Gå til innhold

traumatisert

Sool1365380740

Anbefalte innlegg

Sool1365380740

min psyk sier jeg er traumatisert av hendelser tidligere i livet både som barn og voksen. Jeg har sagt til han at jeg tror jeg har unvikende pf. Han sier at nei,jeg er traumatisert. Men vil ikke akkurat pga tidligere hendelser i livet kunne være årsaken til at jeg har utviklet en pf? Jeg vil bare forstå meg selv bedre hvorfor jeg er som jeg er. Føler det ville vært lettere om jeg fikk vite hva det er med meg egentlig. For har forstått at det er noe. Er det galt av meg å søke svar? Å være traumatisert,er det e slags diagnose? Hva kan jeg gjøre da for å få det bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke å oppleve traumatiske ting er en diagnose, trodde alle kom bort i traumatiske ting her i livet. En trenger ikke bli syk av det, det en kan gjøre da er å se fremover, leve i nuet og nyte positive stunder. Fortiden er long gone :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sool1365380740

Tror ikke å oppleve traumatiske ting er en diagnose, trodde alle kom bort i traumatiske ting her i livet. En trenger ikke bli syk av det, det en kan gjøre da er å se fremover, leve i nuet og nyte positive stunder. Fortiden er long gone :)

Ja hadde det vært så enkelt som å bare tenke fremover og la fortiden ligge,så hadde jeg gjort det,tro meg! Jeg vil jo ikke la fortiden ødelegge livet og fremtiden men jeg føler meg så begrenset. At livet mitt er begrenset. Nå mener psyk at dette er pga tidligere opplevelser,så skal man bare godta det da? Det jeg ikke skjønner er hvordan endre tankemønster.. Hvordan bli en annen en den man er. For min oppvekst har formet meg til den jeg er,men den jeg er vil jeg ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svarttrost

Så vidt jeg vet er ikke "traumatisert" en diagnose. En kan derimot utvikle post-traumatisk stress (Ptsd).

Hva en pf er jeg ikke sikker på, men tror at det har med kombinasjonen arv (gener) og oppvekst å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Svarttrost

Hmmm er ikke enig i den påstanden om at alle vel kommer borti traumer. Vanskelige episoder/tider derimot, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde det vært så enkelt som å bare tenke fremover og la fortiden ligge,så hadde jeg gjort det,tro meg! Jeg vil jo ikke la fortiden ødelegge livet og fremtiden men jeg føler meg så begrenset. At livet mitt er begrenset. Nå mener psyk at dette er pga tidligere opplevelser,så skal man bare godta det da? Det jeg ikke skjønner er hvordan endre tankemønster.. Hvordan bli en annen en den man er. For min oppvekst har formet meg til den jeg er,men den jeg er vil jeg ikke være.

Forstår....veldig godt. Sliter med det jeg også, men prøv iallefall. Skulle ønske noen hadde svaret, skulle gått an å slette fortiden. Kommer til å lese "tenk positivt bøker" igjen jeg, vil hjernevaske tankene mine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare en tanke

Du han jo ha utviklet PSTD? Altså posttraumatisk stressyndrom. Tankefeltterapi kan hjelpe på noen. På meg hjalp det på enkelte ting, men ikke på langt nær alt. Godt å få hjelp til noe, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nils Håvard Dahl, psykiater

Traumatisert er ikke en diagnose. Traumer kan være en viktig medvirkende årsak til f.eks PF.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...