Gjest kv30 Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 Jeg er en kvinne på 30 år med angstdiagnose. Har av den grunn siden høsten 2003 sammenhengende fått 100% trygdeytelser. Først to år på rehabiliteringspenger, deretter attføring/nå AAP til dags dato. Etter å ha lest din artikkel om ung ufør-tillegg, ba jeg om innsyn i min saksbehandlingsmappe for å se om ung ufør-tillegg var vurdert i min sak. Det var ikke blitt gjort, og jeg sendte derfor inn "søknad" med grundig dokumenatsjon. Fikk deretter innvilget ung ufør, og jeg sendte videre inn klage på at jeg ikke har fått denne beregningsmåten de foregående årene. Nå har jeg fått etterbetalt for de årene jeg har vært på attføring, altså siden 2005. I vedtaksbrevet står det at etterbetaling for de to årene jeg var på rehabiliteringspenger er under vurdering. Det jeg da lurer på er følgende: 1) Har jeg krav på etterbetaling for de to årene på rehabiliteringspenger? Jeg hadde jo da også en "alvorlig, varig lidelse". 2) Jeg har lest at det i 2009 kom en ny lov ifht renter på etterbetaling fra nav, og at man kunne få renter på etterbetaling av trygdeytelser dersom nav hadde gjort "feil". Er dette aktuelt i mitt tilfelle og noe jeg eventuelt bør forfølge? I min forståelse har jo nav ikke fulgt retningslinjene i min sak, da de ikke uoppfordret har vurdert om jeg fyller kravene for ung ufør. Hadde det ikke vært for mitt eget initiativ ville jeg ha tapt flere hundre tusen, og det er ille å tenke på at mine rettigheter ikke har blitt ivaretatt av det systemet som skal gjøre nettopp dette. Etterbetalingen jeg nå har fått er jo også penger jeg i utgangspunktet skulle ha hatt for flere år siden. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dorthe Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 I gamle dager dvs før de nye reglene kom så måtte man søke på ung uførtillegget og gjorde man ikke det så fikk man ikke ung ufør. Og hvis man oppdaget at man hadde krav på det senere så fikk man ikke etterbetalt lenger tilbake enn søknaden var skrevet. Det ble altså ikke gjort automatisk slik som nå. Det var eget søknadskjema. Jeg vet ikke riktig når forandringen kom, kanskje når de begynte med midlertidig ufør. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rith Skrevet 30. januar 2011 Del Skrevet 30. januar 2011 1. Ja du har krav på etterbetaling også for den perioden du har hatt rehabiliteringspenger, så lenge du var i samme tilstand. Har NAV satt noe dato for uføretidspunktet? 2. Jeg har ikke hørt om at det er mulig å få renter på det man får etterbetalt, men det kunne vært interessant å finne ut om det, da jeg har vært gjennom et slikt oppgjør selv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Advokat Thomas Myran Skrevet 31. januar 2011 Del Skrevet 31. januar 2011 Hei! Så bra at det ordnet seg, i alle fall for deler av perioden! Om du har krav på dette også for årene på rehab, kan ikke jeg svare deg på. Dette vil avhenge av konkret vurdering av akkurat de årene, om vilkårene også da var oppfylt. Du vil, så langt jeg kan se, ha krav på renter av etterbetalingen etter Ftrl. § 22-17. Det litt lite praksis rundt denne bestemmelsen ennå, så hvordan den håndeteres av NAV når det er snakk om såpass mange år tilbake, er noe uvisst. Det som sies fra direktoratet er blant annet: "Rentebestemmelsen bygger på at det særlig er grunn til å gi renter når årsaken til forsinket utbetaling er feil fra Arbeids- og velferdsetatens organer. Ordningen skal dekke opp for det reelle tapet ved at den stønadsberettigede ikke har fått den ytelsen han eller hun hadde krav på til rett tid." Mvh. Thomas Myran Advokat 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.