blink Skrevet 28. september 2001 Del Skrevet 28. september 2001 Min mor er 56 år og har for 1 mnd. siden fått et "illebefinnende" og kjørt av veien. Hun har nå vært til ekko doppler av halspulsårene, og man har funnet at hun har aterosklerose, henh. 50% og 60%. Hun skal vurderes på Aker sykehus for evt. operasjon. Selv arbeider jeg på med. avd. og har opplevd svært få tilfeller som er operert. Det er vel en del risikofaktorer ved å operere? Hvis man velger å operere, hvilken metode kan være akutell? Hun har fått Albyl-E 160 mg x 1 "har slått seg delvis til ro med det". Blir det sjelden oppdaget aterosklerose i halspulsårene? Kanskje først når man har fått et "slag". Hvor stor sjanse er det for å få et nytt "illebefinnende". Det var mange spørsmål, jeg har søkt på internett men finner ikke så mye om det. Håper du kan hjelpe. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36028-carotisstenose-operasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 16. oktober 2001 Del Skrevet 16. oktober 2001 Svar til Blink. Det er de siste årene gjort store undersøkelser på pasientgrupper med forsnevringer i halspulsårene. De fleste data konkluderer entydig med at når forsnevringene nærmer seg 75 % er det store sjanser for alvorlige følger hvis man ikke opererer, mens operasjonskomplikasionene i en fredelig fase er relativt små ( Atheromatose i halspulsårene bør i tillegg til eventuell kirurgisk behandling også behandles med kolesterolsenkende medikamenter (statiner) samt blodfortynnende medisiner (Marevan), alternativt salicyl-syre (Albyl). Blodtrykket må også under kontroll. Grunnen til at halspulsåreforandringer rel. sjelden blir oppdaget, er bl.a. at vi ikke rutinemessig undersøker pasienter med henblikk på slike. Mange mener at dette bør bli del av en vanlig undersøkelse, spesielt i høyere aldersgrupper. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/36028-carotisstenose-operasjon/#findComment-141350 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.