Gjest jente20 Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 hei! Jeg har naa bodd to maaneder i utlandet, og har for to uker siden faatt konstatert astma. Jeg har faatt pulmicort 400 ( turbuhaler) og ventolin 200 ( spray ) og jeg foeler meg saaaaa mye bedre. Er ikke saa sliten hele tiden som jeg var foer heller. Men det jeg lurer paa er.. naa er jeg for oeyeblikket syk med litt feber, ikke mye. men det virker likevel inn paa astmaen, og naa er jeg sliten allerede etter aa ha gaatt opp en trapp. legen pratet om at jeg kunne oeke dosen paa pulmicort naar jeg var syk, men jeg vet ikke hvor mye jeg kan/ boer ta ? Til vanlig tar jeg en dose om kvelden. Naa bruker jeg ganske mye av ventolin.. og, hvis jeg oeker dosen med pulmicort, naar kan jeg gaa tilbake til den vanlige dosen ? setter stor pris paa svar og andre astmatips, ikke bare fra wenche men andre med astma ogsaa.. dette er jo ganske nytt for meg.. ( jeg er 20 aar ) takk for hjelpen paa forhaand 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36013-pulmicort-ved-sykdom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 29. september 2001 Del Skrevet 29. september 2001 Det vanlige er å øke dosen til det dobbelte. Du kan jo prøve å ta 1 dose morgen, og 1 dose om kvelden. Fungerer det, så bruker du det til du er blitt frisk igjen. God bedring! ) mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36013-pulmicort-ved-sykdom/#findComment-138129 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 30. september 2001 Del Skrevet 30. september 2001 Leit å høre at du har fått astma, veldig bra å høre at du har fått medisin som hjelper deg. Astmasykdommen har fått et helt annet preg over seg de siste 20 årene på grunn av den forbedrede medisinen. Det er riktig at du skal øke Pulmicort under sykdom. Du skal ta dobbelt dose, du kan altså nå ta en dose om morgenen og en om kvelden. Merk av i kalenderen hvilken dato du startet å ta dobbelt dose. Egentlig burde du blåse PEF for å sjekke når din pust igjen er på et normalt område. Regelen er da at du skal telle antall dager fra du begynte å doble dosen og til du er oppe i ditt normalområde vedr pusten. Og så skal du fortsette med dobbelt dose i like mange dager etterpå som det tok deg å komme opp i normal pust. F eks tok det deg 12 dager å bli ok i pusten igjen, da skal du doble dosen i tilsammen 24 dager. Hvis du ikke har lært å blåse PEF, må du se på symptomene dine - du dobler dosen, legger nøye merke til når du begynner å bli bedre, når forsvinner sykdomssymptomene, og så fortsette med dobbelt dose like mange dager som det tok deg å føle at du var frisk igjen. Be legen kontakte en astmaskole for deg, eller undersøk på ditt nærmeste sykehus om noe slikt finnes i din nærhet. Det er veldig lærerikt, og du kommer til å ha glede av undervisningen og dens resultater i lang tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36013-pulmicort-ved-sykdom/#findComment-138208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.