tjohei Skrevet 6. februar 2011 Skrevet 6. februar 2011 Hvorfor gir man SSRI som førstvalg ved behandling av depresjon? Hvis den ikke virker, er det da naturlig å tilby de gamle trisykliske antidepressiva? Jeg har hørt at de gamle er like effektive som de nye. Hvorfor ikke tilby dem? Bruker jeg en dårligere medisin fordi den er eldre (trisyklisk antidepressiva; noritren)? 0 Siter
serenity777 Skrevet 6. februar 2011 Skrevet 6. februar 2011 De gamle er mye giftigere, og deprimerte har ofte selvmordstanker. Det er en av grunnen til att SSRI foretrekkes. Da de gamle var svært skadelige i overdoser. 0 Siter
tjohei Skrevet 6. februar 2011 Forfatter Skrevet 6. februar 2011 De gamle er mye giftigere, og deprimerte har ofte selvmordstanker. Det er en av grunnen til att SSRI foretrekkes. Da de gamle var svært skadelige i overdoser. Vil det si at de er dårligere å bruke, at de er mer skadelig for kroppen? 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 7. februar 2011 Skrevet 7. februar 2011 Mot depresjon er de like gode. Om en tar en overdose, er TCA langt farligere. 0 Siter
tjohei Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Skrevet 7. februar 2011 Mot depresjon er de like gode. Om en tar en overdose, er TCA langt farligere. Jeg har lest at bivirkningene er mindre på SSRI, men hos meg var det omvendt. Det gjelder vel kanskje bare ved høye doser? 0 Siter
tjohei Skrevet 7. februar 2011 Forfatter Skrevet 7. februar 2011 Mot depresjon er de like gode. Om en tar en overdose, er TCA langt farligere. Skjønte dette med selvmordsfare, men lurer på om de er mer skadelig for kroppen? 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.