høy køyeseng? så kan all gulvplassen under senga utnyttes på andre måter... Men det forutsetter vel at det er litt høyde under taket det da... Har tenkt på den hemseløsningen, men det kræsjer med takhøyde/vindu/dør. Det beste hadde vært de som heter Poppi SD/Ponte System på denne siden: http://www.skapsenger.no/Skapsenger.aspx Men prisen er helt vill 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Har tenkt på den hemseløsningen, men det kræsjer med takhøyde/vindu/dør. Det beste hadde vært de som heter Poppi SD/Ponte System på denne siden: http://www.skapsenger.no/Skapsenger.aspx Men prisen er helt vill Det er jo bare å kjøpe en loftsseng (i tre) og kappe av beina så de blir lavere. Ellers finns vel fortsatt Stompa-serien som er anvendelig til å gi "doble" løsninger (mulig serien har fått et annet navn). 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Til tross for at jeg vokste opp i et forholdsvis stort hus, hadde jeg ikke større rom enn 7-8 kvm da jeg var liten. Riktignok hadde jeg fordelen av at vi hadde en felles lekestue i tillegg, hvilket jo var fint om jeg hadde besøk av flere, men hadde jeg besøk av en venninne satt vi ofte på det lille rommet mitt. Og det gikk helt fint, det :-). Hadde ingen avanserte møbler, men en vanlig seng (med noen store puter for å få en slags sofa de dagene jeg gad re opp), et lite skrivebord, en kontorstol og en høy hylle. Det var vel det :-). En kan jo ha seng som heises opp, men sengen kan jo tross alt være et hyggelig sted å sitte på et lite rom. Det blir uansett neppe plass til sofa i tillegg til sengen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Har tenkt på den hemseløsningen, men det kræsjer med takhøyde/vindu/dør. Det beste hadde vært de som heter Poppi SD/Ponte System på denne siden: http://www.skapsenger.no/Skapsenger.aspx Men prisen er helt vill Jeg ville heller satset på en vanlig seng med et hyggelig sengeteppe og noen store puter. Den er jo fin å sitte i på dagtid, med eller uten besøk. Når barnet blir større kan det evt. vurderes en sovesofa. Om du skulle ha slik skapseng, tenker du deg da andre sittemøbler i tillegg eller hva? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 Mine to har rom på ca. 8m2 og de har da både klesskap, seng, skrivebord og et par reoler der inne. ) Men om det er vanskelig med plassering så hadde jeg droppet skrivebord - mine går i 5. og 7. klasse og bruker aldri skrivebordene sine, leksa gjøres på stua. ) Sovesofa med skuff under til sengetøy? Jentungen her har seng med gjesteseng i skuffen under, utrolig praktisk når hun har venninner på overnatting! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
trollemor;o) Skrevet 24. januar 2011 Del Skrevet 24. januar 2011 hva med loftsseng(ekstra høy køyeseng? så kan all gulvplassen under senga utnyttes på andre måter... Men det forutsetter vel at det er litt høyde under taket det da... Det er no`ånkli herk å skifte sengeklær på slike senger.... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Mitt barndoms rom var bare 7 kvm stort, og hadde plass til en seng på kanskje 80 cm bredde med lagringsplass under, et klesskap, en pult med overhylle til lagring av bøker og et nattbord, såvidt jeg husker. Den ene hybelen jeg bodde på i min studietid var bare 6 kvm, og der hadde jeg sofaseng + bord + klesskap + bokhylle + en _servant_! ;-) Så små rom går jo fint, bare man ikke kjøper alt for store og kraftige møbler. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prust Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Mitt barndoms rom var bare 7 kvm stort, og hadde plass til en seng på kanskje 80 cm bredde med lagringsplass under, et klesskap, en pult med overhylle til lagring av bøker og et nattbord, såvidt jeg husker. Den ene hybelen jeg bodde på i min studietid var bare 6 kvm, og der hadde jeg sofaseng + bord + klesskap + bokhylle + en _servant_! ;-) Så små rom går jo fint, bare man ikke kjøper alt for store og kraftige møbler. Den første hybelen min var på ca 7 m2. Den hadde plass til sofaseng, pult m/ stol, lenestol, stor kiste som fungerte som et bord, dobbelt klesskap og en liten vask! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hos oss Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Jeg tror dere fort ville erfare at barna ikke tok seg tid til å pakke sammen sengen om morgenen, eller med en gang de kom hjem om ettermiddagen, og da blir det en dyr og lite optimal løsning med slike fanscy "sammenleggbare" møbler. En nett seng med oppbevaring under, og et pent sengeteppe de kan legge over, ville jeg gått for. Lyse farger på veggene, og heller litt farge på tekstiler etc gjør det mer åpent. Som andre har sagt her: ikke kjøp skrivebord før dere ser at de har behov for det. Mine barn har behov for oppbevaring som gjør det lett å holde ryddig mht skrivesaker osv, men ved egen pult sitter de aldri. Den er bare full av ting, og så gjør de lekser ved spisebordet eller ligger på gulvet sitt. Hvis det er plass til klesskap et annet sted i leiligheten, kan det være greit å slippe å fylle barnerommet med et veldig stort skap, kanskje et lite skap med skuffer til undertøy osv, og så kan noe tøy være i et annet skap? Ellers er det alfa omega å ikke samle på alt for mye, styre litt hva de ønsker seg til jul og bursdag (store stygge plastleker som tar halve rommet kan bestemor godt få beskjed om å ikke kjøpe..), og være inneforstått med at man ikke kan ha like mye i en liten leilighte som et stort hus. Vi bodde flere år i en liten leilighet, vi spanderte på oss en bod i et minilager disse årene, hvor vi plasserte ting vi følte vi ikke hadde plass til samtidig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekte nick Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Bare et tips til klesskap: På Ikea selger de klesskap i 35 cm dybde. For barneklær pleie dette å være mer enn dypt nok. Mine barn (felles rom) har to slike skap ved siden av hverandre, og med speildører, som får rommet til å virke større. Skapene går helt opp til taket, slik at man øverst kan oppbevare leker eller bøker som ikke brukes ofte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest familyman Skrevet 25. januar 2011 Del Skrevet 25. januar 2011 Blir litt dyrt det der ja Uansett, takk for forslaget. Takk for mange gode tips folkens 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.